• Anonym (eva)

jätteångest efter fylla

För några dagar sedan träffade jag en vän ute på stan efter jobbet. Under 7 timmar drack jag 6 öl, 40 cl vardera med 5.9% alkohol i genomsnitt. Efter 3 öl åt jag middag samtidigt som jag drack den 4:e, jag drack aldrig mer än 1 öl per timme. Brukar funka helt okej för mig.

Det hände inget speciellt, vi satt mest och pratade. Minnena i slutet av kvällen är visserligen vaga under sista halvtimmen, men absolut inte försvunna. Jag minns att jag gick på toa, hämtade ut jackean etc när vi gick från stället. 
    Visst kände jag av alkoholen och var lite förvirrad kring var tunnelbanan låg (men även mitt sällskap gick ju åt fel håll). Minns sedan klart och tydligt hur jag tog mig hem, Hade (mig veterligen) inga balans- eller tal-problem. Det enda som hände var att jag tappade telefonen i marken, men det gör jag ju även som nykter. Baserat på sms jag skickat i slutet av kvällen så var de rättstavade och hade inget konstigt innehåll. Jag mådde inte heller illa, vare sig på kvällen eller dagen därpå.
    Jag har hursomhelst sjuklig ångest över vad som skulle kunna ha hänt, men att jag inte minns. Tänk om jag ställde till med något fruktansvärt, men att min vän inte har hjärta att säga nåt om det? Trots att det gått nästan en vecka ligger jag vaken på nätterna och googlar sånt andra gjort när de haft lite vaga minnen. Många påstår att ens beteende inte ändras särskilt mycket under en sådan kortare episod. Jag brukar inte heller ändras särskilt mycket när jag är berusad.

Hur botar jag min ångest över detta? Bryter snart ihop. 
  • Svar på tråden jätteångest efter fylla
  • Anonym (up the khyber)

Det där började hände mig när jag var lite över 20. Minnesluckorna skrämde skiten ur mig. Jag är en person som vill ta ansvar för mina egna handlingar, så jag slutade helt enkelt dricka alkohol.
    Om man börjar fråga runt så har nästan alla människor gjort en massa onödig skit och tagit en massa risker under påverkan av alkohol. Det är tragiskt att det ska vara något sorts obligatorium i en svensk uppväxt att dricka sig redlös. Det är osunt, onödigt och riskabelt.

Idag kan jag dricka ett glas vin eller en öl, men det stannar där. Mår jättebra.

• Anonym (Zzz)

Jeez, släpp det ts! Med risk för att låta som en idiot, men flera med dig har haft både en och fem minnesluckor. Oftast det har det hänt precis ingenting, bara att du själv inte minns just allt.
    En helt vanlig festkväll skulle jag säga.

• Anonym (eva)

Jo, förhoppningsvis är det väl så att man hade kommit ihåg om nåt utöver det vanliga hänt. Eftersom det mestadels finns minnen menar jag. Det är ju egentligen bara den där sista halvtimmen som är lite grumlig, även om jag även under den har mer än fem minnesbilder. Men det är fan nästintill omöjligt att släppa det här.

• Anonym (Zzz)

Det låter inte som att du nyttjar alkohol så ofta ts?

• Anonym (eva)

Jag tror ångesten väl handlar om att det inte är en jättenära vän jag var med så det känns väl lite jobbigt därför. Dessutom drack jag inte mer än jag gjort tidigare, vilket gör det så konstigt att jag plötsligt har svårt att minnas. Jag har målat upp alla möjliga skräckscenarion för mig själv.

• Anonym (Zzz)

Ingen fara vågar jag påstå, men jag förstår känslan ts.

• Aikido
    Anonym (eva) skrev 2017-03-07 12:37:31 följande:
    Jo, förhoppningsvis är det väl så att man hade kommit ihåg om nåt utöver det vanliga hänt. Eftersom det mestadels finns minnen menar jag. Det är ju egentligen bara den där sista halvtimmen som är lite grumlig, även om jag även under den har mer än fem minnesbilder. Men det är fan nästintill omöjligt att släppa det här.
    Lite ångest borde du allt ha. Tur att du inte minns allt.

• Anonym (eva)

Jag försöker tänka som så att av de minnen jag har från den där halvtimmen så är det ju inget som är direkt konstigt, eller att jag var helt urspårad. Därför borde jag väl inte varit det resterande tid heller. Men det gnager ändå, liksom tänk om... Sen får man väl försöka intala sig att den andra personen också drack alkohol och iaf inte var spiknykter. 

Men har någon varit med om att ni haft lite suddiga minnen och sen fått höra att ni betett er jättepinsamt? Jag tror väl egentligen inte att jag har gjort nåt katastrofalt, men det känns tillräckligt jobbigt att vara uppenbart full och ragla omkring och säga konstiga saker. 

• Anonym (Kille)

Jag har också fått minnesluckor om jag druckit för mycket. Och ibland har man gjort massa pinsamma eller dumma saker som man minns när man druckit för mycket. Lösningen är helt enkelt att dricka lite mindre i framtiden, så du är i kontroll.

Du kan inte göra något åt det som skett, men framtiden är ett oskrivet blad. Lägg det bakom dig helt enkelt

• Aikido
    Anonym (eva) skrev 2017-03-08 08:26:34 följande:
    Jag försöker tänka som så att av de minnen jag har från den där halvtimmen så är det ju inget som är direkt konstigt, eller att jag var helt urspårad. Därför borde jag väl inte varit det resterande tid heller. Men det gnager ändå, liksom tänk om... Sen får man väl försöka intala sig att den andra personen också drack alkohol och iaf inte var spiknykter. 

Men har någon varit med om att ni haft lite suddiga minnen och sen fått höra att ni betett er jättepinsamt? Jag tror väl egentligen inte att jag har gjort nåt katastrofalt, men det känns tillräckligt jobbigt att vara uppenbart full och ragla omkring och säga konstiga saker. 
    Det blev säkert inte så farligt. Själv har jag nog aldrig råkat ut för något värre än att jag vaknat upp runt 600 km från stället jag senast hade minnen från samt att totalt okända människor sedan i månader efteråt glatt kommit fram och hälsat och frågat om man vaknat upp ur koman nu. Någon enstaka faktura på 5-siffrigt belopp från någon saneringsfirma har det väl också blivit men det var länge sedan sist.
  • Anonym (eva)

Tänker bara att det känns så ovärdigt att vara redlös och allmänt patetisk. Jag borde väl bara släppa det och anta att inget speciellt hände - alla minnesbilder är ju helt "normala" (förutom vägen tillbaka till tunnelbanan, men den var vi ju två om). Det är väl egentligen inget som tyder på att det hände nåt jättepinsamt, varken baserat på vad den andra personen sagt efteråt eller övriga pusselbitar. Och i regel är man ju ganska förlåtande (och glömmer) vad andra gjort.

• Påven Johanna II
    Anonym (eva) skrev 2017-03-08 10:39:02 följande:

Tänker bara att det känns så ovärdigt att vara redlös och allmänt patetisk. Jag borde väl bara släppa det och anta att inget speciellt hände - alla minnesbilder är ju helt "normala" (förutom vägen tillbaka till tunnelbanan, men den var vi ju två om). Det är väl egentligen inget som tyder på att det hände nåt jättepinsamt, varken baserat på vad den andra personen sagt efteråt eller övriga pusselbitar. Och i regel är man ju ganska förlåtande (och glömmer) vad andra gjort.

Det finns ju inget alls som tyder på att du har varit redlös och/eller patetisk. Det låter som om du varit berusad men inte alls i den utsträckningen att du skulle ha betett dig opassande på något sätt. Tvärtom är det nog så att du var mån om att ha en prydlig fasad framför den inte så nära vännen och när ni sedan lämnade stället så slappnade du väl av en smula och kanske var du också lite trött vid det laget, då är det vanligt att minnet grumlas på det sätt du beskriver. Resten av kvällen var liksom ointressant och därför la du inte varje detalj av hemfärden på minnet.

Släpp det där. Du har inte agerat på något pinsamt sätt alls. 
  • Anonym (eva)

Jag tänker att det är pinsamt nog bara att bli full och inte ha kontroll. Men så kanske många andra inte tänker?

Svar på tråden jätteångest efter fylla