Anonym (mångkultur?) skrev 2017-03-11 11:09:20 följande:
Det talas så mycket om det mångkulturella samhället och hur det ska fungera. De flesta verkar vara positiva till mångkultur, men inte sådant som är olagligt eller kränker mänskliga rättigheter.
Men var går gränsen? I många andra kulturer är könsrollerna annorlunda än här och mannen ses som familjens överhuvud. Homosexualitet är inte accepterat. Detta är en del av deras kultur och / eller religion. Så var det tidigare i Sverige också, det är främst de senaste 40-50 åren som det har förändrats.
Därför undrar jag vad mångkultur är för dig, var du anser att gränsen ska dras och vad som egentligen blir kvar av mångkulturen om man tar bort alla sexistiska, misogyna och homofoba drag.
Mångkultur enligt det begreppet att vi bor många av olika etniciteter och kulturer i Sverige och vi tar även till oss av kultur utifrån är för mig helt ointressant att diskutera. Är du grek, hemma med familjen talar du farsi, äter libanesiskt, dricker spanska viner och lyssnar på italiensk opera...trevligt, men ur politisk synvinkel inte särskilt betydelsefullt. Du revolutionerar inget samhällssystem med din kultur efterlevd på det viset.
Vad som är intressant att diskutera är mångkultur som ett samhällssystem vi alla lever med, vilka värderingar, lagar och regler vi följer, hur vi bemöter människor och hur myndigheter agerar. Det är på det planet jag menar att vi inte ska ha någon mångkultur, att det inte finns något positivt i det och att vi kan och bör ställa krav på anpassning hos våra immigranter. Ett icke-mångkulturellt samhälle enligt denna definition är inget hinder att som invandrad leva på det vis jag gav exempel på i första stycket.
Jag har en egen tråd i ämnet där jag skrivit mer.