• EvaNils

Tonfiskröra med ägg, hållbarhet i kylen?

Hej! Tror ni tonfiskröra med koktaägg och kvarg håller i kylen i en vecka?  Förvånad
    Har ni provat att både göra tonfiskröra med kvarg och tonfisk röra med crème fraîche, är den med kvarg "föör" nyttig eller är den minst lika god? Har inte provat någon av de, men gillar kvarg och tonfisk separat så det borde väl inte smaka skit? 

• Svar på tråden Tonfiskröra med ägg, hållbarhet i kylen?
  • Aikido

Min mage brukar tåla ganska mycket men jag hade nog inte låtit något sådant stå i kylskåpet mer än 3 dygn innan jag ätit upp det.

• EvaNils
    Aikido skrev 2017-03-12 12:55:54 följande:

Min mage brukar tåla ganska mycket men jag hade nog inte låtit något sådant stå i kylskåpet mer än 3 dygn innan jag ätit upp det.

Tål näsan då? Bryr mig inte om magen så länge röran inte börjar lukta dåligt.
  • Queennr1

Nä där har gränsen gått för ett bra tag sedan och jag är ändå nån som kan dricka mjölk en vecka efter utgångsdatumet.

Men fiskröra skulle jag inte äta mer än dagen efter den är gjord.

• Aikido
    EvaNils skrev 2017-03-12 12:58:53 följande:
    Tål näsan då? Bryr mig inte om magen så länge röran inte börjar lukta dåligt.
    Prova! Men se till att du redan ligger ner innan du luktar.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Kanske. Men jag skulle inte äta det efter mer än två-tre dagar om jag inte var tvungen.

Angående tonfisk och kvarg så är det fullt ätbart, i mitt tycke lika gott som tonfisk och creme fraiche, bara en annan smak. Men så brukar jag krydda mina sådana röror också.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Aniiee

Nej, gud, det skulle jag inte göra. Jag är inte kräsmagad någonstans, men tonfisk i fria luften i en VECKA! Nix. Never, ever, ever. Skulle inte ens mata en katt jag ville bli av med med den.....

Ägg är inte heller så där superfräsha efter en vecka.

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • IsDimma

Jag skulle äta den kanske två dagar. Men knappast längre än så. Nåde ägg och tonfisk blir dåliga fort. Kanske håller det bara en dag också... men aldrig en vecka.

• klyban
    Aniiee skrev 2017-03-12 18:09:04 följande:
    Nej, gud, det skulle jag inte göra. Jag är inte kräsmagad någonstans, men tonfisk i fria luften i en VECKA! Nix. Never, ever, ever. Skulle inte ens mata en katt jag ville bli av med med den.....

Ägg är inte heller så där superfräsha efter en vecka.

Hade nog inte heller ätit nått sånt efter en vecka.

Men sen hade jag aldrig gjort mer än portionsbaserat, jag bara menar vad tar det och röra ihop en sådan röra 30sekunder?
    Annars är nog tonfisk i sin burk en sak som håller enkelt en vecka, det är trots allt en helkonserv.
    Det brukar hålla rätt bra, men givetvis det har med kontamineringar och sånt också, så kan ju bli kortare.
    Men då har man sin näsa och mun till hjälp och avgöra om det är bra eller dåligt.

Skalade ägg och en vecka, nä, det hade jag hoppat.
    Kokta oskalade, det hade jag ätit även upp till en vecka efter.
    Funderar på varför man måste göra tonfiskröra som räcker i en vecka, när det är så enkelt och portions tillaga detta på kort tid.

• Aniiee
    klyban skrev 2017-03-14 07:11:22 följande:

Hade nog inte heller ätit nått sånt efter en vecka.

Men sen hade jag aldrig gjort mer än portionsbaserat, jag bara menar vad tar det och röra ihop en sådan röra 30sekunder?
    Annars är nog tonfisk i sin burk en sak som håller enkelt en vecka, det är trots allt en helkonserv.
    Det brukar hålla rätt bra, men givetvis det har med kontamineringar och sånt också, så kan ju bli kortare.
    Men då har man sin näsa och mun till hjälp och avgöra om det är bra eller dåligt.

Skalade ägg och en vecka, nä, det hade jag hoppat.
    Kokta oskalade, det hade jag ätit även upp till en vecka efter.
    Funderar på varför man måste göra tonfiskröra som räcker i en vecka, när det är så enkelt och portions tillaga detta på kort tid.

Ja, om burken är oöppnad så håller den ju i en 20-30 år eller så. Öppnad... not så much. Dessutom smakar tonfisk i konservburk rätt illa efter en dag eller två om burken inte är plastklädd på insida....
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • klyban
    Aniiee skrev 2017-03-14 16:11:21 följande:
    Ja, om burken är oöppnad så håller den ju i en 20-30 år eller så. Öppnad... not så much. Dessutom smakar tonfisk i konservburk rätt illa efter en dag eller två om burken inte är plastklädd på insida....

Jag tänkte ur synvinkeln hel konserv och sterilt vid öppnandet.
    Men spelar mindre roll, en burk tonfisk innehåller ~175g, nått som räcker till rätt lite.
    Så ser inget problem här, och göra jätte batcher med detta känns så konstigt då det är så snabbt och enkelt att göra detta.
    Det tar ju bara så lång tid det tar och öppna burken nästan och göra denna rätt nästan.
    Och kan tänka mig att det bra smakar som bäst i max 2 dagar, sen fallerar smaken allt eftersom.

Och smakmässigt så ser jag som du att det inte håller så länge.
    Men ätbart och utan uppenbara kontamineringar, så bör det klara sig ett tag.
    Folk är så överdrivet känsliga på detta område, och slänger fullt ätbara saker som smakar okey.

Av en rädsla jag inte förstår mig på.
    Menar då att rädslan generellt inte är befogad, då det är så enkelt och avgöra om det går att äta.

• EvaNils

Problemet är att jag endast behöver 1/4 av burken för en portion, så ville gärna röra ihop hela burken och laga 4 portioner direkt. Men ska nog undvika det nu. 

• EvaNils
    Queennr1 skrev 2017-03-18 09:37:48 följande:

Du har alltså funderat en vecka på hur du ska göra ...

Nejdå, gjorde en portion i taget. Tonfiskburken stod i kylen och klarade sig utmärkt i 4 dagar. 
Svar på tråden Tonfiskröra med ägg, hållbarhet i kylen?