Anonym (Ja usch.) skrev 2017-03-13 20:27:09 följande:
Jag fick diagnosen utmattningsyndrom för 2 år sedan.
Efter flera år av stress, svek, sjukdom i familjen, trötthet som jag ignorerade.
Det började med att jag grät över minsta lilla, jag gråter i princip aldrig.
Sedan kunde jag knappt ta mig ur sängen, vaknade med 200 i puls och en hemsk ångest.
Darrig,skakig, yr, blodtryck som for upp och ner, panikångest, ljud och ljuskänslig, trodde jag skulle bli galen, orkade inte engagera mig i något.
Familjen försvann, de kunde inte acceptera att jag som alltid varit den starka, roliga, tjejen som körde på i 180 nu blev sängliggande av svaghet.
Läkarkontakt, ssri medicin och lugnande att ta vid behov.
Psykolog som jag knappt orkade ta mig till. Samtal där jag bröt ihop totalt.
Fick diagnosen utmattningsyndrom/utmattningsdeppression.
Jag ska vila (inte så lätt när kroppen skakar, darrar och tankarna snurrar).
Tack och lov har jag en fantastisk man som arbetar inom vården, han vet vad detta handlar om.
Det värsta för mig är att jag knappt orkar prata med någon, bry mig om det jag brukade brinna för. Får hjälp med att duscha och tvätta håret. Så svag är jag. Trots bra ren mat, vitaminer, mineraler. Tränar yoga försiktigt, andningsövningar.
Ångesten, yrsel, ostadighetskänslan hänger med dygnet runt.
Nu har jag en paus från psykologen eftersom jag blir sängliggande 3-4 dagar efter ett besök där.
Kollat hjärtat med EKG, blodtryck, sköldkörtel, blodsocker...allt är bra.
Tappar hår och massor i vikt.
Önskar att fler förstod hur vidrig denna diagnos är. Livet passerar utanför och jag är inte delaktig.
Tränade styrketräning i början av min utmattning och blev 10 ggr sjukare.
Trodde att jag kunde träna bort min matthet och ångest. Så fungerar det inte.
Lilla vän <3
Tappa inte tron på att du kommer bli bra. Det kommer du. Man får ta det för vad det är. Du kommer ut starkare och med mer självinsikt över vad som betyder något här i livet. Jobb är bra, men inte allt. Din kropp är slut och behöver vila, så då vilar du. Sen kommer der sakta sakta bli bättre. Och vilken tur att du har din underbara man!
Hade en vän som blev förlamad i halva kroppen pga stress. Idag mår hon toppen! Så det går