AF skickar ut inkompetenta typer som ska arbeta hos oss
På min arbetsplats tar vi ibland emot personer med funktionsnedsättningar mot en form av anställnings som kallas lönebidrag. Detta är alltså personer som hittat till oss via Arbetsförmedlingen och deras stödinsatser för personer som inte klarar av ett normalt arbete med samma krav som andra människor. Nog kan jag förstå att man kan ha vissa typer av problem och bara kunna arbeta på en viss procent eller att man behöver lite anpassningar i arbetet, och då är det bra att sådana insatser finns. Men min erfarenhet är snarare att AF har en förvrängd syn på vad de kan åstadkomma med detta och att de personer de skickar ut i såna här jobb många gånger inte är arbetsföra för fem öre.
Jag har några exempel:
- En kvinna med Aspergers syndrom som inte klarade av krav alls och fick panik så fort hon fick en ny arbetsuppgift eftersom hon inte kunde växla mellan olika uppgifter. Kvinnan ifråga tillbringade den mesta tiden till att städa skrivbordet och göra andra för arbetet helt irrelevanta saker.
- En man som utförde sina arbetsuppgifter noggrant, men det som man normalt sett klarar av under två arbetstimmar tog honom tre veckor att slutföra.
- En kvinna med så grava inlärningsproblem att hon ställde till med mer besvär för oss än hon avlastade oss. Hon kunde alltså höra såna stora fel att det krävdes att vi avlade tid till att kontrollera allt hon gjorde. Inte hållbart!
Detta är bara ett axplock. Min fråga är alltså varför Arbetsförmedlingen tvingar ut sådana funktionsnedsatta personer i arbete när de absolut inte är arbetsföra? Det är ett hån mot arbetsplatserna och de som arbetar där.