• Anonym (P)

AF skickar ut inkompetenta typer som ska arbeta hos oss

På min arbetsplats tar vi ibland emot personer med funktionsnedsättningar mot en form av anställnings som kallas lönebidrag. Detta är alltså personer som hittat till oss via Arbetsförmedlingen och deras stödinsatser för personer som inte klarar av ett normalt arbete med samma krav som andra människor. Nog kan jag förstå att man kan ha vissa typer av problem och bara kunna arbeta på en viss procent eller att man behöver lite anpassningar i arbetet, och då är det bra att sådana insatser finns. Men min erfarenhet är snarare att AF har en förvrängd syn på vad de kan åstadkomma med detta och att de personer de skickar ut i såna här jobb många gånger inte är arbetsföra för fem öre.

Jag har några exempel:

- En kvinna med Aspergers syndrom som inte klarade av krav alls och fick panik så fort hon fick en ny arbetsuppgift eftersom hon inte kunde växla mellan olika uppgifter. Kvinnan ifråga tillbringade den mesta tiden till att städa skrivbordet och göra andra för arbetet helt irrelevanta saker.

- En man som utförde sina arbetsuppgifter noggrant, men det som man normalt sett klarar av under två arbetstimmar tog honom tre veckor att slutföra.

- En kvinna med så grava inlärningsproblem att hon ställde till med mer besvär för oss än hon avlastade oss. Hon kunde alltså höra såna stora fel att det krävdes att vi avlade tid till att kontrollera allt hon gjorde. Inte hållbart!

Detta är bara ett axplock. Min fråga är alltså varför Arbetsförmedlingen tvingar ut sådana funktionsnedsatta personer i arbete när de absolut inte är arbetsföra? Det är ett hån mot arbetsplatserna och de som arbetar där.

• Svar på tråden AF skickar ut inkompetenta typer som ska arbeta hos oss
  • Träskvatten

TS problem är mycket lätta att lösa: anställ människor med full lön.
    Det är inte okej att utnyttja bidrag från staten på detta sätt för att slippa betala skäliga löner.
    Det är absurt att tro att en arbetsgivare ska ha en önskelista på  små funktionsnedsättningar på de de plockar in som underbetald arbetskraft.

Vi, samhället, förväntar oss att människor ska göra rätt för sig, att de inte ligger samhället till last. Men det gäller arbetsgivare också, att de ska göra rätt för sig och varken utnyttja statens resurser eller människor på ett felaktigt sätt utan de måste bära sina kostnader själv. Annars ska de inte vara arbetsgivare.

• Träskvatten
    Anonym (anonym) skrev 2017-03-13 14:52:38 följande:
    Lönebidrag får en person för att den har någon form av funktionshinder så det säger sig självt att den med högre grad av lönebidrag har en lägre aktivitetsnivå än den som har med sig ett lägre bidrag, har den med lönebidrag även stöd för personligt biträde så ska andra anställda kunna avlasta personen med olika uppgifter. 
    En anställd med hög grad av lönebidrag som 90% förutsätts alltså att klara viss arbetsuppgift på 90% längre tid än någon som inte har lönebidrag.
    Det är så det är tänkt att det ska fungera men gör det inte i praktiken.

I praktiken är det jättelätt att få lönebidrag, det kan räcka med ett par månaders arbetslöshet och graden av bidrag är inte på något sätt avhängigt med hur välfungerande personen är.

Dessutom är det otroligt vanligt att arbetsgivare har detta som krav, att nyanställda ska ha lönebidrag. Det vanligaste sedan är att arbetsgivaren låter arbetstagare gå när lönebidraget löper ut för att sedan skaffa en ny med lönebidrag. Det är ett sätt att få billig arbetskraft betald av staten.

Man har utrett detta, finns att läsa på arbetsförmedlingens hemsida, och man ser att lönebidarg är en bidragsfälla, den som hamnar där har mycket svårt att ta sig därifrån till en vanlig anställning med vanlig lön. Att lönebidrag leder till en reguljär anställning är undantag.

• Anonym (M)
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-03-13 17:46:53 följande:

Vilket trams! Jag har som sagt INGET funktionshinder utan arbetade på EXAKT samma nivå som mina kollegor!

Jag var 40+ när jag fick detta godkänt från AF och då har jag arbetat heltid i hela mitt liv med många olika tjänster. Även studerat mycket både i Sverige (SU) och utlandet!

Finns säkert folk med funktionshinder som får detta, men det är inte bara dessa människor. Även fullt friska!

Jo alltså det är bara personer med funktionsnedsättning som får det som heter "lönebidrag". Det finns dock andra anställningsstöd för långtidsarbetslösa mm (som då ej har sjukdom eller funktionsnedsättning). Men de heter andra saker.

Lönebidrag är till för personer med funktionsnedsättning, du kan läsa så väl förordningen som reglerar detta (finns på riksdagens hemsida) som faktablad från AF.

Att du Som inte har funktionsnedsättning eller långvarig sjukdomshistorik har fått lönebidrag kan inte bero på annat än ren felhantering.

Så du kan inte använda dig som exempel för att tala om vilka som har rätt till lönebidrag. Det har bara personer med funktionsnedsättning. Att du fått ett stöd som du inte har rätt till enligt lag är ju förhoppningsvis ett mycket stort och unikt undantag och är eätt irrelevant i en diskussion om villa personer som har detta stöd.
  • Träskvatten
    silhuett skrev 2017-03-13 17:53:43 följande:
    Det är snarare du som är ett undantag i så fall, eller någon på AF som begått ett fel.

www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare/An...
    Du skickar ingen fakta utan arbetsförmedlingens informationstext om hur det är tänkt att fungera.

Det här är heller ingen fakta utan en artikel som beskriver att Anonym kvinna är i gott sällskap
    www.kollega.se/lonebidrag-statlig-diskrimineringn
  • Anonym (M)
    Träskvatten skrev 2017-03-13 18:43:36 följande:

Det är så det är tänkt att det ska fungera men gör det inte i praktiken.

I praktiken är det jättelätt att få lönebidrag, det kan räcka med ett par månaders arbetslöshet och graden av bidrag är inte på något sätt avhängigt med hur välfungerande personen är.

Dessutom är det otroligt vanligt att arbetsgivare har detta som krav, att nyanställda ska ha lönebidrag. Det vanligaste sedan är att arbetsgivaren låter arbetstagare gå när lönebidraget löper ut för att sedan skaffa en ny med lönebidrag. Det är ett sätt att få billig arbetskraft betald av staten.

Man har utrett detta, finns att läsa på arbetsförmedlingens hemsida, och man ser att lönebidarg är en bidragsfälla, den som hamnar där har mycket svårt att ta sig därifrån till en vanlig anställning med vanlig lön. Att lönebidrag leder till en reguljär anställning är undantag.

Är du helt säker på att det är just lönebidrag dessa personer har och inte tex "instegsjobb", "särskillt anställningsstöd", traneejobb, extratjänst eller nystartsjobb?

Kan du länka till infon på AFs hemsida om att "vanliga" arbetslösa utan funktionsnedsättning får just lönebidrag?

Hittar inget om detta. Förstår inte varför en handläggare skulle välja det stödet till "fel" personer när der finns gott om andra stöd som långtidsarbetslösa utan funktionsnedsättning har rätt till.

Att lönebidrag kan utnytttjas och att det kan vara svårt att gå vidare till en vanlig anställning har jag läst om däremot.
  • Träskvatten
    Anonym (M) skrev 2017-03-13 18:55:07 följande:
    Är du helt säker på att det är just lönebidrag dessa personer har och inte tex "instegsjobb", "särskillt anställningsstöd", traneejobb, extratjänst eller nystartsjobb?
    Kan du länka till infon på AFs hemsida om att "vanliga" arbetslösa utan funktionsnedsättning får just lönebidrag?
    Hittar inget om detta. Förstår inte varför en handläggare skulle välja det stödet till "fel" personer när der finns gott om andra stöd som långtidsarbetslösa utan funktionsnedsättning har rätt till.

Att lönebidrag kan utnytttjas och att det kan vara svårt att gå vidare till en vanlig anställning har jag läst om däremot.
    Japp. Helt säker.
    Bla min arbetsgivare är en av alla dessa som satt i system att utnyttja lönebidragare. Nu finns det utredningar om det, men det räcker eg med att prata med alla dessa människor som passerat under åren och lyssnat på deras historia.

Arbetsförmedlingen informerar inte om hur arbetsgivare ska utnyttja systemet. Det förstår du väl?
    Däremot finns det som jag sa, utredningar som var på just detta, har läst det men hittar det inte igen.
    Anledningen till att jag länkade till artikeln var för att jag inte orkar leta upp det igen men är du tillräckligt intresserad av ämnet kan du göra egna efterforskningar, annars får du faktiskt lita på vad folk berättar...
  • Träskvatten
    Anonym (M) skrev 2017-03-13 18:55:07 följande:
    Förstår inte varför en handläggare skulle välja det stödet till "fel" personer när der finns gott om andra stöd som långtidsarbetslösa utan funktionsnedsättning har rätt till.
    Nej det förstår inte jag heller.
    Tycker att alla dessa bidrag skulle slopas helt och bara ges till de som har diagnosticerade funktionshinder.
  • Anonym (M)
    Träskvatten skrev 2017-03-13 19:03:02 följande:

Japp. Helt säker.

Bla min arbetsgivare är en av alla dessa som satt i system att utnyttja lönebidragare. Nu finns det utredningar om det, men det räcker eg med att prata med alla dessa människor som passerat under åren och lyssnat på deras historia.

Arbetsförmedlingen informerar inte om hur arbetsgivare ska utnyttja systemet. Det förstår du väl?

Däremot finns det som jag sa, utredningar som var på just detta, har läst det men hittar det inte igen.

Anledningen till att jag länkade till artikeln var för att jag inte orkar leta upp det igen men är du tillräckligt intresserad av ämnet kan du göra egna efterforskningar, annars får du faktiskt lita på vad folk berättar...

Utnyttja ifrågasätter jag inte, men du menar som jag förstår att många människor anställs med lönebidrag trots att de inte har en funktionsnedsättning eller sjukslrivningshistorik?

Om detta som du skriver är vanligt och välkännt men AF trots det inte kräver intyg på funktionsnedsättningen/sjukskrivningen låter ju rätt extremt. Jättenyfiken på att läsa den utredningen.

Jag kan göra egna efterforskningar,men brukar hänga med inom detta område och kände inte till detta.

Det andra du skriver om, att personer utnyttjas osv på arbetsplatsen har jag som sagt läst om men inte att det skulle vara vanligt att personer utan funktionsnedsättning får just lönebidrag.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (M) skrev 2017-03-13 19:22:15 följande:
    Utnyttja ifrågasätter jag inte, men du menar som jag förstår att många människor anställs med lönebidrag trots att de inte har en funktionsnedsättning eller sjukslrivningshistorik?
    Om detta som du skriver är vanligt och välkännt men AF trots det inte kräver intyg på funktionsnedsättningen/sjukskrivningen låter ju rätt extremt. Jättenyfiken på att läsa den utredningen.
    Jag kan göra egna efterforskningar,men brukar hänga med inom detta område och kände inte till detta.
    Det andra du skriver om, att personer utnyttjas osv på arbetsplatsen har jag som sagt läst om men inte att det skulle vara vanligt att personer utan funktionsnedsättning får just lönebidrag.
    Det har ju visat sig att numera kodas långtidsarbetslösa som funktionshindrade i högre grad än tidigare räcker ju med att någon som är 50 år och har smärtor i ryggen av tunga lyft ska få lönebidrag. Finns de som gått på lönebidrag så länge som 10-15 år vilket aldrig varit syfte med den typen av bidrag.
  • fornminne

Jag har också i mitt jobb kommit i kontakt med människor med olika typer av funktionsnedsättningar som haft olika typer av specialanställningar eller bidrag. Inte jobbat direkt med dem, men indirekt, t ex att de kommer och städar eller kör ut leveranser till oss. Det har för det mesta funkat utmärkt. De är ofta väldigt duktiga på det de gör. Kanske jobbar de lite långsammare än andra, men det är inget som vi märker av. Jag tycker att det är bra att denna grupp får komma ut på vanliga arbetsplatser, OM det fungerar. Men som du beskriver det ska det absolut inte behöva vara TS. Ta upp det med din chef. Dock kan man inte förvänta sig att lönebidragare klarar lika mycket som vanliga anställda, det är liksom inte meningen. Däremot ska ju deras närvaro inte stjälpa mer än det hjälper.

Svar på tråden AF skickar ut inkompetenta typer som ska arbeta hos oss