Inlägg från: Anonym (Vi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vi)

När berätta för syskon?

Berättade för vår treåring i vecka 14-15 efter ett UL. Mådde väldigt dåligt och jag kunde knappt göra något med henne alls, så det var jobbigt att inte kunna förklara mer än att jag inte mådde så bra. Ville inte ljuga om sjukdom eller så. Vi hade kanske berättat tidigare om hon varit äldre och förstått mer men runt vecka 12 känns lagom att hålla ut till i alla fall. Funderade på att vänta till RUL men fick mage tidigt så dels syntes det, innan hon visste sa hon att det såg ut som att jag hade en bebis i magen. Och dels kände jag att om något går snett så kan hon få vara med i det också, eftersom jag var så pass långt gången att vi hade ansett att vi förlorat ett barn efter det och det berör ju henne med. Tycker att man curlar när man vill hålla allt ont, smärtsamt eller jobbigt ifrån sina barn.

Hon är ju liten men det har ändå inte varit några problem att vänta länge på bebisen. Hellre att hon är med på "resan" och delaktig, nu är det mer att det finns en bebis i magen som är hennes syskon och inte att vi får en bebis snart... det finns för- och nackdelar med alla alternativ så känn av vad ni egentligen tycker och gå på magkänsla!

• Anonym (Vi)
    Sko och jag skrev 2017-03-07 17:55:20 följande:

Tack för alla svar! Skönt att höra andras tankar.

Vi gjorde valet att berätta för henne redan nu. Vi sa att det är en hemlighet mellan oss 3 eftersom det inte är säkert än om det blir en bebis och så fort det är säkert (vecka 12-13) så kan vi berätta för alla. ???? råkar hon säga det till ngn så då är det bara så!

Jag känner mig väldigt lättad över att vi berätta och det kändes helt enkelt som det rätta för oss.

Så tack än en gång för alla svar!!!

Skönt att känna att ni tagit ett beslut som känns rätt för er! Det är det enda som är relevant egentligen.
Svar på tråden När berätta för syskon?