• Mambohambo

Psykisk ohälsa hos den andra föräldern

Hej! Jag skulle vilja ha råd av någon annan som har delad vårdnad av sitt barn med en förälder som lider av psykisk ohälsa. Det är mycket tydligt att min dotters pappa inte mår bra men han vägrar gå med på att han har problem och vägrar söka hjälp. Min dotter trivs hos honom och jag är mån om att de har en fortsatt bra relation. Samtidigt oroar jag mig för hur hon har det där, det kan t e x vara väldigt tight med pengar. Härom dagen trodde han inte att han skulle ha råd att köpa middag, har hon berättat och han har ett allt mer ilsket humör.

Han vänder främst sin ilska mot mig men kan också komma med saker som han blir arg på dottern som är väldigt orimliga. Han vill t ex lära henne matte på en mycket högre nivå än den där de är i skolan. Hon tycker ofta att det är roligt men om hon säger nej till det någon gång kan han säga saks som att att hon inte bryr sig om honom och att det han vill inte spelar någon roll för henne. Han tror lätt att folk inte gillar honom och har även börjat tjata om sådant på vår dotter ibland.

Jag skriver bara kort nu, men undrar då främst om någon har erfarenhet kring hur en får den andra föräldern att söka den hjälp den behöver. Jag har fått rådet att göra en anmälan till soc men vill helst undvika det eftersom jag tror att det bara kommer göra honom ännu argare och kanske inte leder någonstans. Jag vill inte ta ifrån honom vårt barn, bara se till att han och hon har det bra.

• Svar på tråden Psykisk ohälsa hos den andra föräldern
  • Mandelskorpan

Varför tror du han är psykiskt sjuk? Låter mest som relationsproblem på din beskrivning. Hur gammal är dottern?

• lessman

han är inte psykisk sjuk, du vill bara inte acceptera sanningen, att han har barn.

• Mambohambo

Jag vill alltså inte ha svar på om han mår dåligt eller inte, utan vad man kan göra i en situation där den ena föräldern mår dåligt, vilket stöd som finns att få. Jag har inte beskrivit på vilket sätt han beter sig så jag tror det är svårt för någon här att säga om han är sjuk eller ej. Att han lider av någon form av psykisk ohälsa är tydligt för alla i hans närhet. Jag är inte ute efter att göra honom illa eller få vårdnaden, jag vill att vårt barn ska ha båda sina föräldrar lika mycket. Jag vill bara veta om någon annan i liknande situation har fått hjälp och i så fall vilken. Har du inte själv varit med om detta så behöver du inte skriva något i denna tråd.

• Mandelskorpan

Prova att lägga en tråd under psykisk ohälsa istället så får du antagligen bättre svar. Den känns malplacerad här.

Generellt är det den som är sjuk som ska söka vård. Som ståendes bredvid kan man inte göra någonting.

• Domesticgoddess

Min erfarenhet av närstående med psykisk ohälsa kommer ifrån en förälder snarare än partner, hoppas ok ändå!

Det är inte lätt alls att förmå någon som inte har någon sjukdomsinsikt att söka vård och samhällets möjligheter att hjälpa om personen själv inte vill är extremt begränsade. Hur ser din relation till hans föräldrar / syskon / nära vänner ut? Om den är god kan det vara en idé att prata med dem om din oro, jag tror att oddsen att få till stånd en konstruktiv diskussion med honom är högre för någon som inte är hans fd partner.

En annan möjlig ingång är hans arbetsgivare, om du har några kontakter där. Om han inte fungerar optimalt på jobbet har de större möjligheter att ställa krav på att han söker vård än någon annan. Dock kommer du ju inte att informeras om hur det går / vad som planeras men likväl, en vårdkontakt med företagshälsovården vore kanske ett första steg.

• AndreaBD

Som någon i tråden redan skrev: Kan du få med dig hans föräldrar, syskon eller vänner som kan prata med honom om att han bör söka hjälp? Han kommer inte att ta sånt råd från sitt ex förstås, särskilt om man är nyseparerad.

Det du är orolig för är främst aggression och en viss labilitet, att t.ex. prata ut om sina problem med barnen? Det kan jag förstå, det är ju inte så lämpligt.

• zoolook1

Min erfarenhet kommer från tidigare partner. Innan vi separerade blev mitt ex ganska så "dålig" och var till och med inlagd några gånger. Hon hade problem med humöret och var småmanisk under perioder. Ofta skulle hon leka eller fixa något med barnen och det slutade alltid med att hon blev jättearg på dom för att dom inte var duktiga nog eller tappade tålamodet. Hon blev jättearg vid matbordet också då hon blev så äcklad av små barns kladdande.
    Till slut så blev det så att jag försökte hålla mig borta med barnen så ofta det gick. Ville inte göra slut, för då skulle barnen vara halvtid hos mamman helt oskyddade.
    Till slut stack hon förstås. Nu har jag inget inflytande alls. Det verkar funka bättre sedan vi delade på oss, men hon VABar alldeles för mycket för att hon själv vill vara hemma. Hon har svårt att sätta gränser mot barnen och dom säger själv att dom "slår" mamma när dom bråkar. Mitt ex har också fått sparken från sitt jobb, så pengar är ett evigt bekymmer. Det luktar typ sopor i hennes lägenhet och hon städar väldigt sällan.
    Jag tror att hon gör sitt bästa, men det är ändå inte bra. Jag har kollat över möjligheten att få ensam vårdnad och det förekommer i princip inte, så det känns lönlöst.

Hon vill inte prata om sitt mående så jag är i princip utestängd från "hennes" tid med barnen.

• Mandelskorpan
    zoolook1 skrev 2017-03-15 15:27:20 följande:

Min erfarenhet kommer från tidigare partner. Innan vi separerade blev mitt ex ganska så "dålig" och var till och med inlagd några gånger. Hon hade problem med humöret och var småmanisk under perioder. Ofta skulle hon leka eller fixa något med barnen och det slutade alltid med att hon blev jättearg på dom för att dom inte var duktiga nog eller tappade tålamodet. Hon blev jättearg vid matbordet också då hon blev så äcklad av små barns kladdande.

Till slut så blev det så att jag försökte hålla mig borta med barnen så ofta det gick. Ville inte göra slut, för då skulle barnen vara halvtid hos mamman helt oskyddade.

Till slut stack hon förstås. Nu har jag inget inflytande alls. Det verkar funka bättre sedan vi delade på oss, men hon VABar alldeles för mycket för att hon själv vill vara hemma. Hon har svårt att sätta gränser mot barnen och dom säger själv att dom "slår" mamma när dom bråkar. Mitt ex har också fått sparken från sitt jobb, så pengar är ett evigt bekymmer. Det luktar typ sopor i hennes lägenhet och hon städar väldigt sällan.

Jag tror att hon gör sitt bästa, men det är ändå inte bra. Jag har kollat över möjligheten att få ensam vårdnad och det förekommer i princip inte, så det känns lönlöst.

Hon vill inte prata om sitt mående så jag är i princip utestängd från "hennes" tid med barnen.

Det här stämmer med den typiska bild jag har som då inte är egen erfarenhet utan endast från utsidan.

Ts se till att barnet har ett kontaktnät som du har kontinuerlig kontakt med, kompisar skola andra föräldrar idrottsledare osv så att det finns människor nära barnet som du kan stämmma av med. Så länge barnet mår bra så kanske det gör mindre om det finns dåligt med pengar eller om svåra mattetal prompt ska räknas. Trivs barnet och inte far illla så är ju allt frid och fröjd och du får släppa kontrollen.
  • Mambohambo
    Domesticgoddess skrev 2017-03-15 15:13:54 följande:

Min erfarenhet av närstående med psykisk ohälsa kommer ifrån en förälder snarare än partner, hoppas ok ändå!

Det är inte lätt alls att förmå någon som inte har någon sjukdomsinsikt att söka vård och samhällets möjligheter att hjälpa om personen själv inte vill är extremt begränsade. Hur ser din relation till hans föräldrar / syskon / nära vänner ut? Om den är god kan det vara en idé att prata med dem om din oro, jag tror att oddsen att få till stånd en konstruktiv diskussion med honom är högre för någon som inte är hans fd partner.

En annan möjlig ingång är hans arbetsgivare, om du har några kontakter där. Om han inte fungerar optimalt på jobbet har de större möjligheter att ställa krav på att han söker vård än någon annan. Dock kommer du ju inte att informeras om hur det går / vad som planeras men likväl, en vårdkontakt med företagshälsovården vore kanske ett första steg.

Tack för alla svar!

Tyvärr har han ingen arbetsgivare, annars hade det kanske kunnat vara en ingång. Fast jag vet inte om jag hade velat lämna ut honom så till dem.

Det är också svårt med familjen för dels så har han en ganska kass relation till dem, så de bryr sig inte riktigt, och dels har han pratat illa om mig så mycket att den jag faktiskt kunde prata med en del tidigare verkar ha vänt sig från mig. Han har heller inte så många nära relationer till folk runtom så det finns inte så många att välja på.
    Det är dessutom svårt för så snart någon tycker som jag så slutar han lyssna på dem.

Vi har gått otaliga gånger till olika familjerådgivare och på samarbetssamtal. Särskilt på samarbetssamtalen tycker jag att de har varit jättebra på att förhålla sig neutralt och vara konstruktiva, vi har bägge två både fått höra saker som de tycker att vi gör bra och saker som vi kunde göra bättre. Men han lyssnar mest på det ev negativa de säger, eller om de håller med mig om något, och så vägrar han gå dit igen för att alla bara är på min sida.

Det som framför allt oroar mig är hans aggressivitet. Han har varit riktigt aggressiv mot mig några gånger på sistone, skrikit på mig med helt vansinnig blick och tagit väldigt hårt i mig. Och jag märker att han lättare blir arg på vår dotter. Man ska liksom göra som han vill, annars tror han att man är emot honom. Det finns sällan utrymme för att tillsammans komma överens om saker, han har till och med stått och skrikit "jag kompromissar inte" och han fnyser när jag pratar om att vi måste samarbeta och komma fram till stora beslut gällande dottern tillsammans. Någon gång har han också menat att man kan definiera ordet samarbete på olika sätt, att det kan betyda olika saker. Så håller han jämt på, vrider på saker till de inte längre betyder vad de brukar betyda. Det är svårt att förklara men jag känner ofta att det finns något manipulativt med det.

Den stora grejen just nu är att han vill att vår dotter ska byta skola för att han idag har så långt till den. Det är inget konstigt med det men det är sättet det går till på. Jag har försökt öppna för samtal och att titta på olika skolor tillsammans men det går inte. Jag ska bara gå med på byte till en viss skola, nära honom, som han har sett ut och t o m berättat för vår dotter att hon ska börja på.

När jag inte direkt går med på det, eller andra stora saker, så börjar han omedelbart hota med att vår dotter inte längre ska få bo hos honom och säger att jag får honom att må så dåligt att han funderar på att ta livet av sig. Han har vid flera tillfällen bokstavligen slängt ut vår dotter och alla hennes saker, så att hon har bott hos bara mig några dagar eller veckor, tills han plötsligt ångrar sig och från ena dagen till den andra ska ha varannan vecka igen. Nu har jag gått med på skolbyte till slut. Men då är det ändå inte bra,. Jag gick med på det under förutsättning att vi byter när det blir sommarlov. Nu handlar alla sms om att vi måste byta NU, att han inte står ut en dag till med att ha henne på en skola så långt bort. (Ska tillägga att det är jag som skjutsar och hämtar henne på skolan alla dagar, det vägrar han, så det är inte direkt jobbigt för honom att den är långt bort).

Jag har varit med om så många vändor med att han hittar något nytt som det är fel på så jag vet att bara för att vi byter skola nu så blir det inte lugnt. Jag bara bävar för den dagen han hittar något fel på den nya skolan, så är hela karusellen igång igen.

Är det någon som har varit med om något liknande? Jag önskar verkligen att det fanns sätt att få hjälp.
  • Mandelskorpan

Hur gammal är dottern och vad säger hon? Vad sa förra skolan om skolbytet? Att byta klass kan vara tufft.

Har dottern en egen relation till någon på pappas sida som hon träffar, farmor o farfar, farbror, faster, kusiner?

Har hon någon fritidsaktivitet så du kan hålla kontakt via någon ledare på pappas veckor? Antar att hon kommer gå till skolan om hon får närmare och att du då inte kommer träffa henne alls.

Jobbar han inte, varför har han ingen arbetsgivare?

Svar på tråden Psykisk ohälsa hos den andra föräldern