FL utan F-penning/dagar (+ byta jobb/säga upp sig)
Tänkte vara ledig en del i sommar, blandat semester (4v) och FL (~3v) (med barn mellan 2 o 7 år). Arbetsgivaren (AG) tänker inte godkänna semester under vissa perioder, men "kan ej neka FL" då. AG vill dock inte heller godkänna semester och FL direkt efter varandra, vilket jag hade tänkt ta. Får de göra så, om "inte verksamheten allvarligt hotas" eller är det bara nåt att hota med?
Funderar nu på att ta FL fler veckor i sommar, men vill inte "slösa" alla dagar bara för att en AG är motvillig så tänkte ev. ta FL ledigt utan F-penning-dagar (har sparat så vi klarar oss ändå). Har dock läst att AG kan kräva att man tar ut F-penning på F-lediga dagar om barn är över 18 mån. Så: är man tvungen att redovisa det för dem (eller är det en konfidentiell uppgift)?
Förstår att AG vill lösa sin verksamhet under sommaren, men vill (behöver) också vara ledig för familj etc... Till saken hör också att jag hade totalt ca 5 dagar ledigt förra sommaren, men det är ju lätt att glömma (speciellt för AG).
Tänkte ev. jobba vidare inom koncernen på annat ställe, vilket verkar gå bra, om inte gamla chefen bråkar för mkt. Har även tänkt på att bara säga upp mig och i så fall börja på det nya stället efter sommaren (är ändå på väg bort från det gamla stället). Vill dock inte att det ska ligga mig i fatet o att jag verkar opålitlig på nya stället (kunde ev. börja jobba lite redan i vår, hoppas inte det går om intet bara för semester/FL inte funkar).
Nån som varit med om liknande och/eller har tips o råd?