• modsey

Gemensam semester eller dela för att ge barnen längre ledighet?

Hur gör ni? Går ni omlott för att maxa tiden till barnen ellet är gemesam ledighet viktigare för er som familj trots att barnen blir lite mindre lediga?

Hur resonerar ni?

• Svar på tråden Gemensam semester eller dela för att ge barnen längre ledighet?
  • gavlemamma

Olika, beror mer på när vi får och kan ta ledigt. Ibland har det blivit så vi har varit lediga samtidigt hela semestern och ibland har ingen av dagarna varit gemensam. Jag tror aldrig vi har planerat och valt själva.

• Guapa

Än så länge har vi bara barn i förskoleåldern och ser ingen poäng i att maxa ledigheten. Vi tar 5-6 veckor tillsammans, varvar semester med sparade föräldradagar.

När barnen kommer upp i skolåldern får vi nog tänka om och gå omlott en period.

• Carambolan

Vi brukar ta fyra veckor semester samtidigt och sedan ta 2-3 veckor föräldraledigt, en av oss innan semestern och en efter.

• Valkyria75

Det här är ganska intressant frågeställning. I många trådar här så pratas det hetsigt om hur viktigt det är att barn får ett långt sammanhängande sommarlov. Vi gjorde så några somrar, vi tog 4 veckor var med endast en veckas överlapp. Då fick barnen 7 veckors ledigt. Jättebra tänkte jag... Men det var faktiskt inte så kul. Vi kunde inte åka någonstans. Och det var ganska jobbigt att vara ensam med två små barn. Så tyvärr blev inte kvalitén så bra. Kändes mer som transportveckor än semester.

Så numera brukar vi försöka överlappa mer, två eller tre veckor. Beroende på hur många veckor vi kan ta ut så får barnen då 4 eller 5 veckor ledigt. Fungerar mycket bättre för oss. Och fortfarande känns inte de veckor när en av oss jobbar som riktig semester.

• cosinus

Vi tar någon vecka var själv i början/slutet av sommaren men då vi har fp kvar så har vi alltid lyckats få 6-7 veckor ihop. Det går 2 år till för sen fyller yngsta 8.

Sen tänker jag mig att barnen kanske klarar sig någon vecka själv om vi går omlott jobbmässigt/flexar (som nu på sportlovet när jag börjar 6 på morgonen och mannen ff är på jobbet). Sen kanske mormor/morfar kan ta någon vecka och sen får vi väl gå omlott. Vill inte barnen vara på fritids så behöver de inte på loven (och ingen har velat det hittills)

• daimstrut

Vi kör gemensamt, eventuellt nån vecka själva i slutet och början. Mycket roligare att uppleva saker tillsammans och inte så lätt att rodda tre barn själv och hitta på givande saker. De trivs på dagis och fritids och lider inte av att vara där.

• Mrs Green

Vi brukar ta ca 3-4 veckor tillsammans och sen varsin "egen" vecka. Vi vill spara lite semesterdagar till de andra loven också. 

• Alexi

Vi kör gemensam semester, har alltid gjort. Sex veckor ledigt tillsammans. Tycker det är viktigare att var

• Alexi

Viktigare att vara tillsammans än att barnen ska vara ledigare längre än så.

• Kasperina

Vi är skilda och brukar ha två veckor var och en gemensam (när barnet fyller år). 

• Duckan

Vi har gemensam semester. Något annat känns inte aktuellt just nu.
    Vi har haft 5 veckor varje sommar, men sist så ökade vi på till 6 veckor. Sen har vi haft lite hjälp av mina föräldrar så dottern har haft 9,5 vecka ledigt från skola/fritids,

• eviz08

Förra året var första gången vi hade alla veckor gemensamt, men det gör vi inte om igen då det inte var några barn alls på fritis när vi kom tillbaka ifrån semestern, bara en massa äldre barn och bara en massa vikarier som jobbade och var väldigt oengagerade i jobbet. Slutade med att dottern var några dagar på jobbet och någon dag hos en kompis istället 
    Sonen som går på dagis hade däremot väldigt roligt och där hittade de på extra roliga saker då det inte var så mycket barn. 
    Så nu går vi tillbaka till att ha 5 veckor gemensamt och en vecka var. 

• mammatill3

5-6 veckor ihop och så tar vi väl en eller ett par själv i början och slutet.

Viktigt med familjesemester men självklart behöver både barn och vuxna långledigt för att varva ner och hämta ny kraft.

• mammalovis

Vi har fyra veckor tillsammans och sedan har jag veckor innan och efter då jag är lärare. När barnen blir skolbarn allihop blir det nog mer vilsamt igen, nu är det mest slitsamt med dygnet-runt-tjänstgöring då yngste inte sover hela nätter än. Efter loven har jag oftast varit tröttare än innan ...

Vissa år har jag jobbat några veckor inom äldreomsorgen just för att få ett avbrott socialt. Det är ganska ensamt när alla är bortresta och öppna förskolan mm är stängda och sambon jobbar.

• Daimstruten

Jag gillade att vara ledig som liten och vill ge mina barn detsamma. Barnen är numera så stora att föräldradagarnas sköna tid är förbi. Vi brukar ha gemensam semester 3 veckor och så har vi barnen ca 2 veckor själv plus att mina föräldrar har barnen ungefär en vecka.

• cloudberry79

Vi kör lite omlott. Barnen går på fritids och förskola fram till sista veckan i juni, sen är jag ensam ledig med dem i två veckor, sedan maken i två veckor. Efter det har vi fyra veckor gemensam ledighet. Vi har gjort så här i några år och det funkar bra för oss. Barnen är lediga från det att jouren på fritids/förskolan börjar här tills skolan börjar igen i slutet av augusti. Eftersom jag har 30 semesterdagar i mitt avtal så är det bara maken som ev behöver ta någon föräldradag för att det ska gå ihop.

Just NO.
  • amia01

Beror på hur er familj fungerar tänker jag. Vi har aldrig haft  ledigt samtidigt, vilket var något vi visste skulle bli fallet redan när vi fick barn. Eftersom vi planerar och lever efter det så har det fungerat bra för oss.
    Men andra kanske har andra behov, och då ska man ju planera som det passar familjen bäst, om man har möjlighet.

För oss är det så att min man jobbar oregelbundna tider, 7 dagar/vecka, i eget företag. Vilket innebär att han ofta har möjlighet att hämta och lämna, gå på möten i skolan osv. Han får på det sättet mycket egen tid med barnen när jag jobbar. 
    Jag jobbar deltid, har lediga dagar och långa ledigheter över loven, så barnen får vara hemma från fritids. De dagar jag är ledig jobbar maken, så då har jag barnen själv.

Jag reser en hel del med barnen också, och har gjort så sedan de var små. Så att man inte kan ha "semester" för att inte båda föräldrarna är med, köper jag inte. Handlar mer om förväntningar och behov.

Försöker planera så vi får ledigt tillsammans 2-3 dagar varje sommar, men det är inte varje år det lyckas. Sista var sommaren 2014... men vi håller tummarna för att det ska fungera i sommar

Svar på tråden Gemensam semester eller dela för att ge barnen längre ledighet?