• MomtoBe1

Bästa mjölkersättning ?

Min dotter är 1 månad om 3 dagar. Eftersom att jag bara ammar då och då och även för mjölken inte får lilltjejen att bli tillräckligt mätt så kör vi på NAN sensitive ersättningen. Men hon har så himla ont i magen och hon krystar (då menar jag vuxen kryst!!!) ut hennes bajs fastän det inte är hårt bajs liksom. Hon blir ilröd av all krystande. Vi har magdroppar från Semper som vi använder varje dag ju men ändå uppstår dessa problem för lillan. Vilken ersättning är bäst och vilken tycker ni man borde testa..? Olika för alla barn ju vilket är självklart ! Men har läst att folk älskar NAN och att de hjälpt dom bättre än alla andra mjölkersättningar, men icke oss...:(

• Svar på tråden Bästa mjölkersättning ?
  • LittleSunshine84

Nästan alla små har ont i magen. Det är ngt som växer ifrån. Inte det man vill höra, jag vet. Det du kan göra är att köpa pysventilen Windi. Den hjälper till att få ut gaser och bajs om det finns ngt. De flesta ersättningarna är likadana med endast små skillnader.

Har en son som snart är 4 mån som fortfarande inte bajsar själv utan vi måste hjälpa honom.

• Jag är bara jag

Vi har provat alla och använder numer bara NAN sensitive. Jag försöker pumpa ur så mycket som bara går och ge tillsammans md ersättningen och det har hjälpt vår bubbes mage massor.

• anaconda

Semper lemonac sensitivPRO är bäst! Den innehåller oxå Sempers magdroppar. Hjälpte oss väldigt mycket

• Treansresa

Semper lemolac använde jag till två barn.för. Massa år sedan

• Frajen12

Vår bebis har haft det tungt med att få ut bajset. Jag har verkligen lidit av att se henne kämpa. Har bara ammat. Har haft många Olika teorier men det är nog mina matvanor som gjort att det varit tufft för henne. Vi har då och då använt vindi för att hjälpa henne. Men låter henne alltid försöka själv först en bra stund. Nu när hon är 6 v gammal verkar det som att hennes mage har vant sig och hon får alltid ut det själv ( viss kamp är det fortfarande) men hon verkar inte ha ont även om hon blir röd i ansiktet och mage rör sig åt alla håll. Använder vindi ngn gång ibland vissa dagar 2ggr men absolut inte varje dag lr varje gång.

• MomtoBe1

@frajen12 jag har också använt Windi pysventil och den är verkligen guldvärd! Försöker amma jag med , men det går lite trögt därav ersättning . Men måste hitta rätt för lilltjejen :(

• legomum
    Mina småttingar hade jätteont och riktigt tröga i magen (kunde knappt bajsa). Var tvungen att ge både lactulos och pyshjälp för att ens få ut ngt. Skrek sig blåa dygnet runt  tills de provade pepticate (mjölkproteinfri kost). Samma veva köpte vi nya flaskor dr brown och det var som magi, tog väl ett dygn och sedan hade jag nöjda bebisar.

Visst blir barn som flaskas lättare förstoppade pga ersättningen men det ska inte vara så svårt för dem. Sedan har de riktigt ont också ska ska du definitivt säga ifrån till bvc. De kan skriva ut recept på mpfri kost för prov.
  • Randig

Det är ju lite olika för olika barn, mina har haft bäst magar med Nan Sensitive.

Har de vart hårda så ger jag katrinplommonpure eller så får de lite lösningsdroppar (kommer inte ihåg vad det heter) i maten.

• LindaM1

Hej, testade också sensitive men det finns ett för ännu känsligare magar NAN HA heter den! Testa den. Nu har jag slutat med all ersättning för hon blev jätte hård av allt, så helammar ist.

• snorklan

Här är vår lista sämst ---> bäst för vår dotter:

Hipp Combiotik : Vansinnigt ont i magen
    Babysump
    Nan (vanliga)
    Pepticate (komjölkproteinfri)
    Nutramigen (komjölkproteinfri)

Som många andra skriver är det nästan mer regel än undantag med magknip och ont för bebisar. Det går ofta över. De kan även ta i och krysta så de blir helt röda utan att det är något fel. Om magproblemen däremot blir värre eller bebisen får andra symtom, kan man fundera på komjölkproteinallergi som vår dotter hade. Det hade helt vuxit bort när hon var 10 månader. 

• Jag är bara jag
    LindaM1 skrev 2017-03-12 09:05:08 följande:
    Hej, testade också sensitive men det finns ett för ännu känsligare magar NAN HA heter den! Testa den. Nu har jag slutat med all ersättning för hon blev jätte hård av allt, så helammar ist.
    Sensitive är för känsliga magar och HA för de med anlag för mjölkproteinallergi. Så HA hjälper inte mot allmänt känsliga magar utan då är Sensitive bättre. Men vissa kräks av all ersättning, gör vår bubbe med, men med Sensitive är det något bättre.
Svar på tråden Bästa mjölkersättning ?