• Anonym (Abc)

    Hur ska jag tänka inför Aurorasamtalet? Långt

    Väljer att vara anonym då det är lite känsligt. Är gravid och nu ska vi gå på samtal inför förlossningen. Jag är verkligen livrädd och orolig, drömmer mardrömmar och kan inte njuta av graviditeten alls. Men jag har ett dilemma.

    Jag har haft en utdragen och lång förlossning på papper samt en kort och snabb på papper, men det är inte hela sanningen i min kropp. Min första förlossning gick vattnet och jag öppnade mig till 3 cm och sedan tog det stopp, har inte kunnat ta smärtan i värkarna utan fått panik. Efter att ha stått still i 8 timmar satt dom epidural och efter ytterligare 4 dropp. Efter droppet är barnet ute på 6 timmar varav 1,5 är krystvärkar.

    Barn nr 2 fick jag nästan samma. Inget vatten gick men värkarna började på måndagen. Fick andas mig igenom dom.och dom kom till och från tills på torsdagen. Då var jag så slut efter att knappt ha sovit eller ätit så fick stanna kvar på förlossningen för morfinspruta och sova. Var då öppen 3 cm och tappen utplånad. Dagen efter satts jag igång med vattenavgång. Efter 6 timmar hade inget hänt. Fick då dropp och epidural och barnet är ute efter 2 timmar.

    Nu är jag livrädd, jag orkar inte gå med den smärtan jag inte kan handskas med utan att det gör något så vill ha en planerad igångsättning med vattenavgång som start och epidural och dropp direkt. Är det något man kan få?

    Min sambo är helt emot igångsättning då han tror det är bara för att få ett datum som jag vill det. Han och hans ex hade enkla och snabba förlossningar då hon knappt känt värkarna. Så han förstår inte vad jag menar.

    Hur gör jag? Ska ja försöka stå på mig eller gå med på att pröva vanligt igen? Någon som har erfarenhet? Jag vill absolut inte ha planerat snitt. Och inte heller bli igångsatt om jag inte är redo.

  • Svar på tråden Hur ska jag tänka inför Aurorasamtalet? Långt
  • Anonym (Samma)

    Hej

    Jag har lite liknade erfarenheter bakom mig, min tredje förlossning tog femdygn och var väldigt plågsam.

    Efter tredje hände en grej inom sjukvården där dom inte tog mig på allvar när jag sökte vård, så jag höll på att strycka med för att dom inte lyssna på mig, så mitt förtroende var i botten för sjukvården.

    Jag var livrädd inför fjärde förlossningen,,

    Gick på aurora samtal och där kom vi överens om igångsättning men om jag får panik skulle jag få snitt. Jag ville ha snitt men gick med på en igångsättning..

    Vi satte tid för igångsättning två veckor innan bf. Men förlossningen startade 5 veckor innan bf, och när vattnet gick fick jag panik.. Herregud vad rädd jag var!

    När vi kom in på förlossningen så såg nog personalen vilken panik jag hade och frågade rakt ut om jag ville firtsätta med förlossningen eller om jag ville ha snitt. Jag valde snitt..

    Förklara hur du känner, var öppen och rak och var tydlig med hur du känner. En igångsättning är nog lättare att få än snitt, dom ser det nig positivt att du inte vill bli snittad :)

  • fjanten

    Alltså, min personliga åsikt är att den som faktiskt ska föda barnet är den som har vetorätt (så långt sjukvården tillåter) att bestämma hur förlossningen ska gå till! Igångsättning, kejsarsnitt, med eller utan epidural etc. Den dagen din man föder barnet kan han välja....

    Jag tror att det bästa är att du och aurora och förlossningsläkare upprättar en förlossningsplan som DU är bekväm med. Exempelvis att man håller koll på hur mogen du är mot slutet, och eventuellt sätter igång dig om tappen är mogen och du börjat öppna dig.

  • Anonym (Abc)
    fjanten skrev 2017-03-09 10:43:06 följande:

    Alltså, min personliga åsikt är att den som faktiskt ska föda barnet är den som har vetorätt (så långt sjukvården tillåter) att bestämma hur förlossningen ska gå till! Igångsättning, kejsarsnitt, med eller utan epidural etc. Den dagen din man föder barnet kan han välja....

    Jag tror att det bästa är att du och aurora och förlossningsläkare upprättar en förlossningsplan som DU är bekväm med. Exempelvis att man håller koll på hur mogen du är mot slutet, och eventuellt sätter igång dig om tappen är mogen och du börjat öppna dig.


    Jag känner också så att det är faktiskt jag som ska föda inte han. Hans ex hade ont i max 1-2 timmar från start till bebis ute. Så han förstår inte hur mycket han än vill.

    Smart det att hålla koll i slutet. För jag vill inte stressa barnet för mycket genom att tvinga ut den innan den är redo. Är bara att jag inte orkar med värkar som gör noll nytta då ja knappt kan handskas med smärtan, och läkarna inte vill sätta eda förtidigt. Ska ta med dina tankar och ord! Tack!
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Samma) skrev 2017-03-09 10:30:47 följande:

    Hej

    Jag har lite liknade erfarenheter bakom mig, min tredje förlossning tog femdygn och var väldigt plågsam.

    Efter tredje hände en grej inom sjukvården där dom inte tog mig på allvar när jag sökte vård, så jag höll på att strycka med för att dom inte lyssna på mig, så mitt förtroende var i botten för sjukvården.

    Jag var livrädd inför fjärde förlossningen,,

    Gick på aurora samtal och där kom vi överens om igångsättning men om jag får panik skulle jag få snitt. Jag ville ha snitt men gick med på en igångsättning..

    Vi satte tid för igångsättning två veckor innan bf. Men förlossningen startade 5 veckor innan bf, och när vattnet gick fick jag panik.. Herregud vad rädd jag var!

    När vi kom in på förlossningen så såg nog personalen vilken panik jag hade och frågade rakt ut om jag ville firtsätta med förlossningen eller om jag ville ha snitt. Jag valde snitt..

    Förklara hur du känner, var öppen och rak och var tydlig med hur du känner. En igångsättning är nog lättare att få än snitt, dom ser det nig positivt att du inte vill bli snittad :)


    Tack för att du delar med dig! Vad jobbigt att det satt igång tidigare:( jag tycker man ofta läser att dom övertalar om igångsättning istället för snitt. Är ju inte snällt att gå emot:( tur barnmorskorna såg och avläste dig rätt direkt. Men jobbig stress att gå med!

    Ja snitt är verkligen det sista jag vill ha. Är livrädd för operationer över huvudtaget. Men är lite rädd att de tycker att då jag vill ha en igångsättning att jag ska avakta. Har fått mina andra två i 37+ och därför är de verkligen inte att ja vill få en igångsättning för att få ett datum. Tror denna också kommer runt då. Hade dock gärna sett att de från 37+0 kollar statusen. Är jag redo kör vi igång.

    Ska skriva ner lite hur ja känner och försöka få dom att förstå. Tack återigen för dina ord.
  • straw2008

    För det första har väl inte din MAN med detta att göra alls ? Varför blandar han in sitt ex i detta ? Fy farao vilket slag under bältet... Såg han inte hur du led ? 


    I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Hur ska jag tänka inför Aurorasamtalet? Långt