• Anonym (a)

hur svårt är det att få ensam vårdnad?

Anonym (Ensam mamma) skrev 2017-03-10 09:01:17 följande:
    Får börja smsa om allt men hjälper det mig om han börjar krångla? Enligt försäkringskassan så ska man försöka själva komma överens om underhållet. Det är när han inte betalar ut som dom kan gå in och då tar det tid att få pengarna om jag förstått dom rätt.
    Det är ändå den vägen du får gå. Tar du inte hjälp av FK blir det ju inga pengar alls troligen. 

Och spara ALLT han säger som bevis, skrivet eller om du kan spela in samtal, gör vad som krävs men att han sagt att han ska straffa dig ekonomiskt är ju ett väldigt tydligt medvetet grepp från hans sida och givetvis ska han inte komma undan med såna dumheter. Försök styra det till att ni mer och mer skriver så har du ju svart på vitt. 
    Om han skriker på dig i telefonen lägger du bara på luren. Svara inte om han då ringer igen utan skriv bara ett kort mess att han kan skriva det han vill för du behöver/orkar inte lyssna på hans skrikande. DU måste vända processen i de saker där det går. Du behöver inte ta att han ringer och gormar. Då visar du att du inte dansar efter hans pipa. 

Det äldsta barnet skulle kunna gå till skolkuratorn och berätta hur hon har det hos pappan. då kan de ev göra en soc-anmälan och då är det inte du som gjort den utan skolan. 
  • Anonym (a)
    Anonym (Ensam mamma) skrev 2017-03-10 09:11:10 följande:
    Vad händer på familjerätten? Och allmänt i en vårdnadsprocess. Är det bara vi vuxna som träffas eller blir barnen indragna på något sätt?
    På familjerätten samtalar ni föräldrar med de som jobbar där. Tyvärr bygger allt på frivillighet så vägrar han blir det svårt men å andra sidan har du det dokumenterat om det går till en vårdnadstvist, antingen att han vägrade komma alls eller om han kommer på samtalet men vägrar skriva ner ett avtal, vilket oftast är det man försöker göra i de samtalen. Då har du personalen som också ser och hör vad han säger. 

Jag har en kompis där de var på samtal. Mannen var så otrevlig både mot henne och personalen att de, när hon ringde något år senare om en annan sak, kom ihåg dem tydligt. De lyckades trots det ändå få ihop ett skriftligt avtal som han följer hyfsat.
  • Anonym (a)
    Anonym (Ensam mamma) skrev 2017-03-10 09:38:07 följande:
    Ok då får jag ta och skicka in en ansökan till FK. Jag har varit dålig på att säga ifrån men har börjat göra det nu. Jag vill ha så lite att göra med honom som möjligt.
    Vet du vad som händer vid en orosanmälan? Barnen vill ju ha en fortsatt relation till sin pappa och dom vill inte att han ska få några problem. Jag känner att jag sitter i en dilemma.
    vid en orosanmälan kommer både du och pappan utredas eftersom barnen bor hos båda. Det låter värre än vad det är. Ni kommer bli kallade till varsitt samtal med utgångsläger från att i så fall skolan har gjort en anmälan. Detta samtal är för att kunna besluta om det finns någon anledning att dra igång en utredning eller inte, men om man anser at barnet far illa på något vis undersöker de. 
    När du fått brevet med tiden, kan du ju ringa och fråga dem mer i detalj om hur ett sånt möte går till. 

Det kan vara så att de inte anser det finns något större problem och då händer inget mer, men om de anser det finns problem går de vidare med en utredning, som kan ta några månader. Då kontaktar de skolan för att få veta mer och kanske att du och/eller pappan får komma på fler samtal. Ev vill de prata med barnet också, inte alltid de gör så. 

Det är trist om barn är så rädda för sin pappa att de inte vågar berätta, för det är ju för barnens skull det i så fall ska göras en utredning. 
    I ett fall jag känner till fick den ena föräldern gå på ett samtal medan den förälder (där det då fanns vissa problem) fick gå tre gånger + att de sedan hade ett gemensamt samtal. Tyvärr ledde den utredningen ändå inte fram till något annat än att föräldrarna fortsätter med v.v, så så kan det ju också bli, men det du berättar låter mkt mer oroande än det jag känner till om det här fallet. 
Svar på tråden hur svårt är det att få ensam vårdnad?