Ångest efter flytt till hus
Jag känner mig så löjlig över detta, men har dragits med ångest i flera år som särskilt löses ut av livsförändringar. Oftast brukar det kännas bättre efter ett par veckor, men nu vet jag inte hur jag ska ta mig ur det här för det ger sig inte!
Efter att ha bott i lägenhet tillsammans i 9 år, tog jag och sambon tillfället i akt att äntligen köpa hus när vi fick reda på att vi skulle få barn nummer 2. Då skulle vår totalrenoverade bostadsrätt ändå bli för liten!
Vi letade utanför stan med max 20 min restid till jobb, då det inte fanns på världskartan att ha råd med något i stan. Men vi har ju längtat ut mer på landet, så det skulle ju inte vara några bekymmer. Hittade tillslut ett hus som vi tyckte skulle passa oss bra och vi fick direkt visioner om hur vi skulle renovera och göra om till vårt eget så småningom.
Men nu är vi här och jag ser BARA bekymmer.
Visst, huset har ny fasad, nytt plåttak och är nydränerat. Alla stora jobb är nyligen utförda och det känns tryggt. Men det är en enplansvilla på 107 kvm och jag tycker det känns som att bo i lägenhet fortfarande. Köket är 40 år gammalt och alldeles för litet för oss. Vi är maxbelånade på huset och har inte utrymme för att låna till renovering, vi fick heller inte så mycket över från lägenhetsförsäljningen som vi kan använda till sånt.
Det känns liksom som att det kommer dröja ÅR innan detta blir VÅRT på riktigt.
När vi köpte hade vi inte bråttom att fixa, men väl här vill jag bara få allt gjort på stört!
Sambon jobbar hela veckorna, jag är mammaledig. Jag sitter här hela dagarna med barnen och tycker mest att allt känns ensamt och besvärligt. Känner ingen och det är sån liten by, finns ingenting att göra.
Här är även kallt. Vi får ha luftvärmepumpen stå och ösa på 27-28 grader dygnet runt och oljeradiatorerna står på 25 grader. Dessutom har vi direktverkande el.
Fick en elräkning på långt över 2000 kr för senaste månaden. Vet inte om det är normalt för hus, men för mig känns det väldigt nervöst att invänta den där räkningen varje månad >.<
Vi behöver byta alla fönster och installera kamin för att kunna dra ner värmekostnaderna, men var kommer dom pengarna ifrån liksom.. ?
Utöver det har vi fått investera i en till bil och bensinkostnaderna har ju skjutit i höjden iom resandet till stan.
Tror det är hopplösheten om när vi ska få göra om här hemma som bidrar till mycket ångest. Det är för mycket utgifter för att vi ska kunna spara ordentligt och det känns mest som att vi tillfälligt bor i någon annans hus.
Är jag ensam om att reagera så här? Hur tar man sig ur det?
Sambon har jag inte ens vågat berätta hur jag känner för. Han verkar så nöjd med husköpet :/