• Anonym (Undrar)

Flyga med magsjuka barn?

Som rubriken lyder, kan man flyga med magsjuka barn? Är en semesterresa som inte är avbokningsbar.

• Svar på tråden Flyga med magsjuka barn?
  • Anonym (Så gör man bara inte.)

Den 22/2 samt den 27/2 så flög jag hem för att få träffa min familj en sista gång innan jag föder mitt första barn (jag bor i England). Jag var då gravid i v.25 båda flygturerna.

Om då någon som suttit i närheten utav mig eller ens på samma plan och som jag kommit i kontakt med som har magsjuka och jag blivit smittad så hade mina dagar med familjen varit helt borträknade. Jag hade blivit helt förstörd och väldigt sjuk, speciellt då jag i normala fall bor på toaletten och blir riktigt sjuk vid magsjuka.

Som gravid så har man redan ett immunförsvar som är i botten, man blir oftast sjukare än man normalt skulle blivit. Som gravid tar man redan en risk när man reser, man väger för och nackdelar helt enkelt. Vad vi inte ska behöva räkna in i denna riskfaktor är att egoistiska människor som du själv, TS, eller andra med samma tänk ska känna sig ha rätten att med stor risk smitta andra människor med sjukdomar, då speciellt magsjuka.

Förstå hur sjuk man kan bli som gravid/äldre/barn/någon med nedsatt immunförsvar. Att man ens som medmänniska kan tänka tanken att riskera smitta andra samt utsätta sitt eget barn för detta under en semester. Utsätta barnet för påfrestningen att resa när barnet är sjuk och behöver vila, vila, vila. I en situation då barnet inte ens skulle få gå på förskola/skola inom minst 48h efter sista symptomen.

Tänk efter före!

Man riskerar även att göra andra till smittbärare så att människor dom kommer i kontakt med blir sjuka o.s.v.

Fy för egoistiska människor som bara tänker på sig själva. Har man barn eller annat som skulle kunna hindra så bokar man resor med avbokningsskydd eller så får man ta förlusten om något händer. Usch. Karma kommer slå tillbaka.

• EnAnonumius
    Anonym (Undrar) skrev 2017-03-07 11:23:06 följande:
    Självklart jämför jag inte mig med andra, men jag är den som brukar få precis allt som går runt, så känns otroligt att jag inte smittats om det är så smittsamt.
    Ursäkta att jag missade den informationen  som du _aldrig skrev_ ett ord om att du brukar få precis all som går runt annars.

Dock så fråntar de inte sanningen, bara före att DU har "otroligt nog" klarat dig från smittan så är det fortfarande idioti att dra med en magsjuk unge på planet och riskera att andra kan bli smittade då man har helt andra förhållanden i kabinen är på marken. Vilket ökar smittrisken avsevärt då man sitter i ett hermetiskt slutet utrymme.

För att inte tala om barnet själv, det är faktiskt olämpligt att dra med sjuka barn (även om det inte spytt å några timmar innan resan) då syreupptaget för ett barn/vuxen som är/varit sjuk är sämre och behöver mer syre om kring sig och i ett plan så har man inte obegränsat tillgång med syre som man har typ "var som helst på marken".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Undrar)
    EnAnonumius skrev 2017-03-07 12:57:23 följande:

Ursäkta att jag missade den informationen  som du _aldrig skrev_ ett ord om att du brukar få precis all som går runt annars.

Dock så fråntar de inte sanningen, bara före att DU har "otroligt nog" klarat dig från smittan så är det fortfarande idioti att dra med en magsjuk unge på planet och riskera att andra kan bli smittade då man har helt andra förhållanden i kabinen är på marken. Vilket ökar smittrisken avsevärt då man sitter i ett hermetiskt slutet utrymme.

För att inte tala om barnet själv, det är faktiskt olämpligt att dra med sjuka barn (även om det inte spytt å några timmar innan resan) då syreupptaget för ett barn/vuxen som är/varit sjuk är sämre och behöver mer syre om kring sig och i ett plan så har man inte obegränsat tillgång med syre som man har typ "var som helst på marken".

Absolut.
  • Mandel
    Mandel skrev 2017-03-07 11:57:40 följande:
    Det är minst 48 timmar helst 72 man ska vänta hemma från sista symtom och symtom är även trötthet, mindre aptit osv. Alltså inte sedan sista kräkset eller bajsandet.
    Så barnen är inte ens i närheten av att vara smittfria!

Pratade precis med en kompis vars andra barn är magsjuk och verkade vara på bättringsvägen då barnet nu var pigg och hade ätit och inte kräkts på några timmar och gissa vem som kräktes när vi pratade i telefonen? Barnet!
    Det första barnet kräktes i helgen...
    ..och nu kräks min kompis med...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Om du måste)

Jag har flugit hem från Egypten med både mig själv och tioåringen i blöjor. Det var inte roligt kan jag säga. Undvik skaldjur i Hurghada. Men vad skulle vi göra?

• Mandel
    Anonym (Om du måste) skrev 2017-03-07 13:17:32 följande:

Jag har flugit hem från Egypten med både mig själv och tioåringen i blöjor. Det var inte roligt kan jag säga. Undvik skaldjur i Hurghada. Men vad skulle vi göra?

Fast då var ni kanske matförgiftade? Och hem behöver man ju komma...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (nej nej nej)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-03-07 07:22:31 följande:

Som rubriken lyder, kan man flyga med magsjuka barn? Är en semesterresa som inte är avbokningsbar.

Absolut inte! Man flyger bara med magsjuka barn om magsjukan bryter ut på planet och man inte hade en susning innan om att de var smittade. Bokar man en flygresa med barn under magsjukesäsongen bokar man SJÄLVKLART med avbokningsbara biljetter, det brukar finnas särskilda försäkringar för sjukdomsfall o dyl.
  • Anonym (´´´´)

Jag har bara läst ts och några av de senaste (upprörda) svaren. Min tanke är att även om de flesta skulle avboka resan ut  så tror jag att väldigt få skulle avboka resan hem igen. Det är väldigt vanligt att både barn och vuxna råkar på någon magåkomma när de ät ute och reser och de flesta vill ju bara hem igen oavsett när de senast kräktes... Flyger man så får man nog räkna med att man utsätts för en högre smittorisk än om man håller sig hemma.

• UniformYankie
    Kan? Säkert. Är väl mer en fråga om moral.
    Tycker du inte det känns taskigt mot medresenärerna som troligtvis lagt pengar på att resa bort från sjukdom, kyla och elände - och sedan blir smittade på planet. 

Ligger man i magsjuka så vill jag minnas att man räknas som frisk 2 dygn efter det att man känner sig frisk och inte visar något mer symptom.
    Tråkigt att många totalt råskiter i detta.
    Det handlar ju inte bara om att man blir just sjuk, men även om att man har ett liv, ett schema som måste följas, planer som går i kras, och väldigt mycket att jobba ikapp efteråt - bara för att någon inte bara kunde stanna hemma.

Hoppas att ni tänker om och stannar hemma, om inte för medresenärerna så iaf för barnen som nog inte tycker det är så roligt att sitta på plan med magsjuka... 
  • Anonym (nej nej nej)
    Anonym (´´´´) skrev 2017-03-07 15:26:59 följande:

Jag har bara läst ts och några av de senaste (upprörda) svaren. Min tanke är att även om de flesta skulle avboka resan ut  så tror jag att väldigt få skulle avboka resan hem igen. Det är väldigt vanligt att både barn och vuxna råkar på någon magåkomma när de ät ute och reser och de flesta vill ju bara hem igen oavsett när de senast kräktes... Flyger man så får man nog räkna med att man utsätts för en högre smittorisk än om man håller sig hemma.

Så är det absolut, själv känner jag viss panik inför flygresor (och även bussresor och tågresor) under magsjukesäsongen just för att man tar risken att vara där just när någon annan insjuknar utan att kunna lämna platsen. Men de magåkommor man plockar upp utomlands tror jag oftare är bakterier i maten än magsjukevirus (som florerar hemmavid vintertid) så den magsjukan agerar och sprids annorlunda. Att sätta sig på ett plan när man vet/misstänker att familjen bär på calicivirus är dock oerhört ansvarslöst och omoraliskt.
Svar på tråden Flyga med magsjuka barn?