hur svårt är det att få ensam vårdnad?
Jag och min man ska skilja oss och jag vill ha ensam vårdnad om dom men har hört att det är jättesvårt. Så min fråga lyder: vad krävs för att få ensam vårdnad om barnen?
Jag och min man ska skilja oss och jag vill ha ensam vårdnad om dom men har hört att det är jättesvårt. Så min fråga lyder: vad krävs för att få ensam vårdnad om barnen?
Jag vill ha ensam vårdnad av den enkla anledningen att han enbart vill ha gemensam för att kunna kontrollera mig och barnen.
Vi kan inte samarbeta och kommer aldrig kunna göra det heller. Jag har ensam tagit allt ansvar för barnen och det kommer jag få fortsätta göra nu efter separationen för han vill ha så lite ansvar som möjligt. Sen han flyttade för en månad sen så har vi diskuterat vårdnad, umgänge och underhåll. Och varje gång jag trott vi var klara och kommit överens så börjar han ändra sig.
Vi kommer inte överens om umgänget ( för min del så har jag gärna barnen heltid men barnen saknar och vill träffa sin pappa). Han vägrar ha ett fast umgängesschema för han vill kunna ändra sig som han vill och inte känna sig tvingad till nåt säger han. Han vill inte ha barnen mer än varannan helg och han är ledig varannan fredag men vill inte hämta dom från skola och dagis för han vill vara fri den dan säger han. Han vill hämta dom på kvällen hos mig istället. Problemet är att jag vet att det kommer bli tjafs vid dörren då för det händer nu och trots att jag talat om för honom att det är jobbigt för barnen så kan han stå och skrika och svära åt mig vid dörren. Han vill inte ha några kläder till barnen hos sig. Jag ska skicka med ombyten för hela helgen och även blöjor och välling till ena barnet. Han vill inte heller känna sig bunden till bestämda helger för han vill kunna ta extra jobb om han vill eller om han ska göra annat. Jag vet ju att han vill fortsätta kontrollera mig så jag inte kan planera in nåt dom helgerna för jag vet ju inte om han kommer dyka upp eller inte. Jag vet ju att barnen kommer bli besvikna om han inte dyker upp men jag vet att jag inte kan ändra honom. Han vill inte gå på några föräldramöten eller utvecklingssamtal eller på nåt som berör barnen. Han säger att jag ska vara glad att han överhuvudtaget vill ha barnen varann helg för vissa andra träffar bara sina barn ett par timmar i månaden. Han bor nu 5 minuters promenadväg från oss men oroar sig för att dom äldre barnen går över till honom mitt i veckan för det kostar pengar om dom skulle äta där. Jag visste inte vad jag skulle svara på det så jag sa att bjud inte på mat då eller öppna inte dörren om du inte vill.
Vi kom överens om underhållet trodde jag men han vägrar skriva även det i ett avtal för han vill inte känna att han måste följa nåt. Han är höginkomsttagare och jag har varit timanställd och inte tjänat så mycket tidigare och är för tillfället föräldraledig med låg fp. Jag vill kunna ta över kontraktet för lägenheten för han vill varken stå kvar på det ( med all förståelse) eller betala hyran mer. Problemet är att jag inte kan ta över kontraktet utan underlag på inkomst och han vill inte att jag ska ta tag i, och ordna upp ekonomin heller. Han säger att han vill kunna straffa mig genom att låta bli att betala om vi skulle bråka om nåt tex om jag låter barnen göra nåt han inte vill att dom ska göra. Så han vill fortsätta bestämma i mitt hem. Saken är den att dom äldsta barnen är 9 och 10 och speciellt dottern har han kontrollerat väldigt hårt hittills och det vill han få fortsätta göra. Han är muslim och har blivit religiös nu sista tiden. Han hade barnen ett par timmar förra helgen och dottern berätta att han tjatade på dom om att dom måste be och läsa Koranen och att hon ska ha sjal på sig. Dom tillbringade umgänget genom att be och titta på tv medan han satt i telefon och skrek åt mig att allt han orkade. Dottern har aldrig fått gå i linne och shorts på somrarna. Hon får inte bada längre för honom för hon vägrar ta på sig burkini. Hon får heller aldrig sova över hos kompisar och nu tjatar han på henne att hon måste ha sjal på sig. Jag vet att det kommer vara många bråk kring barnens uppfostran och jag orkar inte mer. Både jag och barnen mår dåligt och vill ha lugn och ro i våra liv. Han har gjort mycket annat mot mig och barnen tidigare som till slut lett fram till skilsmässan men jag kan ju inte vägra honom umgänge heller.
Ta alla diskussioner skriftligt... Skriv även ner saker han säger/gör.
Underhållet ska gå via Försäkringskassan. Alltid. Kom inte överens själva.
Nu ser du bara allting dåligt med honom. En separation tar alltid fram det värsta hos alla. Men en gång i tiden så har du tyckt att han var en så fantastisk pappa att du till och med skaffade två barn med honom! Du har tyckt att han varit en så fin pappa att du till och med levt med honom i 10 år.
Han är barnens pappa och älskar dom troligtvis väldigt mycket. Allt han gör är inte för att skada eller jävlas med dig. När du gått hemma med barn så har han jobbat och betalat boende osv och det är också en del i att ta hand om barnen. Om du bara går till familjerätten och börjar kasta skit utan grund så framstår du som den med samarbetssvårigheter.
Försök vara saklig i vad som är verkliga problem för BARNEN. Skriv ner, spara sms osv. Dom saker du beskriver kommer inte bli bättre av ensam vårdnad. Han kan ha hur mycket boende som helst även utan vårdnaden. Det finns till och med ett fall i Sverige där pappan har vårdnaden och mamman boendet i en övergångsperiod. Där ansågs mamman ha gjort allt ( ljugit, smutskastat, vägrat sammarbeta osv) för att pappan inte skulle få ha barnen. Då förlorade mamman hela vårdnaden och barnen ska sakta få sin huvuddel av boendet hos sin pappa.
Du måste visa att du är saklig, tänker på barnet och vill sammarbeta. Inga "men jag har ju försökt, han är dum" eller " han bryr sig inte om barnen han vill bara jävlas med mig"
Ju mer saklig, tillmötesgående och cool du framstår desto mer galen, elak och svår framstår han.
Såg nu att ni har en väldigt liten också. Då har du väldigt nyligen tyckt att han var en fantastisk pappa och bra nog för att bli pappa till fler.
Varför vände allt så snabbt? Var han otrogen? Dök det upp skulder? Alkohol?
Och ta underhållet via fk när han vägrar betala. Då är problemet löst och ni behöver aldrig mer prata om underhåll och pengar :)
Han hörde nyss av sig på mess. Det här skulle vara första helgen han tog dom från fre kväll till sön kväll. Han hade förberett och sagt till barnen.
Han messar nu att OM JAG VILL SÅ KAN HAN TA BARNEN IKVÄLL OCH LÄMNA TILLBAKA DOM IMORGON EFTERMIDDAG.
Vi har inte ens startat med vh umgänge och han börjar redan ändra som han vill.
Är så arg så jag vet inte vad jag ska göra.
Jag skickade inte barnen i fredags så han ringde barnen idag och säger till dom att de ska dit idag utan att ens diskutera det med mig. Han ber barnen fråga mig om TT är ok medan han är kvar i telefon och jag var tvungen att ge med mig för att inte verka elak som förvägrar dom att träffa sin pappa.
Han tog dom efter lunch och lämnade tillbaka dom strax innan läggdags. Barnen kommer in vrålhungriga och ledsna. Han hade inte gett dom nåt att äta på hela dan. Han hade inte ens umgåtts med dom. Pappa satt bara framför datorn hela tiden sa barnen. Han hade inte ens pratat med dom. Och speciellt dom äldsta hade saknat honom och trott att han skulle hitta på nåt med dom iallafall. Tur att jag skickade med blöjor till lilltjejen för precis som jag trodde så hade han inte ens det hos sig.
Vad kan jag som mamma göra? Kan jag kräva nåt eller är det så det kommer vara?
Jag ska börja ta all kommunikation via mess så jag har underlag på det som bestäms. Men jag måste prata med honom idag om umgänget för jag måste lita på att dom får mat hos honom iallafall. I värsta fall får jag börja skicka med matlådor till barnen för speciellt 2 åringen klarar sig inte utan mat så långa tider. Jag måste även komma på hur jag ska lägga fram att han borde skippa datorn och umgås med barnen när han väl har dom utan att han blir sur.