• Anonym ((Nedstämd))

Förändrad lust hos sambo

Min sambo o jag har vart tillsammans 4,5 år. Han är 32 år och jag 29 år. Vi har haft ett sämre sexliv än vi haft tidigare i nästan ett halvår o jag börja känna mig nedstämd o längtar till den tiden då vi hade det bättre. Dem senaste månaderna är det mest jag som har tagit intiativ o har ibland blivit avvisad. Det tär på självförtroendet:( Vi har sex 1-2 ggr/mån. Innan hade vid sex åtminstone varann vecka då han också kunde ta intiativ. Men nu händer det extremt sällan att han tar intiativ. Jag hade åtminstone vela ligga 2 ggr/veckan. Vet inte hur man ska ta upp ämnet känns jobbigt. Framförallt för att det känns som att jag är mer sugen på han än han på mig. Behöver råd! Lämna är inget alternativ då vi har det bra annars o älskar varann. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Förändrad lust hos sambo
  • Anonym (Pojken)

Har varit i exakt samma sist. Min flickvän slutade plötsligt vilja ligga. Från grymt bra sex till inget alls. Jag misstänkte otrohet men det förnekade hon. Men det kanske tyvärr kan vara en teori?

• Tecum

Om ni bara haft sex varannan vecka eller 1 ggr/vecka även tidigare eller från det ni träffades tyder det på att han har naturligt låg sexdrift. Inte lätt att göra något åt det...

Det vanliga är annars att sexet går från intensivt till sällan eller noll på relativt kort tid och då beror det nästan alltid på att attraktionen har försvunnit. Det går att komma tillrätta med men då krävs öppenhjärtlig kommunikation och vilja från bägge parter. Tyvärr brukar viljan från den som tappat lusten var svag, den personen lider ju inte av sexbristen.

• Anonym (Torka)

Torka är ju tyvärr något vi alla upplevt eller kommer uppleva någon gång i livet, men de går över. 
    Skulle inte misstänka otrohet eller sådant om det inte finns en anledning att misstänka, om han är ovanligt vaksam på telefonen och tar den med sig överallt (ex toaletten, till köket, inte kan låta den ligga kvar alls), om han är hemifrån mer än vanligt (t.ex börjat festa med vänner? Sova över hos folk? Berättar inte vart han ska, frågar du så blir han irriterad?).
    Hade han varit tjej så hade jag undrat om det hade med hormonella preventivmedel och göra, då minskad sexlust är en av många vanligt förekommande eventuella biverkningar, men nu är det ju inte så. Men mäns sexlust kan också förändras, han kanske bara är trött från jobb, eller är lite nedstämd av någon anledning? Ta upp det med honom på ett lugnt och sansat sätt, det brukar vara det enklaste sättet att få veta. 

• New  Dawn

Hur ser erat sexliv ut? Hur tar du initiativ till sex? Hur ofta gör du det och hur reagerar han? På vilket sätt avvisar han dig?

Hur gör han när han tar initiativ? Vad tänder han på och vad njuter han av? Vad brukar ni göra, tex oralsex, smeksex, sex i olika ställningar? Eller annat, typ leksaker? Pratar ni om sex? Har ni pratat om sex tidigare? Har ni barn?

Hur ser erat kärleksliv ut? Har ni bra/nära samtal där ni visar intresse för varandra? Tycker ni om att umgås på tu man hand och planerar ni tis för att göra sådana saker? Förekommer det annan närhet? ( alltså icke sexuell)

Ja, jag vet, många frågor, men för att kunna få en bild av läget behövs lite mer info

Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym ((Nedstämd))

Nä misstänker inte nån otrohet, han är ju fortfarande fysisk med mig. Till exempel så håller han ofta handen o kramas mycket. Han ligger myser med mig i soffan när vi tittar på tv. Han pussar mig också o så när han ska till jobb o när han kommer hem från jobb. Det är bra sexbiten som är lite avslagen. Han har nog aldrig haft så stark sexlust. Han hade ju något starkare lust i början av vårt förhållande kanske första halvåret. Jag har väl alltid haft lite mer sexlut än han.

• Anonym (Torka)
    Anonym ((Nedstämd)) skrev 2017-03-12 18:21:54 följande:

Nä misstänker inte nån otrohet, han är ju fortfarande fysisk med mig. Till exempel så håller han ofta handen o kramas mycket. Han ligger myser med mig i soffan när vi tittar på tv. Han pussar mig också o så när han ska till jobb o när han kommer hem från jobb. Det är bra sexbiten som är lite avslagen. Han har nog aldrig haft så stark sexlust. Han hade ju något starkare lust i början av vårt förhållande kanske första halvåret. Jag har väl alltid haft lite mer sexlut än han.

Känner igen detta. Kan det vara som så att han är väldigt obekväm med att ta initiativ till sex...? 
  • Anonym ((Nedstämd))

För att svara New Dawn: Ibland när han tar intiativ till sex (eller oftast) så säger han att han vill ge mig massage, så masserar han mig o så börjar han massera osv så leder det till sex eller att han vill duscha med mig o tvåla så leder det till kyssar o smek o det leder till sex.. Om jag tar intiativ så säger jag bara kom vi går till sängen så börja jag pussa o ta på han så leder det till sex eller massage där med o duscha ihop. Vi har fastnat för det där med massage. Vi gör alla möjliga ställningar. O när vi väl kommer igång så går det ju hett till. När han avvisar mig så kan det vara för att han är trött säger han. Oftast avvisar han mig när jag spontant försöker förföra han i soffan o vi kollar tv. Eller så avvisar han mig när vi precis lagt oss o jag försöker med att förföra han. Hans ursäkt är alltid att han är trött. Vi har inte pratat om sex på hur länge som helst. Som sagt kärlekslivet ser väl bra ut, han håller hand, kramas ofta. Tar mycket på mig när vi kollar tv eller bara umgås i soffan. Jag ligger mycket i hans famn när vi kollar film eller tv.

• Anonym ((Nedstämd))

Svar till Torka: jo kan nog vara så att han har blivit van att jag tar intiativ. Men hur får jag honom till att ge mig mer intiativ. Eller ska man fråga om han vill börjar med schemalagd sex tid? Hört att det kan va bra för att komma igång igen

• Anonym ((Nedstämd))

Ska tillägga att jag veckopendlar mycket i jobbet. Sover borta 1-3 nätter i veckan. Å nej vi har inga barn

• pallazathena

Kanske ta initiativ till närhet utan förväntan om sex. Alltså massage eller dusch eller annan intimitet. Se till att få fysisk närhet och att det kanske inte måste leda till penetrerande sex.

Ett annat alternativ kan ju vara att vara mer drivande i handling, om det handlar om att han inte orkar och kanske är den som är mer aktiv under sexet (alltså att du ger oralsex, rider, etc).

Schemalagt sex låter hemskt. Snacka om prestationskrav som kan döda lusten. Råden vid minskad sexlust brukar vara att minska kraven för att bara göra lustfylld närhet, inte att öka kraven.

• New  Dawn
    Anonym ((Nedstämd)) skrev 2017-03-12 18:45:05 följande:

För att svara New Dawn: Ibland när han tar intiativ till sex (eller oftast) så säger han att han vill ge mig massage, så masserar han mig o så börjar han massera osv så leder det till sex eller att han vill duscha med mig o tvåla så leder det till kyssar o smek o det leder till sex.. Om jag tar intiativ så säger jag bara kom vi går till sängen så börja jag pussa o ta på han så leder det till sex eller massage där med o duscha ihop. Vi har fastnat för det där med massage. Vi gör alla möjliga ställningar. O när vi väl kommer igång så går det ju hett till. När han avvisar mig så kan det vara för att han är trött säger han. Oftast avvisar han mig när jag spontant försöker förföra han i soffan o vi kollar tv. Eller så avvisar han mig när vi precis lagt oss o jag försöker med att förföra han. Hans ursäkt är alltid att han är trött. Vi har inte pratat om sex på hur länge som helst. Som sagt kärlekslivet ser väl bra ut, han håller hand, kramas ofta. Tar mycket på mig när vi kollar tv eller bara umgås i soffan. Jag ligger mycket i hans famn när vi kollar film eller tv.

Har han lätt att få stånd? Om han är rädd att inte få stånd kan det hända att han avvisar dig för att slippa känna sig otillräcklig och misslyckad. Du skriver att han vill mysa med dig i soffan, men vad är det du gör som får honom att backa? Hur skulle det funka om du sa till honom att det inte behöver leda till stånd/orgasm/sex och att han bara ska njuta...

Om du masserar honom kan du försöka utveckla det. Använder ni olja? Har du provat att smeka honom nära analen? Det kan kännas tabubelagt, så det gäller att han är med på det och att han inte känner att det måste leda till att du penetrerar analen.

Om ni nu oftast inleder sex med massage kanske det kan vara bra att prova något annat. Tex att du säger att du vill suga hans kuk. Vad tycker han om porr? Vad tycker du om porr?

Nu vet jag att du saknar att han tar initiativ, men jag tror ändå det är bra att du initialt försöker stimulera hans sexlust och sexuella intresse. Är det något du vet att han tänder extra på?, tex kjol, strumpbyxor, eller vad som helst. Prova i då fall med det.

Om ni inte har pratat om sex på länge är det väl dax. Fråga om det finns något du kan göra som han skulle tycka var utvecklande sexuellt. Om han inte kommer med något direkt svar tycker jag att du ska berätta att du vill att ni ska jobba på sexlivet och att du saknar det som ni haft tidigare.

Du berättar att han är trött. Ser du något mönster i detta? Dvs att han faktiskt är mer sugen på sex när han är utvilad?

Vad tycker han om att du är borta ofta på nätterna?
    Anyone can hate. It costs to love.
  • Tecum
    Anonym ((Nedstämd)) skrev 2017-03-12 18:49:41 följande:
    Svar till Torka: jo kan nog vara så att han har blivit van att jag tar intiativ. Men hur får jag honom till att ge mig mer intiativ. Eller ska man fråga om han vill börjar med schemalagd sex tid? Hört att det kan va bra för att komma igång igen
    Schemalagd sex kan vara jättebra, det bygger upp förväntningar när man vet att det ska bli av. Så kan man trigga varann genom att skicka sexiga SMS... Men det funkar bäst i förhållanden där tidsbrist och stress gör att man har svårt att hinna få till det. Är problemet bristande lust kan det ha motsatt effekt, det skapar stress. Men det är värt ett försök, bara se till att lägga det på tider när du tror att han är utvilad.
  • Anonym ((Nedstämd))

Ska nog försöka prata med han om sexlivet, är så rädd att såra han eller att han ska känna sig otillräcklig. Jag vet bara inte hur jag ska börja konversationen om det. Vill ju inte göra det till en stor grej. Vet inte om han har känt av att sexlivet mellan oss förändrats. Vi är ju nära vara annars. Kanske bli lättare stämning om jag tar upp schemalagd sex. Inte heller rätt att jag ska gå å va frustrerad över att vi inte ligger.

• Anonym (Pojken)
    Anonym ((Nedstämd)) skrev 2017-03-12 20:21:28 följande:

Ska nog försöka prata med han om sexlivet, är så rädd att såra han eller att han ska känna sig otillräcklig. Jag vet bara inte hur jag ska börja konversationen om det. Vill ju inte göra det till en stor grej. Vet inte om han har känt av att sexlivet mellan oss förändrats. Vi är ju nära vara annars. Kanske bli lättare stämning om jag tar upp schemalagd sex. Inte heller rätt att jag ska gå å va frustrerad över att vi inte ligger.

Ond cirkel. I en tidigare relation jag var i ville hon oftare och jag fick till slut prestationsångest, ju mer hon påpekade att hon ville ha sex ju mindre kåt blev jag (kan vara så i hans fall). Precis vice versa i min senaste relation, ju mer jag sa att jag känner mig avvisad och vill ha henne ju mindre vill hon ha mig för hon kände press....

Sedan finns det annat som kan spela in förstås. Stress, nedstämdhet, mycket på jobbet etc.
  • Anonym (Hmm)

Om du pendlar och sover borta har ju han å andra sidan guldläge till otrohet...

Det största problemet är nog inte avsaknaden av sex i sig, utan att ni helt verkar sakna en kommunikation om ert samliv. Du kanske kan föreslå parterapi så att ni kan få hjälp till en bättre dialog kring sex? Låter iaf som att ni håller på att köra fast och stagnera. Även om du tycker att det är bra så är det lätt att man klänger fast vid de bitarna som är bra fast egentligen går relationen på sparlåga. Det är lätt att tänka "men vi kramas ju, då kan det inte vara dåligt?". Fast om du inte är nöjd med relationen som den är nu så är den ju inte bra, ni måste jobba ihop för att få det bättre.

• Anonym (let it out)

Gör ingen stor grej av det. Prata med varandra. Tala om vad du känner och tycker och hur du känner och tycker och för en dialog om det. Ni älskar ju varandra, så det behöver inte bli så himla svårt ändå :)

• Anonym (quidproquo)
    Tecum skrev 2017-03-12 19:51:09 följande:
    Schemalagd sex kan vara jättebra, det bygger upp förväntningar när man vet att det ska bli av. Så kan man trigga varann genom att skicka sexiga SMS... Men det funkar bäst i förhållanden där tidsbrist och stress gör att man har svårt att hinna få till det. Är problemet bristande lust kan det ha motsatt effekt, det skapar stress. Men det är värt ett försök, bara se till att lägga det på tider när du tror att han är utvilad.
    Kan bara hålla med! Gav precis rådet om "schemalagd" sex i en annan tråd. MEN, precis som du skriver - tror det funkar bäst när det handlar om "stress", "tidsbrist" (upplevd sådan!) eller sedvanlig att man hamnat i "osynk". MEN där man har en gemensam känsla av att man har bra sex och att man trivs med varandra.

Visst, det låter både absurt och hemskt med att schemalägga sex. Och det passar säkert inte alla. Men delar man den grundläggande känslan av samhörighet men att man ändå inte "får till det" - så kan det absolut fungera och skapa en bra grogrund för att komma igång med sexandet och hitta en ökad "lust" eller börja prioritera att ha sex (mer/oftare), och när man väl är där så kan man släppa "schemat"... Cool

Problemet med lust är att den måste underhållas. Att bara gå runt och vänta på att lusten skall infinna sig - mmm, det kan vara både knepigt och "farligt" skulle jag våga påstå. Det finns nog många som har "gömt" sig bakom "jag har ingen lust" - oavsett om det handlar om att ha sex eller annat - vilket kan leda till att man tar sig inte för någonting, vare sig i sin relation eller annat. Vips så leder det till andra bekymmer i relationen eller att man glider isär...

• Anonym ((Nedstämd))

Nu har vi inte haft sex på 4 veckor, jag har gett inviter o försökt förföra han. Men blir avvisad gång på gång. Han säger att han är trött hela tiden. Jag vet inte va jag ska göra. Vet inte hur jag ska ta upp detta med han utan att det blir fel. Några råd?

• Tecum
    Anonym ((Nedstämd)) skrev 2017-04-13 22:08:42 följande:
    Nu har vi inte haft sex på 4 veckor, jag har gett inviter o försökt förföra han. Men blir avvisad gång på gång. Han säger att han är trött hela tiden. Jag vet inte va jag ska göra. Vet inte hur jag ska ta upp detta med han utan att det blir fel. Några råd?
    Svårt läge då han uppenbarligen har låg sexdrift. Hur du än lägger fram det finns risken att han tar illa upp och känner sig pressad. Å andra sidan, gör du inget så händer inget.
    Har du sagt att du mår dåligt av att ni har sex så sällan och av att bli avvisad gång på gång? Förstår han att sex är viktigt för dig och ditt välbefinnande? Jag ser ingen annan lösning än att ni måsta prata med varann, uppriktigt.
  • Anonym (Sug)

Vad händer om du står där hemma i sexiga underkläder, kastar honom på sängen och börjar suga hans kuk? Är han inte sugen då är han ju inte attraherad av dig, knullar någon annan eller är helt porrskadad.
    Försök med oväntade saker annars får du prata ut rejält om det. Sex ska komma naturligt, regelbundet och spontant i ett sunt förhållande.

Svar på tråden Förändrad lust hos sambo