Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Utdragen tand/tänder :( långt

Hur kunde det gå så långt om du går på kontroll regelbundet? Parodontit är nåt som inte händer över en natt och som lätt kan förebyggas med god munhygien. Dessutom brukar tandläkare/tandhygienist se det långt innan man själv börjar känna av symptomen.

Vill inte "anklaga" dig nu utan tycker det är skumt gjort av tandläkarna om de inte märkt detta tidigare, eller att de gör såna här drastiska grejer kanske i onödan?

• Anonym (?)
    Anonym (Tjej 24) skrev 2017-03-14 21:34:22 följande:
    Men är inte Parodontit ( tandlossning? ) nåt helt annat kom jag på? När tanden blir så svag att den tillslut lossnar pga fickor osv under tanden ( eller nåt liknande ) ? Denna tanden satt som berget och hon kämpade att få bort den. men rötterna var döda/inflammerade så utdragning var ändå utvägen för den
    Jo, men det orsakas av en bakterie som ger inflammation. Tyckte det lät så i ditt fall även om såklart inte dina tänder ramlar ut av sig själva, men det kan ta 10-20 år innan de gör det så du kanske är i ett tidigt stadium. Jag chansar bara, det finns säkert massor med andra sjukdomar som gör sånt här med tänderna.
    Anonym (Tjej 24) skrev 2017-03-14 21:17:16 följande:

Vet inte hur det gått till, somsagt blir jag kallad en gång per år vid samma tid ungefär, har även en liten spricka bak uppe i tanden därifrån jag trodde det kom pga att det stråla ut i örat och va ömt när jag borsta där. Meb där titta hon bara med spegeln och peta med kroken typ 2 sek och kolla inget mer där. Tog inte röntgen på de stället heller. Så det är ju inte 100 % att dom ens skulle märkt av detta på en vanlig kontroll om dom inte tittade mer än så på den sprickan där värken kändes som att den kom ifrån? Skulle jag tycka.. men somsagt har jag ingen aning hur det gicl till. Dock va det ingen stor spricka utan en minimal, så om bakterier och socker och skit har tagit sig in dit men såklart inte tandborsten nått är borde det vell va möjligt? Har ingen annan förklaring

Jag hade ilningar i tänderna och läste att det kunde bero på sprickor i emaljen men i mitt fall var det bara minimala syraskador på tänderna som kunde åtgärdas med byte av tandkräm. Jag hade ganska jobbiga besvär innan jag sökte och så var det så litet, du som haft stora besvär av en (i jämförelse) mycket större åkomma borde absolut ha tagits på större allvar. Sprickor kan ju gå djupare än bara en liten repa i emaljen. Fick du några råd av tandläkaren hur du skulle gå tillväga för att kunna rengöra även om sprickan/sprickorna är kvar? Finns ju tex stark "munsprit" man kan använda för att döda bakterier.
  • Anonym (?)
    sextiotalist skrev 2017-03-15 13:31:40 följande:
    Det finns de som har svaga tänder av födsel. Sprickbildning i tänder har inget med munhygien att göra.
    Ens saliv kan också påverka. Jag är supernoga med tandborstning och flourtabletter osv men har ändå frätskador trots att jag aldrig dricker nåt annat än vatten etc.
  • Anonym (?)
    cupcakemom skrev 2017-03-15 14:45:01 följande:
    Vet inte hur du normalt hånglar men jag skulle nog kräkas om sambon körde i sin tunga och vispade runt så långt bak..

Om dom inte röngtar på kollen skulle jag nog byta tandläkare faktiskt... Jag har själv haft stora problem med tänderna trots bra tandhygien...visade sig att jag har en sjukdom som bla ger för lite saliv och jag har alltid känt mig lite torr i munnen i perioder men man blir ju van så jag har inte tänkt så mkt på det. Så den normala sköljningen och rensningen ens saliv gör har jag inte haft.

Har nyss kostat på en brygga fram för 12000 då jag som ung fick rotfylla en tand och den nu inte höll längre. Förebyggande är otroligt viktigt däribland kollega även om det svider i plånboken :-/.

Jag biter även ihop och gnisslar tänder och ska nu fixa en skena att ha på natten. Är det nåt du märker av. Det skulle kunna förklara sprickor.
    Du kan få särskilt tandvårdsbidrag för förebyggande tandvård om du har läkarintyg på att du har sjukdom som påverkar tandhälsan. Jag har fått det pga mediciner som ger muntorrhet.
Svar på tråden Utdragen tand/tänder :( långt