Inlägg från: nonameleft |Visa alla inlägg
  • nonameleft

när börjar det synas att man gått ner i vikt?

Anonym (Zxcvbnm) skrev 2017-03-08 20:55:12 följande:
    Jag började med att gå ner till 900-1000 kalorier om dagen för att kickstarta hela grejen, men åt mycket grönsaker och höll mig mätt hela tiden. Då tränade jag inte alls förutom promenader.
    Nu gymmar jag och har ökat till 1300 kalorier cirka, brukar ibland hamna runt 1500. Hur mycket borde jag äta? Vill ju inte bryta ner muskler men är inte heller prio för mig att bygga mycket muskler, i första hand viktnedgång. Gör ju antagligen ganska mycket fel men försöker lära mig! :)
    Prio borde vara att bygga muskler eftersom ökad muskelmassa ger ökad förbränning över hela dygnet Glad

Är det vad som står på vågen som är viktigt för dig eller är det fetthalten på kroppen och kroppsformen? Skulle skippa vågen om jag vore du och använda måttband istället (och/eller kroppssammansättningsanalys).

Ang
    ående dina problemområden så går det inte att punktträna. Vill du få en snyggare kropp så satsa på att i första hand styrketräna kroppens stora musklegrupper (skit i småmuskler som bisceps t.ex. då du ändå får de på köpet när du tränar rygg). 

Hur m
    ånga pass på gymmet känns rimligt att du klarar på en vecka? Har du tre pass t.ex så kan du köra igenom kroppen med styrketräning 2ggr/vecka och sedan köra ett pass med cardio (förslagsvis roddmaskin + cykel). Angående styrkeövningarna kan du be en gyminstruktör att visa dig övningar samt sätta ihop ett program efter dina förutsättningar. Det är deras jobb.

Tänk p
    å när du kör styrketräning att du ska svettas. Säg att du kör en övning 3x8 så ska den 8:e gången av varje set verkligen vara på gränsen till att du klarar av det.

Här har du bra exempel på helkroppsövningar om du kör 2 styrketräningspass i veckan: 

www.styrkelabbet.se/traningsprogram-helkropp/

• nonameleft
    Anonym (Zxcvbnm) skrev 2017-03-10 09:25:30 följande:
    Självklart är det ju hur kroppen ser ut och mår som är viktigt! Men har fet väl lite inpräntat att man ska väga sig. Jag mäter kroppen också, eller iallafall magen, låren och armarna. Ska jag mäta något mer?
    Vilka är kroppens stora muskelgrupper som är viktiga att träna? (Herregud vilken dålig koll jag har.)
    Jag har hittills tränat 3-4 gånger i veckan oftast 4.
    Tack så mycket ska kolla in länken! :)
    Ja, det är jättevanligt att folk stirrar sig blinda på vågen men den säger långt ifrån hela sanningen. När jag är som mest vältränad och ligger på kring 18% fett väger jag 57 kilo till mina 160 cm. Jag har då ett BMI på 22,22 vilket är högst normalt då man bör ligga mellan 19 och 24 MEN när folk gissar min vikt så gissar de snarare max 50 kilo eftersom jag då har så lite fett på kroppen.

Egentligen kan man lika gärna skippa v
    ågen om du frågar mig men ska du ändå väga dig, tänk på att inte göra det för ofta eftersom det kan skilja mycket från en dag till en annan, pga av att du har mer vatten i kroppen exempelvis ;)

När du mäter skulle du ju kunna mäta höfter och bröst också. 

Ben, rygg, mage, bröst och axlar tillhör de större muskelgrupperna. 
  • nonameleft
    Anonym (Zxcvbnm) skrev 2017-03-10 13:34:04 följande:
    Oj! Ja alltså jag vill ju ändra/forma kroppen för just nu är den mest mjuk haha.. Ska köra hårdare på gymmet och fokusera på de muskelgrupperna!
    Ja jag ska börja väga mig en gång i månaden hade jag tänkt, nu på sistone har jag vägt mig varje vecka, men vill försöka tänka mer långsiktigt. Låter mäta/väga och ta en bild en gång i månaden bra? Är det för ofta/sällan?
    En gång i månaden eller var tredje vecka låter jättebra för då hinner det hända saker och du slipper bli nedslagen ifall du tillfälligt har samlat mycket vatten och vågen av den anledningen visar mer än gårdagen.

Ha l
    ångsiktiga mål och inte för bråttom är det viktigaste om du vill ha resultat för livet. Hellre köra 3 pass i veckan och veta att de blir av än att gå ut hårt med 5 pass och sedan inte orka hålla tempot.

Kosten är dock a och o för en viktnedg
    ång. Satsa på bra råvaror, mycket grönsaker, mycket proteiner och bra fetter (fisk, nötter, avokado t.ex). 

Kommer gå jättebra det där :)
Svar på tråden när börjar det synas att man gått ner i vikt?