• Anonym (Trött mamma)

Helvetes bussresa

Först en fråga, inte sjutton måste man lämna företräde till rullstolar när man var först på med vagnen?

Det var första tjafset. Var nära att bli avslängd för att jag inte fällde ihop min barnvagn när det kom en rullstol. Mina barn satt dessutom i vagnen.

Sen senare under samma resa blev jag påhoppad av flera för att jag inte reste mig från min plats för en kvinna med rullator! Jag sa gång på gång att jag har problem med höfterna och inte kan stå upp, men det hjälpte inte. Är det hacka-på-Mia-dagen idag eller vad är det frågan om!?

Vad säger reglerna egentligen? Trodde jag hade koll, men efter den här resan börjar jag undra om jag hamnat i en alternativ verklighet eller nåt. Två tjafs på samma sabla busstur!

• Svar på tråden Helvetes bussresa
  • Anonym (suck....)
    Harvester skrev 2017-03-15 19:19:25 följande:

Skulle ju vara kul om folk läste tråden innan de svarade?

TS kan inte stå på bussen pga skada och är därmed lika handikappad i det avseendet som en rullstolsburen eller en tant med rullator. Därmed har hon också samma rätt till plats på bussen.

Varför är det så självklart att en rullstolsburen ska ha företräde framför en barnvagn?

Den rullstolsburne har inget annat val än att sitta i rullstolen, absolut, men en mamma till två ettåringar har heller inget annat val än att ha med barnvagnen.

Alla som någon gång åkt kollektivt (ens med bara ett barn) borde inse att det torde vara betydligt enklare för en rullstolsburen att vänta till nästa buss än att göra det med två ettåringar.

Ja, jag håller med om att det är konstigt med allt hackande på ts. Dessutom säger ju SL:s regler att det är först till kvarn som gäller angående dessa platser. Annars skulle man ju i värsta fall kunna bli "avslängd" från bussen gång på gång. Det KAN ju faktiskt vara så att även mammor/pappor med barnvagn har tider att passa.
    Eller om föräldern har en tid att passa klockan två på eftermiddagen kanske hen ska starta sin i normala fall halvtimmeslånga resa redan i gryningen för att vara säker på att hinna i tid? Eftersom det tydligen är så "självklart" att man ska ge upp sin plats både för dem som sitter i rullstol och dem som tar sig fram med hjälp av en rullator. 
  • Anonym (Jodu)

Jag har själv blivit uttittad och påhoppad när jag inte gett plats åt andra på buss eller väntplats med bänkar. En gång var det dessutom en ung fullt frisk person!) Jag kan inte heller stå på en buss eller andra plaster länge. Förstår ts.

• Nixe
    Anonym (Trött mamma) skrev 2017-03-15 15:39:21 följande:

Och det fanns ju plats när vi gick på, det betyder inte att man måste gå av om det kommer fler efteråt.

Där jag bor står en tydlig skylt vid platsen för rullstolar att man ska lämna plats åt just rullstol om någon med sådan ska kliva på. Endast en del av mittutrymmet är anpassat med ett speciellt bälte, ett ryggstöd och ett armstöd menat just för rullstol, bredvid är det skyltat för barnvagnar men det är ju inom samma två kvadratmeter typ. Kan man inte flytta sig från rutan för just rullstolen så får man kliva av. Det gäller även mammor eller pappor med barnvagn. Så jo där ska man faktiskt kliva av om man inte kan ge plats på annat sätt. Rollatorer står det dock inget om över huvud taget.
  • Nixe
    Anonym (Trött mamma) skrev 2017-03-15 18:08:07 följande:

Den hade sits, hon ville inte sitta på den, det var "för ostadigt".

Vill inte säga exakt, men norra stockholm.

Bor också i norra Stockholm och på de bussar jag åker står det alltså att man ska lämna plats för rullstol.
  • Lilit

Finns det alltså folk som på riktigt fäller ihop sin vagn när de åker buss? För jag antar att ni som tycker att TS borde ha fällt ihop sin gör så.

Själv har jag aldrig sett någon som fällt ihop sin vagn på en SL-buss i hela mitt liv. Möjligtvis kan det ha hänt vid några enstaka tillfällen men då har barnet varit äldre än TS och vagnen har varit av typen att ta minimal plats ihopfälld.

Eftersom TS förutom att ha en vagn somtar stor plats även ihopfälld samt har två små barn att ta hand om, är det väl rimligare att den rullstolsburne fäller ihop sin rullstol, om det nu är någon som ska fälla ihop någonting?

• Lilit
    Nixe skrev 2017-03-15 21:38:24 följande:

Där jag bor står en tydlig skylt vid platsen för rullstolar att man ska lämna plats åt just rullstol om någon med sådan ska kliva på. Endast en del av mittutrymmet är anpassat med ett speciellt bälte, ett ryggstöd och ett armstöd menat just för rullstol, bredvid är det skyltat för barnvagnar men det är ju inom samma två kvadratmeter typ. Kan man inte flytta sig från rutan för just rullstolen så får man kliva av. Det gäller även mammor eller pappor med barnvagn. Så jo där ska man faktiskt kliva av om man inte kan ge plats på annat sätt. Rollatorer står det dock inget om över huvud taget.

Jaha och?

I Stockholm där TS bor är platserna till för både barnvagnar och rullstolar, och det är först till kvarn som gäller. Så nej TS gjorde rätt när hon satt kvar.
  • LFF
    Anonym (Lathet) skrev 2017-03-15 17:32:46 följande:

För mig har rullstolar alltid företräde plus personer med kryckor. Det finns ju en anledning till att en person har en rullstol. Kan du gå så kan du stå ett par minuter tills det finns mer plats. Självklart fäller man ihop sin vagn för den delen också.

Har du tvillingar i TS ålder? Som du försökt hålla koll på ensam i kollektivtrafiken samtidigt som du ska fälla ihop en donkey eller annan dubbelvagn? Under mina hittills 3.5 år som tvillingmamma som åkt mycket kollektivt i Stockholm har jag ALDRIG träffat på någon som fällt ihop en barnvagn med barn under 4, inte ens om barnet inte sitter i vagnen.
  • elyse
    Anonym (B) skrev 2017-03-15 19:18:13 följande:

Jag har själv inte tvillingar, men nog måste det finnas en smidigare tvillingvagn än den TS har? Jag har också sett stora, otympliga vagnar (både en- och tvåsits) på bussarna och många gånger har chauffören sagt till för att de tar upp för stor plats och övriga passagerare har svårt att ta sig fram i gången. 

Om man inte har körkort och vet att man kommer åka mycket buss med ungarna, varför köper man inte en vagn som är mindre och lätt att fälla ihop? 

Om man ska kunna ha två sittdelar vända mot den som kör (och det vill man när barnen bara är ett år) och sedan kunna vända dem framåt är det i princip bara TS vagn, en Bugaboo Donkey, som klarar det.

Jag trodde att man ville ha en vagn som är lätt att fälla ihop om man åker mycket bil. Så har vi tänkt här hemma och därför satsat på en sådan vagn. Om jag skulle åka mycket buss skulle jag knappast planera att fälla ihop vagnen på bussen. När bussen kör ska vagnen knytas fast i säkerhetsremmarna som finns och bromsas. Ett chassi och flera lösa sittdelar som slungas iväg vid en krock kan vara livsfarligt.
  • LFF
    Anonym (B) skrev 2017-03-15 19:18:13 följande:

Jag har själv inte tvillingar, men nog måste det finnas en smidigare tvillingvagn än den TS har? Jag har också sett stora, otympliga vagnar (både en- och tvåsits) på bussarna och många gånger har chauffören sagt till för att de tar upp för stor plats och övriga passagerare har svårt att ta sig fram i gången. 

Om man inte har körkort och vet att man kommer åka mycket buss med ungarna, varför köper man inte en vagn som är mindre och lätt att fälla ihop? 

Nej, Donkeyn är en av de smidigaste dubbelvagnarna som finns och uppfyller SLs egna storlekskrav

sl.se/sv/info/resa/regler/hjalpmedel/

Och ingenstans på sl.se hittar jag något om att man måste fälla ihop sin vagn om det är trångt.
Svar på tråden Helvetes bussresa