Inlägg från: FörvirradBedragen |Visa alla inlägg
  • FörvirradBedragen

Hur går man vidare från otrohet?

Jag kom för några veckor sedan på min fru med att ha en affär med en annan man.  Hon valde att stanna där och då, hon säger att hon ångrar sig och att hon vill gå vidare med mig. Trots alla lögner, manipulationer och svek så älskar jag henne fortfarande. Det har däremot förändrats några saker. Jag litar inte på henne längre och känner att jag inte vet hur jag ska kunna återfå förtroendet för henne. Jag vet inte heller om jag någonsin kommer att kunna förstå, förlåta, kunna gå vidare. Hur ska man göra? Någon som har varit i samma situation? Någon som har lyckats?

• Svar på tråden Hur går man vidare från otrohet?
  • FörvirradBedragen
    Anonym (Bedragen fru) skrev 2017-03-07 17:34:23 följande:

Sitter i samma sits som du fast tvärtom, har upptäckt att min man sen tio år tillbaka varit otrogen. Han säger att det är mig han vill vara med, men hur kan han då ha varit med henne? 

Jag resonerar precis som du, jag förstår inte hur man kan göra så. Hur känner du nu? Vill du fortsätta? Kan du förlåta tror du?
  • FörvirradBedragen

Jag uppskattar alla svar även om jag inte tycker benämningar som luder och dyligt passar så bra. Det är inte helt lätt att bara släppa och gå vidare eftersom vi har varit gifta i 16 år, vi har 3 barn tillsammans och delat det mesta. Hon är (var?) min bästa vän som jag pratade med om allt vilket gör att sveket känns så mycket tyngre men det är inte bara att avsluta allt och gå vidare. Visst är det så att de inte valde själva att avsluta sitt förhållande utan de var tvugna att välja när jag kom på dem. Det gör ju såklart det svårare att lite på henne, kommer hon att göra om samma sak igen? Tankarna snurrar...

• FörvirradBedragen
    Chlock skrev 2017-03-08 13:34:47 följande:

Känner din fru någon verklig ånger eller spelar hon med dina känslor.

Det är svårt att svara på. Hon har nog ånger av flera slag. Hon har blivit påkommen. Hon har "förlorat" ett fårhållande. Hon har verkligen gjort det här. hon har gjort det här mot mig och sin familj. Vilken ånger som är störst vet jag inte.
  • FörvirradBedragen
    Anonym (samma samma) skrev 2017-03-08 13:51:35 följande:
    Och de kommer fortsätta snurra ett bra tag framöver. Det tar TID att komma över en otrohet, med eller utan sin partner. TID är avgörande för hur man tänker kring otroheten. Oftast svänger man fram och tillbaka många ggr under sin process. Det tar normalt mellan 1-2 år innan man kan tänka klart kring den frågan, utan att vara påverkad av starka känslor (åt båda hållen, varken ilska och bitterhet eller kärlek och rädsla för att börja om).

Personligen tycker jag det är bättre att lämna (men jag är som de flesta andra påverkad av egna erfarenheter). Jag tror dock att stanna alltid är det svåraste valet. Det tar längre tid att läka om man är kvar och man löper risken att otroheten repeteras. Men om det är värt det eller ej är en fråga som bara du kan svara på. Barnen är alltid en tuff fråga, man ställs inför en pest eller kolera situation. Att välja bort halva tiden med sina barn är inget lätt beslut oavsett hur sårad, ledsen och besviken man är

Mitt tips är att du helt enkelt inte väljer förrän du känner dig redo, säg varken ja eller nej, säg jag återkommer med ett svar när jag är redo för det.
    Bra skrivet och väldigt förnuftigt sagt! Tack för det svaret!
  • FörvirradBedragen
    Anonym (Bedragen fru) skrev 2017-03-12 16:05:35 följande:

Hur hade NI det när allt hände? Hade ni det bra eller dåligt? Jag kan ju ändå ha större förståelse för någon som söker sig utanför äktenskapet om äktenskapet i fråga är dåligt. 

Det är det som är lite konstigt. Vi hade det faktiskt ganska bra vilket gör att jag inte riktigt förstår varför. J
Svar på tråden Hur går man vidare från otrohet?