• Firekam

FL utan F-penning/dagar (+ byta jobb/säga upp sig)

Tänkte vara ledig en del i sommar, blandat semester (4v) och FL (~3v) (med barn mellan 2 o 7 år). Arbetsgivaren (AG) tänker inte godkänna semester under vissa perioder, men "kan ej neka FL" då. AG vill dock inte heller godkänna semester och FL direkt efter varandra, vilket jag hade tänkt ta. Får de göra så, om "inte verksamheten allvarligt hotas" eller är det bara nåt att hota med?

Funderar nu på att ta FL fler veckor i sommar, men vill inte "slösa" alla dagar bara för att en AG är motvillig så tänkte ev. ta FL ledigt utan F-penning-dagar (har sparat så vi klarar oss ändå). Har dock läst att AG kan kräva att man tar ut F-penning på F-lediga dagar om barn är över 18 mån. Så: är man tvungen att redovisa det för dem (eller är det en konfidentiell uppgift)?

Förstår att AG vill lösa sin verksamhet under sommaren, men vill (behöver) också vara ledig för familj etc... Till saken hör också att jag hade totalt ca 5 dagar ledigt förra sommaren, men det är ju lätt att glömma (speciellt för AG).

Tänkte ev. jobba vidare inom koncernen på annat ställe, vilket verkar gå bra, om inte gamla chefen bråkar för mkt. Har även tänkt på att bara säga upp mig och i så fall börja på det nya stället efter sommaren (är ändå på väg bort från det gamla stället). Vill dock inte att det ska ligga mig i fatet o att jag verkar opålitlig på nya stället (kunde ev. börja jobba lite redan i vår, hoppas inte det går om intet bara för semester/FL inte funkar).

Nån som varit med om liknande och/eller har tips o råd?

• Svar på tråden FL utan F-penning/dagar (+ byta jobb/säga upp sig)
  • Alexi

Ja de kan kräva att du tar ut fp och att du ska visa upp dina uttagsbesked från FK. Utan fp är det olovlig frånvaro eftersom rätten till ledighet enligt föräldraledighetslagen bygger på att du tar ut fp.

• EpicNurse

Men om du tar FL utan att ta ut dagar så nollas din SGI eftersom alla dina barn är mer än 1 år. Men det kanske inte gör något för dig? :)

• Firekam

Ok, bra att veta. Tar nog ut en del dagar på fp o resten semester/tjänstledigt eller säger upp mig helt enkelt... Har inte tagit ut fp på ett par år men visst SGI är ju bra ha koll på (även om en undrar ibland om det är värt besväret att bråka med fk utan bara ta av lite sparat istället).

• Wooden
    EpicNurse skrev 2017-03-14 22:24:28 följande:

Men om du tar FL utan att ta ut dagar så nollas din SGI eftersom alla dina barn är mer än 1 år. Men det kanske inte gör något för dig? :)

Fast om man tar tillfälligt föräldraledigt och i övrigt jobbar så baseras väl SGI på den faktiska inkomsten? Den nollas väl bara om man är 100% föräldraledig och inte skyddar sin SGI genom fp? Vilket är vanligast att man gör i samband med att barnet fyller ett år, antar jag. Eller jag kanske har fel?

Jag jobbar tex 80% och tar en dag fp per vecka. Om jag väljer att inte ta ut fp baseras ju min SGI istället för 80% av min inkomst. Den nollas inte. Men vet inte hur det fungerar om man ex jobbar 80%, kombinerar semester och FL under sommaren, såsom TS beskriver. Om arbetsgivaren godkänner (alt barnet är under 18 månader) att man tar 3 veckor FL utan att ta ut FP, då nollas väl inte SGI? Man har ju fortfarande inkomst. 

Gud vad rörigt det blev, men blev så nyfiken.
  • EpicNurse
    Wooden skrev 2017-03-15 12:48:40 följande:

Fast om man tar tillfälligt föräldraledigt och i övrigt jobbar så baseras väl SGI på den faktiska inkomsten? Den nollas väl bara om man är 100% föräldraledig och inte skyddar sin SGI genom fp? Vilket är vanligast att man gör i samband med att barnet fyller ett år, antar jag. Eller jag kanske har fel?

Jag jobbar tex 80% och tar en dag fp per vecka. Om jag väljer att inte ta ut fp baseras ju min SGI istället för 80% av min inkomst. Den nollas inte. Men vet inte hur det fungerar om man ex jobbar 80%, kombinerar semester och FL under sommaren, såsom TS beskriver. Om arbetsgivaren godkänner (alt barnet är under 18 månader) att man tar 3 veckor FL utan att ta ut FP, då nollas väl inte SGI? Man har ju fortfarande inkomst. 

.

Gud vad rörigt det blev, men blev så nyfiken.

Tror FK säger att from första dagen man inte täcker upp för 100% sysselsättning så nollas den. Sen måste man jobba 6 månader innan den är återställd och då baseras på ens aktuella inkomst. Men jag kan ha fel haha :) tycker det är en jäkla röra det där. Säkrast är att ringa och fråga FK om det är aktuellt
  • Wooden
    EpicNurse skrev 2017-03-15 12:57:51 följande:
    Tror FK säger att from första dagen man inte täcker upp för 100% sysselsättning så nollas den. Sen måste man jobba 6 månader innan den är återställd och då baseras på ens aktuella inkomst. Men jag kan ha fel haha :) tycker det är en jäkla röra det där. Säkrast är att ringa och fråga FK om det är aktuellt
    Fast det är jag i princip säker på att det inte är sant. Första dagen man inte täcker upp så försvinner ju SGI-skyddet (som är baserat på 100% tjänst i många fall), men om du arbetar deltid görs en ny bedömning av SGI och du får istället en ny fastställd SGI som är baserad på din faktiska inkomst. Om du däremot inte har någon inkomst, pga att du är 100% föräldraledig blir SGI nollad om du inte tar ut föräldrapenning.
    Du måste jobba 6 månader för att kunna arbeta upp SGI igen, men det är inte så att du har 0 i SGI under tiden. OM man arbetar i någon omfattning alltså. 
  • Alexi
    Wooden skrev 2017-03-15 14:59:30 följande:
    Fast det är jag i princip säker på att det inte är sant. Första dagen man inte täcker upp så försvinner ju SGI-skyddet (som är baserat på 100% tjänst i många fall), men om du arbetar deltid görs en ny bedömning av SGI och du får istället en ny fastställd SGI som är baserad på din faktiska inkomst. Om du däremot inte har någon inkomst, pga att du är 100% föräldraledig blir SGI nollad om du inte tar ut föräldrapenning.
    Du måste jobba 6 månader för att kunna arbeta upp SGI igen, men det är inte så att du har 0 i SGI under tiden. OM man arbetar i någon omfattning alltså. 
    Nollas gör man enbart om man inte arbetar alls. Annars leder avsaknad av SGI-skydd till att SGI fastställs på faktisk förvärvsinkomst.
  • Wooden
    Alexi skrev 2017-03-15 16:08:46 följande:

Nollas gör man enbart om man inte arbetar alls. Annars leder avsaknad av SGI-skydd till att SGI fastställs på faktisk förvärvsinkomst.

Ja exakt, det var ju det jag skrev :)
Svar på tråden FL utan F-penning/dagar (+ byta jobb/säga upp sig)