hur svårt är det att få ensam vårdnad?
Anonym (Ensam mamma) skrev 2017-03-13 07:06:24 följande:
Jag ska börja ta all kommunikation via mess så jag har underlag på det som bestäms. Men jag måste prata med honom idag om umgänget för jag måste lita på att dom får mat hos honom iallafall. I värsta fall får jag börja skicka med matlådor till barnen för speciellt 2 åringen klarar sig inte utan mat så långa tider. Jag måste även komma på hur jag ska lägga fram att han borde skippa datorn och umgås med barnen när han väl har dom utan att han blir sur.
MEN, det är nu du väljer hur barnen ska ha det i många år framåt. Antingen fortsätter du att lägga dig platt så fort pappan säger något, då får barnen ingen som helst trygghet, de vet inte från en dag till en annan om de ska vara hos mamma eller pappa, de kan inte lita på sin pappa och de kan inte heller lita på sin mamma (eftersom hon lyder pappans minsta vink), osv. Eller också sätter du ner foten och kräver skriftligt avtal (via familjeenheten/familjerätten hos kommunen eller via Tingsrätten), då kommer barnen få höra en del skit om dig från pappan men de kommer kunna lita på dig, de vet vilka dagar de ska vara hos mamma och vet även att pappan förmodligen inte hämtar dem när det är deras helg men att mamma då finns där för dem. De får en helt annan trygghet.
Du behöver inse att oavsett vilket val du gör för dina barn så kommer deras pappa inte vara en okej förälder. Han kommer inte ge dem ordentligt med mat, skickar du med matlådor kommer han straffa dig genom att inte ge dom till barnen. Han kommer snacka skit om dig, oavsett om du gör som han vill eller om du sätter ber foten. Han kommer skita i barnen när det passar honom (eller när han vill straffa dig). Han kommer skita i att ta hand om dem hemma hos sig och sitta framför datorn. Osv.
När du väl vågar sätta ner foten och ni ska skriva ett avtal så se till att få med så mycket detaljer som möjligt. Det ska tex stå att han har ett 2-timmarsfönster för att hämta barnen (tex fredag från förskolan senast kl 16, eller tex fredag 16-18) annars blir det inget helgumgänge. Det ska stå att han ska stå för blöjor (och toapapper), välling och övrig mat. Det ska stå att ni båda har rätt till 2x1 vecka semester med barnen, vem som får välja veckor först vilket år och vilket datum veckorna ska vara valda (om det är hans tur att välja först och han skiter i att välja till det utsatta datumet så har du rätt att välja först). Det ska stå exakt vem som kör i vilken riktning (det bästa är att han hämtar när umgänget börjar och att du hämtar när umgänget slutar). Det ska stå att barnen ska hämtas på förskolan (alternativt din hemadress) och att du sen ska hämta dem på hans hemadress, annars kan du ge dig på att de plötligt befinner sig x antal mil bort hos en kompis till honom på söndagen (bara för att reta dig).
Du behöver helt enkelt ställa in dig på att du har några tuffa år framför dig. Du kan antingen ge med dig varje gång han säger något och ha tjafs och krångel och otrygga barn i många år. Eller också sätta ner foten nu med en jobbig strid i några månader och sedan få ett lugnare liv med trygga barn.