• Äldre 13 Mar 14:22
    4776 visningar
    10 svar
    10
    4776

    Är detta okey av min arbetsgivare??

    Jag har en fast tillsvidareanställning i kommunen. Jag är gravid och beräknas föda i juli. Arbetar på en skola för barn med speciella behov.

    Jag har idag fått reda på att man ska anställa en 100% i min klass.. som ska ta min tjänst??!! Och min 100% tjänst ska läggas ut på skolan.. så någonstans på skolan kommer en vikarie.

    MEN när jag ska tillbaka efter mammaledigheten så vill jag ju tillbaka till min klass och kollegor... men som jag förstått det så är min tjänst på skolan och man kommer sätta ut mig där det behövs då. (När jag ska tillbaka)

    Känner ju mig diskriminerad av att bli gravid och inte får komma tillbaka till min klass.. och mina kollegor som nu är med att anställer (fått välja ut ansökningar av dom sökande) så säger dom att man inte vill ha någon med barn för då vabbar dom och det kommer inte passa i vår klass..

    Är detta okey? Fackligt? Har jag något att säga till om?

  • Svar på tråden Är detta okey av min arbetsgivare??
  • Äldre 13 Mar 14:25
    #1

    Ingen har väl en anställning i förhållande till vissa klasser eller kollegor, utan snarare till sin arbetsgivare. Önskar arbetsgivaren att omorganisera så får man nog aldrig hävda de saker du har anfört här.

  • Äldre 13 Mar 14:28
    #2

    Ja att dom säger att det är för att du kommer ha barn och då vabba är det ju diskriminering. Annars är det ju så att du är anställd på hela skolan och dom kan nog tyvärr flytta dig. Men inte av den anledningen dom säger(du kommer ev vabba). Skulle kontakta facket pga det.

  • Äldre 13 Mar 14:40
    #3

    Hej,

    Jag jobbar inom HR och jag kan säga att de får definitivt INTE ha som kriterium att inte anställa någon med småbarn som då de kan vabba, det är diskriminering, de har inte ens rätt att fråga under en intervju om man har barn. Jag rekommenderar dig att kontakta facket och se hur de kan hjälpa dig, om du blir omplacerade pga att du kommer ha småbarn/är gravid så kan det fortfarande vara ett fall av diskriminering, din anställning är som redan nämt hos arbetsgivaren och de har rätt att omplacera dig, men det är inte säkert att de kan göra det på de grunderna, kan räknas som diskriminering på arbetsplatsen.

    Har hört om flera sådana här fall tyvärr, där arbetsgivaren för att bli av med vabbande småbarnsförälder placerar om dem så att det i praktiken blir omöjligt att jobba kvar, så de tvingar dem säga upp sig själva och det som är svårt är att det är så svårt att bevisa fast man vet att det är så.

    Ledsen att du blivit drabbad av detta, och får du ingen hjälp av facket tycker jag iaf att du innan du går på din föräldraledighet ska be att få ett möte med din chef ihop med en fackrepresentant och berätta hur du upplevt detta och att du känner dig diskriminerad för att du ska ha barn, ibland kan man reda ut en del bara man vågar ta upp det.

  • Äldre 13 Mar 14:41
    #4

    Jag håller med ovanstående när det gäller den tjänst man har och vad som händer efter föräldraledighet. Grundregeln är att det ska vara så. Men mycket kan ju hända under ens frånvaro så man kan inte kräva exakt den tjänst och arbetsplats som man haft tidigare.


    Däremot är det aldrig ok att uttrycka sig så som de har gjort kring din person och det faktum att när du kommer tillbaka så har du små barn som du kan behöva ta hand om.

  • Äldre 13 Mar 16:50
    #5
    Anotherone skrev 2017-03-13 14:41:24 följande:

    Jag håller med ovanstående när det gäller den tjänst man har och vad som händer efter föräldraledighet. Grundregeln är att det ska vara så. Men mycket kan ju hända under ens frånvaro så man kan inte kräva exakt den tjänst och arbetsplats som man haft tidigare.


    Däremot är det aldrig ok att uttrycka sig så som de har gjort kring din person och det faktum att när du kommer tillbaka så har du små barn som du kan behöva ta hand om.


    I och för sig pratade de ju inte om TS utan om den de ska anställa...
  • Äldre 13 Mar 17:00
    #6
    Charlotte N skrev 2017-03-13 16:50:32 följande:
    I och för sig pratade de ju inte om TS utan om den de ska anställa...
    Om jag läser TS sista stycke så har ju kollegorna uttryckligen sagt i rekryteringen av den här nya personen att man vill ha en person utan barn för då blir det vab. TS ska snart gå på f-ledighet... och kommer så småningom ha barn....och inte bli önskvärd att återvända till klassen...  Så tolkade jag det.
  • Äldre 13 Mar 17:03
    #7

    Kolla vad det står i ditt anställningsavtal. Troligen står det inte att du är anställd i en speciell klass. Många lärare är inte ens anställda på en viss skola utan i kommunen, och kan bli placerade på en helt annan skola efter föräldraledigheten. Så länge du får en tjänst som motsvarar det du har nu kan de flytta på dig.

  • Äldre 13 Mar 17:12
    #8
    Anotherone skrev 2017-03-13 17:00:29 följande:
    Om jag läser TS sista stycke så har ju kollegorna uttryckligen sagt i rekryteringen av den här nya personen att man vill ha en person utan barn för då blir det vab. TS ska snart gå på f-ledighet... och kommer så småningom ha barn....och inte bli önskvärd att återvända till klassen...  Så tolkade jag det.
    Så kan man tolka det. Men så har de alltså inte sagt, om man ska göra en process av det.
  • Äldre 13 Mar 19:23
    #9

    Ja! När man är anställd inom kommunen väljer arbetsgivaren din placering o kan absolut tilldela dig en annan plats vid återgång till arbetet . Du har rätt till din tjänst inte till en placering. Men Om anledningen dock härleds till risk för vabb är det således diskriminering o på de grunderna får aldrig någon särskiljas !!

  • Äldre 13 Mar 19:27
    #10

    Du är garanterad anställd i kommunen o inte i en speciell klass på en viss skola . Kolla ditt avtal .

Svar på tråden Är detta okey av min arbetsgivare??