• Anonym (ts)

    Vad är skillnaden mellan begreppen "deltaa" och "delakktighet"?

    Som rubrik lyder. Vet ni?

  • Svar på tråden Vad är skillnaden mellan begreppen "deltaa" och "delakktighet"?
  • Nyfikna72

    Bortsett från stavfelen så antar jag att man är mer aktivt med om man deltar jämfört med om man är delaktig. Det låter som ord ur en brottsundersökning, kan det stämma?

  • Anders2010
    Nyfikna72 skrev 2017-03-11 15:37:42 följande:
    Bortsett från stavfelen så antar jag att man är mer aktivt med om man deltar jämfört med om man är delaktig. Det låter som ord ur en brottsundersökning, kan det stämma?
    Nej ingenting med brott att göra
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Att det förstnämnda är ett verb och det andra är ett substantiv är en skillnad.

    Betydelsen är liknande, men orden används olika.

    "30-åringen friades för delaktighet i mordet."

    "Det var frivilligt att delta i tävlingen, men de flesta deltog eftersom de värderade delaktighet högt."


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anders2010
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2017-03-11 16:14:11 följande:
    Att det förstnämnda är ett verb och det andra är ett substantiv är en skillnad.

    Betydelsen är liknande, men orden används olika.

    "30-åringen friades för delaktighet i mordet."

    "Det var frivilligt att delta i tävlingen, men de flesta deltog eftersom de värderade delaktighet högt."
    det var inte det som menades.  Undrade om orden är synonyma?
  • Seven Costanza
    Anders2010 skrev 2017-03-11 19:06:22 följande:

    det var inte det som menades.  Undrade om orden är synonyma?


    Nej, som tidigare nämnts är delta ett verb och delaktighet ett substantiv så de kan inte vara synonymer. Delaktighet är ett substantiv bildat från verbet delta.
  • Tyrfing
    Seven Costanza skrev 2017-03-11 19:18:45 följande:
    Nej, som tidigare nämnts är delta ett verb och delaktighet ett substantiv så de kan inte vara synonymer. Delaktighet är ett substantiv bildat från verbet delta.
    Är delaktighet verkligen bildat från delta? Det är ju ändå viss skillnad mellan delaktighet och deltagande. 
  • Seven Costanza
    Tyrfing skrev 2017-03-11 21:55:14 följande:

    Är delaktighet verkligen bildat från delta? Det är ju ändå viss skillnad mellan delaktighet och deltagande. 


    Hmm, jo det har du rätt i men vilket annat verb skulle höra samman med delaktighet då? "Att vara delaktig" säger man ju och "att delta" men "att delakta" finns väl inte? Men min poäng var i och för sig bara att delta och delaktighet inte kan vara synonymer dvs kan ju inte ersätta varandra då det ena är ett verb och det andra ett substantiv. Jag har dock ingen knivskarp känsla för skillnaden mellan delaktighet och deltagande - är det att det ena är mer aktivt än det andra och i så fall vilket? Håller dock med den som skrev att delaktighet kan gälla brottslighet medan delta inte känns rätt i det sammanhanget.
  • MadHatter

    Delaktig betyder aktiv medverkan, ha del i eller av något och känsln av att vara till nytta.

    Deltaga har dels betydelsen ha del i/ vara delaktig i och dels betydelsen känna sympati.

    Delaktighet har också blivit ett politiskt ideologiskt begrepp som används i ett djupare/större smmanhanga än "att delta". Det används tex i WHOs klasssificeringsmodell för att beskriva hälsa, i hndikapp-politiska sammanhang och i samhällspolitisk debatt. I de sammanhangen är ju kombinationen av att få delta i objektiv bemärkelse och känna sig behövd/ att få vara med på samma villkor som andra ur ett subjektivt perspektiv viktigt. Delaktighet använda i bland i dessa sammanhamg (inte helt korrekt) som synonymt med inflytande.

    Delaktighet är ju också ett juridiskt begrepp med betydelsen medansvar/medskyldig.

    Kortfattat tror jag att man kan säga att "vara delaktig" och "att delta" delvis betyder samma sak men "vara delaktig/delaktighet" är också ett politiskt/ideologiskt begrepp till skillnad från "att delta" som är mer "vardagligt" språk.

    Det är så gott som jag kan förklara det, hoppas att det hjälper.

  • myskmalva
    Seven Costanza skrev 2017-03-12 02:29:29 följande:
    Hmm, jo det har du rätt i men vilket annat verb skulle höra samman med delaktighet då? "Att vara delaktig" säger man ju och "att delta" men "att delakta" finns väl inte? Men min poäng var i och för sig bara att delta och delaktighet inte kan vara synonymer dvs kan ju inte ersätta varandra då det ena är ett verb och det andra ett substantiv. Jag har dock ingen knivskarp känsla för skillnaden mellan delaktighet och deltagande - är det att det ena är mer aktivt än det andra och i så fall vilket? Håller dock med den som skrev att delaktighet kan gälla brottslighet medan delta inte känns rätt i det sammanhanget.

    Måste alla substantiv ha ett motsvarande verb? Håller med annars om att gränsen mellan delaktighet och deltagande känns luddig. Jag vet när det passar med vilket ord men det är svårt att sätta fingret på varför. Det känns lite som att delaktighet handlar mer om ansvar, och deltagande om att vara en del av en gemenskap.
  • myskmalva
    MadHatter skrev 2017-03-12 06:05:09 följande:
    Delaktig betyder aktiv medverkan, ha del i eller av något och känsln av att vara till nytta. Deltaga har dels betydelsen ha del i/ vara delaktig i och dels betydelsen känna sympati. Delaktighet har också blivit ett politiskt ideologiskt begrepp som används i ett djupare/större smmanhanga än "att delta". Det används tex i WHOs klasssificeringsmodell för att beskriva hälsa, i hndikapp-politiska sammanhang och i samhällspolitisk debatt. I de sammanhangen är ju kombinationen av att få delta i objektiv bemärkelse och känna sig behövd/ att få vara med på samma villkor som andra ur ett subjektivt perspektiv viktigt. Delaktighet använda i bland i dessa sammanhamg (inte helt korrekt) som synonymt med inflytande. Delaktighet är ju också ett juridiskt begrepp med betydelsen medansvar/medskyldig. Kortfattat tror jag att man kan säga att "vara delaktig" och "att delta" delvis betyder samma sak men "vara delaktig/delaktighet" är också ett politiskt/ideologiskt begrepp till skillnad från "att delta" som är mer "vardagligt" språk. Det är så gott som jag kan förklara det, hoppas att det hjälper.

    Där kom ju ett fint och utförligt svar medan jag satt och filade på mitt lilla inlägg!
  • Lord Hans

    Ur ett juridiskt perspektiv är man medskyldig om man är delaktig men inte nödvändigtvis om man deltar.

  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anders2010 skrev 2017-03-11 19:06:22 följande:
    det var inte det som menades.  Undrade om orden är synonyma?
    Ett tips är då att ställa frågan du vill ha svar på, inte en fråga som handlar om skillnader.

    Madhatters svar ovan är ett bra svar. Men nej, de är inte synonyma utan liknande ord med samma grund.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anders2010
    MadHatter skrev 2017-03-12 06:05:09 följande:
    Delaktig betyder aktiv medverkan, ha del i eller av något och känsln av att vara till nytta.

    Deltaga har dels betydelsen ha del i/ vara delaktig i och dels betydelsen känna sympati.

    Delaktighet har också blivit ett politiskt ideologiskt begrepp som används i ett djupare/större smmanhanga än "att delta". Det används tex i WHOs klasssificeringsmodell för att beskriva hälsa, i hndikapp-politiska sammanhang och i samhällspolitisk debatt. I de sammanhangen är ju kombinationen av att få delta i objektiv bemärkelse och känna sig behövd/ att få vara med på samma villkor som andra ur ett subjektivt perspektiv viktigt. Delaktighet använda i bland i dessa sammanhamg (inte helt korrekt) som synonymt med inflytande.

    Delaktighet är ju också ett juridiskt begrepp med betydelsen medansvar/medskyldig.

    Kortfattat tror jag att man kan säga att "vara delaktig" och "att delta" delvis betyder samma sak men "vara delaktig/delaktighet" är också ett politiskt/ideologiskt begrepp till skillnad från "att delta" som är mer "vardagligt" språk.

    Det är så gott som jag kan förklara det, hoppas att det hjälper.
    Tack, har du någon källa på detta?
  • MadHatter
    Anders2010 skrev 2017-03-12 07:58:10 följande:

    Tack, har du någon källa på detta?


    Tror Att det kan vara svårt att hitta en källa som jämför de båda orden utan man får nog läsa på om respektive ord separat och sedan göra jämförelsen själv.

    Språk pch språkförståelse handlar ju också mycket om att använda språket mycket (läsa och lyssna mycket) för att känna språket. Om man kan ett språk väldigt väl känner man (hör) man om det är rätt eller fel.

    Du kan tex säga "Bosse var delaktig på mötet" och "Bosse deltog på mötet". Det kan betyda samma sak men behöver inte göra det. Det förstnämnda betyder att Bosse var aktiv på mötet, det andra skulle kunna innebära det men kan likaväl betyda att Bosse bara var närvarande och satt och funderade på något annat.

    Sen skulle jag hellre uttrycka det "Bosse deltog aktivt på mötet" om det var det jag ville få fram. Delaktig är inte ett vardagligt ord på det sättet utan skulle väl snarare användas i sammanhanget "vi strävar efter en högre delaktighet på våra möten". Skulle du istället säga "Vi strävar efter ett högre deltagande på våra möten" kan det ha en annan betydelse. Men det är en nyansskillnad och beroende av kontexten.

    Vad ska du använda detta till? Skolarbete?
Svar på tråden Vad är skillnaden mellan begreppen "deltaa" och "delakktighet"?