• Anonym (Annie)

Har planerat att göra mig av med alla lån snabbt. Är det smart?

Jag kommer vara färdigutbildad till sommaren och kommer inte ha några problem att få jobb, har beräknat att mina boendekostnader (+ några till jag kommer skaffa då jag har mer pengar) kommer ta drygt hälften av lönen jag har kvar efter skatt. Så ca 9000 kronor varje månad har jag kvar att spendera som jag vill.

Jag har sedan länge planerat att ägna mina två första år ute i arbete att betala av alla lån, alltså hela mitt CSN lån + ett lån till. Dessa lån har ju inte direkt någon ränta att tänka på, men jag verkligen avskyr att ha något efter mig och vill bli av med det så fort som möjligt.

Totalt ligger mina lån på ca 210 000 kronor.

Jag skulle nog kunna lägga undan sparpengar så att jag har en liten buffert ifall något skulle hända under de två åren, men annars vill jag lägga dessa 9000 kr per månad på att betala tillbaka till de här lånen.

Nu undrar jag väl mest ifall det här är smart ... Jag känner starkt att jag vill göra det här, men vad skulle ni ha gjort? 

• Svar på tråden Har planerat att göra mig av med alla lån snabbt. Är det smart?
  • Nyfikna72

Det är väl bara göra som du är inne på? Mycket lån kan ju annars vara en nackdel om du tex vill låna mer i framtiden. Då är det ju bra att vara skuldfri.

• nnnnnnnn

RÄntan på CSN-lånet är otroligt lågt, så det är bäst att betala av andra lån före det.
    Har du tänkt köpa ett boende (bostadsrätt eller hus) så tag det lånet och betala av det före CSN...

Här är räntan på CSN-lånet:

2017 => 0,34%

Årtal; procent ränta
    2016   0,6 2015 1,0 2014 1,2 2013 1,3 2012 1,5 2011 1,9 2010 2,4 2009 2,5

• Anonym (Annie)

Haha, jaa, räntan är knappt att tala om när det gäller CSN, det andra lånet jag har har ingen ränta alls då det är till en familjemedlem, men jag vill betala av båda så snabbt jag kan ändå.

Jag har tänkt investera i en bostad i framtiden, men det är nog inte inom de närmsta 5 åren.

Så just nu är det dessa två lån som jag har.

• Anonym (Ekonom)

Vad ingår i dina boendekostnader? Mat? Mobil? Kläder? Transport? Försäkringar? Buffert till ny mobil etc?

• Anonym (Annie)
    Anonym (Ekonom) skrev 2017-03-15 09:27:41 följande:
    Vad ingår i dina boendekostnader? Mat? Mobil? Kläder? Transport? Försäkringar? Buffert till ny mobil etc?
    Bostaden ca 4000 kronor, el och värme etc inräknat
    Mat ca 2000 kronor
    Mobil, bredband, tv avrundade jag upp till 1000 kronor, just nu betalar jag bara 200 kronor men jag kanske hittar på något när jag har pengar.
    Facket och a-kassa ska kosta 400 kronor
    Transport avrundar jag till 1000 kronor fast det är egentligen är lite mindre
    Nöje 1000 kronor (kläder och annat som jag tycker är kul)

9400 kronor blir det totalt, och då tar jag i lite, men jag avrundar uppåt till 10 000 kronor i månaden som jag gör av med, det kommer jag nog inte göra men 9000 kronor kommer jag garanterat att ha till att göra vad jag vill med.

Har tänkt lägga undan lite så att jag har 20 000 kronor som buffert ifall något händer, men annars... som jag sa :)
  • Anonym (Häpp)

Jag åkte på att betala tillbaka alla mina CSN lån eftersom jag jobbade för mycket när jag pluggade. Det var bland det bästa jag gjort. När man pluggar har man vant sig vid en lägre levnadsstandard.

Ett annat alternativ är faktiskt att du sparar samma summa på ett konto och använder det till att betala kontantdelen på en bostad om några år. Om du sparar alla pengaran kan du välja att betala av CSN på ett bärde om några år eller använda pengarna till något annat.

• Anonym (Annie)
    Anonym (Häpp) skrev 2017-03-15 09:36:37 följande:
    Jag åkte på att betala tillbaka alla mina CSN lån eftersom jag jobbade för mycket när jag pluggade. Det var bland det bästa jag gjort. När man pluggar har man vant sig vid en lägre levnadsstandard.

Ett annat alternativ är faktiskt att du sparar samma summa på ett konto och använder det till att betala kontantdelen på en bostad om några år. Om du sparar alla pengaran kan du välja att betala av CSN på ett bärde om några år eller använda pengarna till något annat.
    Tanken har slagit mig, men jag har ingen aning om vart jag vill bo än, definitivt inte här (min hemstad), men jag måste se mig om först :)

Hade tänkt börja spara till bostad efter lånen var avklarade, men det kanske inte är det smartaste.
  • nnnnnnnn
    Anonym (Annie) skrev 2017-03-15 09:27:15 följande:
    Haha, jaa, räntan är knappt att tala om när det gäller CSN, det andra lånet jag har har ingen ränta alls då det är till en familjemedlem, men jag vill betala av båda så snabbt jag kan ändå.

Jag har tänkt investera i en bostad i framtiden, men det är nog inte inom de närmsta 5 åren.

Så just nu är det dessa två lån som jag har.
    Det är känslomässigt bäst att bli av med skulden till familjen. Det är inte bra att vänta med det lånet även om det är räntefritt.

Vad gäller CSN så kanske du ska fundera på om du kan investera de 9 000 kr istället, för om du kan få bättre avkastning än 0,34% så tjänar du på att ha kvar CSN och låta dina sparpengar öka i värde.
    Om du tex ska skaffa en bostad om 7 år och har betalt av familjen om 1 år, så har du 6 år ggr 12 månader ggr 9 000 kr plus avkastning i grundplåt till en ny bostad. Då slipper du tex att ta blancolån (dyr ränta) till insatsen eller kan betala av en större del av ditt boende och ha lägre lån på det.
    Det blir ca 650 000 kr om du sparar så mycket varje månad. Lyckas du få en bra avkastning så kan det bli otroligt mycket mer! Och om du lägger löneförhöjningar på att öka ditt sparande så blir det såklart ännu mer...

Du kan ju betala av CSN i en klumpsumma med. Så om du sparar ihop hela CSN-lånet på ett sätt så att du får bra avkastning, så går det snabbare att betala av CSN än om du sätter in 9000 kr varje månad.
  • Anonym (Annie)
    nnnnnnnn skrev 2017-03-15 09:38:46 följande:
    Det är känslomässigt bäst att bli av med skulden till familjen. Det är inte bra att vänta med det lånet även om det är räntefritt.

Vad gäller CSN så kanske du ska fundera på om du kan investera de 9 000 kr istället, för om du kan få bättre avkastning än 0,34% så tjänar du på att ha kvar CSN och låta dina sparpengar öka i värde.
    Om du tex ska skaffa en bostad om 7 år och har betalt av familjen om 1 år, så har du 6 år ggr 12 månader ggr 9 000 kr plus avkastning i grundplåt till en ny bostad. Då slipper du tex att ta blancolån (dyr ränta) till insatsen eller kan betala av en större del av ditt boende och ha lägre lån på det.
    Det blir ca 650 000 kr om du sparar så mycket varje månad. Lyckas du få en bra avkastning så kan det bli otroligt mycket mer! Och om du lägger löneförhöjningar på att öka ditt sparande så blir det såklart ännu mer...

Du kan ju betala av CSN i en klumpsumma med. Så om du sparar ihop hela CSN-lånet på ett sätt så att du får bra avkastning, så går det snabbare att betala av CSN än om du sätter in 9000 kr varje månad.
    Det låter vettigt! Den enda erfarenhet av sparande jag har är mina egna bankkonton, att investera pengar låter lite riskabelt, men det kanske det inte är? Vill inte råka förlora pengar, haha. Finns det riskfria sätt att få pengar att öka i värde?

Familjemedlemmen verkar inte bry sig märkbart om lånet, men jag tycker det är jobbigt då det är ett rätt stort lån, nästan 90 000 kronor. Jag skulle kunna ägna första året till att betala av det lånet även om det inte direkt är någon kris (blir mer för mitt eget samvetes skull).
  • Anonym (Julia)

Jag gjorde så, hade också studieskuld på ca 200000, betalade av det på ca 2 år när jag började jobba (med bra lön), så nu är jag helt skuldfri. Jätteskönt! Jag skulle betala av skulden till familjemedlemmen först och sen csn.

Svar på tråden Har planerat att göra mig av med alla lån snabbt. Är det smart?