• Anonym (Ontsom)

Huvudvärk

Jag har idag haft huvudvärk, sen jag vaknade tills sjutiden på kvällen ungefär. Jag provade det mesta mot det, huvudvärkstabletter, dricka vatten, spikkudde, värmekudde och till och med en promenad. Det gick inte över. Så fort jag rörde mig dunkade det i huvude.

Bäsy blev det när jag drog ner rullgardinen och lade en varm vetekudde på huvudet.

Jag får sådan huvudvärk ibland, och jag kan känna när den smyger sig på att den här kommer inga tabletter eller vatten fungera mot.

Jag undrar egentligen, vad har ni för tips mot sådan här huvudvärk? Som inte går över vad du än gör förrän drn är "klar" med att plåga sitt offer. Jag vet inte vad som kan göras, jag kan inte göra något på jela dagen,, och jag är skit trött både under och efter.

Så, tips?

• Svar på tråden Huvudvärk
  • Anonym (Ontsom)

Jag har testat voltaren, paracetamol och ipren mot huvudvärken. Ingen av dem hjälper speciellt mycket.

Igår var det en varm vetekudde liggandes på huvudet, men det är ju inte något man kan vandra runt med utomhus direkt.

Sen så funkar det dåligt att ha denna huvudvärk när mitt barn är hemma, hen vill ju inte vara själv hela tiden.

Men ja, jag vet inte riktigt vad jag ska göra, jag tycker att någon värktablett borde fungera.

• annieh897
    Anonym (Ontsom) skrev 2017-03-11 18:10:53 följande:

Jag har testat voltaren, paracetamol och ipren mot huvudvärken. Ingen av dem hjälper speciellt mycket.

Igår var det en varm vetekudde liggandes på huvudet, men det är ju inte något man kan vandra runt med utomhus direkt.

Sen så funkar det dåligt att ha denna huvudvärk när mitt barn är hemma, hen vill ju inte vara själv hela tiden.

Men ja, jag vet inte riktigt vad jag ska göra, jag tycker att någon värktablett borde fungera.

Då tycker jag att du ska testa Treo. Innehåller acetylsalicylsyra och koffein, enda kombon som funkar för mig och jag har hört flera som får effekt av det men inget annat.
  • legomum

Låter som migrän i mina öron. Huvudvärk blir inte värre av rörelse men det blir migrän.

Jag har tagit medicin och sovit bort den men tyvärr med småbarn så blir det ju annorlunda. Tar då medicin till natten och lägger mig när jag nattat småttingarna.

Har citodon mot min värk. Tyvärr kan migränattackerna hålla på 3-4 dagar Rynkar på näsan

• vallakra

Migrän är fruktansvärt! Jag har haft migrän sedan mellanstadiet (är 45 nu) och det enda som verkligen funkar är om jag kan somna. Det har hänt att jag sovit bort två-tre dagar. Funkar ju nu när ungarna är tonåringar, värre var det när de var små. Så här i efterskott kan jag inte fatta hur jag överlevde småbarnsåren.

Min migrän börjar ofta som spänningsvärk så jag försöker att leva så stressfritt jag kan, röra på mig för att undvika spänningar, sova och äta regelbundet osv.

För tre år sedan blev migränen tio gånger värre än vad den brukar vara och kom också betydligt oftare. Jag förstod att jag var spänd och försökte på alla vis få spänningarna att släppa men inget fungerade. 

Då fick jag tipset att gå till en kiropraktor. Jag var lite misstänksam först men gav det en chans och det är jag så glad för idag! Jag blev bättre från ena dagen till nästa och nu går jag regelbundet till kiropraktorn (varannan månad) och det håller spänningarna i schack vilket medför att jag får betydligt mindre migrän.

• Anonym (gravid)
    vallakra skrev 2017-03-12 17:31:18 följande:

Migrän är fruktansvärt! Jag har haft migrän sedan mellanstadiet (är 45 nu) och det enda som verkligen funkar är om jag kan somna. Det har hänt att jag sovit bort två-tre dagar. Funkar ju nu när ungarna är tonåringar, värre var det när de var små. Så här i efterskott kan jag inte fatta hur jag överlevde småbarnsåren.

Min migrän börjar ofta som spänningsvärk så jag försöker att leva så stressfritt jag kan, röra på mig för att undvika spänningar, sova och äta regelbundet osv.

För tre år sedan blev migränen tio gånger värre än vad den brukar vara och kom också betydligt oftare. Jag förstod att jag var spänd och försökte på alla vis få spänningarna att släppa men inget fungerade. 

Då fick jag tipset att gå till en kiropraktor. Jag var lite misstänksam först men gav det en chans och det är jag så glad för idag! Jag blev bättre från ena dagen till nästa och nu går jag regelbundet till kiropraktorn (varannan månad) och det håller spänningarna i schack vilket medför att jag får betydligt mindre migrän.

Hej,

Känner igen mig i det du skriver, har haft migrän i över 10 år och har dem senste åren även fått spänningshuvudvärk. Migrän är fruktansvärt, folk som bara har vanligt huvudvärk kan inte förstå hur ont det kan göra. Nu är jag gravid och haft tätare migränattacker, alltså 2-3 i veckan samt spänningshuvudvärk. Känner mig inte som en människa längre, har träffat läkare naprapat och sjukgymnast men inget har hjälpt. Har också blivit tipsad om en kiropraktor och undrar vad en kiropraktor gör? Vad gjorde hen på dig som du började må böttre av?
  • vallakra
    Anonym (gravid) skrev 2017-03-14 10:43:01 följande:
    Hej,

Känner igen mig i det du skriver, har haft migrän i över 10 år och har dem senste åren även fått spänningshuvudvärk. Migrän är fruktansvärt, folk som bara har vanligt huvudvärk kan inte förstå hur ont det kan göra. Nu är jag gravid och haft tätare migränattacker, alltså 2-3 i veckan samt spänningshuvudvärk. Känner mig inte som en människa längre, har träffat läkare naprapat och sjukgymnast men inget har hjälpt. Har också blivit tipsad om en kiropraktor och undrar vad en kiropraktor gör? Vad gjorde hen på dig som du började må böttre av?
    Jag hade väldigt stela muskler i rygg och nacke. Exakt vad han gjorde kan jag inte svara på men han liksom sträckte ut musklerna och tvingade dem att slappna av. Han tryckte och vred på nacke och ryggrad.

Ibland satt han i princip på mig. Det kan ju kännas lite skumt men det är så värt det. Nu går jag regelbundet för att hindra att spänningarna kommer tillbaka. Nu består behandlingarna mest av att få musklerna att slappna av och bli mjuka (den delen är såååå skön man riktigt känner hur muskeln blir mjukare). Det är mycket bänd och dra och vridSkrattande.

Jag känner verkligen att behandlingarna hjälper. Ibland har det hänt att jag haft huvudvärk (inte migrän dock) när jag kommit dit och då har det faktiskt hänt att värken försvunnit, som att trycka på en knapp.

Jag vet inte riktigt hur det funkar med kiropraktik när man är gravid men jag tycker att du ska fråga i alla fall. Lycka till!
  • Anonym (gravid)
    vallakra skrev 2017-03-14 11:08:14 följande:

Jag hade väldigt stela muskler i rygg och nacke. Exakt vad han gjorde kan jag inte svara på men han liksom sträckte ut musklerna och tvingade dem att slappna av. Han tryckte och vred på nacke och ryggrad.

Ibland satt han i princip på mig. Det kan ju kännas lite skumt men det är så värt det. Nu går jag regelbundet för att hindra att spänningarna kommer tillbaka. Nu består behandlingarna mest av att få musklerna att slappna av och bli mjuka (den delen är såååå skön man riktigt känner hur muskeln blir mjukare). Det är mycket bänd och dra och vrid.

Jag känner verkligen att behandlingarna hjälper. Ibland har det hänt att jag haft huvudvärk (inte migrän dock) när jag kommit dit och då har det faktiskt hänt att värken försvunnit, som att trycka på en knapp.

Jag vet inte riktigt hur det funkar med kiropraktik när man är gravid men jag tycker att du ska fråga i alla fall. Lycka till!

Åh vad skönt att det hjälpte! Det är inte lätt när man omedvetet spännar sig och det gör så sjukt ont. Jag har gått hos en sjukgymnast och en naprapat men inget har hjälpt. Min chef tipsade också om en kiropraktor och när du beskriver hur din smärta försvann så är det nog värt att det ge det en chans. Även om det inte skulle gå nu när jag är gravid så finns det hopp om att jag kanske får mjukare muskler efter graviditet. Orkar inte ha både migrän och spänningshuvudvärk längre.

Är det dyrt att gå till en kiropraktor, gäller högkostnadskortet?

Skönt att du fick hjälp och mår bättre!

Tack för ditt svar :)
  • Anonym (Salt)

Jag håller med de andra om att det låter som migrän men tycker du borde testa att tillföra salt.

Själv har jag saltbrist i kroppen och när jag känner av huvudvärk tar jag vätskeersättning eller äter typ citron med salt, gröna äpplen med salt eller avokado med citron och salt. Till det dricker jag Resorb och lägger eventuellt till Voltaren eller Ipren med Alvedon. Lite beroende på hur ont det gör.

Efter nån halvtimme försvinner huvudvärken och jag blir normal igen.
  • FrökenCarlsson

Tycker också det låter som migrän, just detta stt du blir påverkad både innan och efter. Antar att man kan ha olika ont.
    Finns receptfri sumatriptan på Apoteket, testa en sån tablett nästa gång. Enda som hjälper mot min migrän, helst i kombo med lite extra sömn!

• cupcakemom

Ett kännetecken för migrän är att det oftast är halva huvudet som värken och att ena ögat är inblandat samt att det pulserar vis rörelse.

Det du kan prova om du inte vill ta kraftigare saker är alvedon+Ipren det ger en förvånansvärt bra smärtlindring.. Borde hjälpa bra om det är spänningshuvudvärk sämre vid migrän men alla reagerar olika så värt att prova.

Treo brukar funka hyfsat tar bort värsta toppen

Det finns migrän mediciner att köpa receptfritt som Sumatriptan men även nässpray... Man får prova sig fram vilken sort som fungerar bäst själv måste jag ta aldevond+pronaxen+sumatriptan för att få smärtlindring (ordination via läkare rekommenderar inte att man mixtrar hur som helst själv) det viktiga är att ta vid första tecknar annars hjälper de sällan fullt ut.

Även vätskeersättnkng är bra att ta vid migrän vet ej varför men det hjälper.
  • vallakra
    Anonym (gravid) skrev 2017-03-15 00:43:12 följande:
    Åh vad skönt att det hjälpte! Det är inte lätt när man omedvetet spännar sig och det gör så sjukt ont. Jag har gått hos en sjukgymnast och en naprapat men inget har hjälpt. Min chef tipsade också om en kiropraktor och när du beskriver hur din smärta försvann så är det nog värt att det ge det en chans. Även om det inte skulle gå nu när jag är gravid så finns det hopp om att jag kanske får mjukare muskler efter graviditet. Orkar inte ha både migrän och spänningshuvudvärk längre.

Är det dyrt att gå till en kiropraktor, gäller högkostnadskortet?

Skönt att du fick hjälp och mår bättre!

Tack för ditt svar :)
    Högkostnadskortet gäller inte (vad jag vet). Jag betalar 400 kr per gång. I början gick jag en gång i veckan eftersom det tar lite tid att få bort alla spänningar så då blev det ju ganska dyrt men det var verkligen värt det.

Nu går jag en gång varannan månad i "förebyggande syfte" och visst kostar det en del men jag slipper ju att knarka värktabletter och det sparar ju en slantDrömmer.
  • Anonym (Sanna)

Det låter tyvärr som en mild form av migrän. Jag har köpt nässpray mot migrän (svindyrt men bra) på Apoteket. En förpackning med två st puffar i. Det är det enda som hjälper mig.

• Anonym (Man)

Jag har liknande. Men jag kräks ibland också när det blir för illa.

För att få kortast möjliga tid innan värken ger sig så gäller en kombo av Alvedon o ibumetin (maxdos). Tidigt in med tabletterna annars hjälper de knappt, speciellt inte om man kräks (för då vågar jag inte räkna med att man kräkts upp tabletten, utan får vänta ut det). Sedan är det vila i tysthet o mörker som gäller. För mig funkar svala eller kalla rum bäst. Brukar ofta lägga mig o sova i källaren av den anledningen.

Däremot så kan jag minska stress förebygga anfall genom att koppla av med en varm dusch eller bad.

Svar på tråden Huvudvärk