Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Applejacks

Business Developer / Sales Representative - Lön?

Hej!

Jag kanske har blivit erbjuden ett jobb met ovanstående title. Jag skulle vara ansvarig för/representerar hela Sverige för en avdelning av ett stort Brittiskt företag inom payment/finance.

Första intervjun var godkänt. Blev bjuden till en annan intervju där jag kommer träffa ansvarig för företaget (han flyger från England för att träffa tre kandidater...inkl lil' jag) samt att prata lite mer om mina erfarenheter och hur företaget ska utvecklas framåt med min hjälp. 

Fick det här möjlighet av en slump, är i början av min karriär, och har ingen aning vad man ska ange för löneanspråk. Tjänsten är baserad på en grundlön och sen tillkommer in provisionsdel samt en större årlig bonus. HR undrar skulle behöva veta inom vilket lönespann jag är beredd att förhandla min grundlön (bortsett från bonus och provision)

Har redan googlat lite och lönen står alltifrån 26.000- 41.000 per månad. 

Help?

• Svar på tråden Business Developer / Sales Representative - Lön?
  • Anonym (nn)

Svårt att säga utan att veta hur kvalificerad tjänsten är. Titeln är ju ganska bred.. Vad har de för krav på utbildning och erfarenhet?

• Applejacks

Stammer. 

Från själva annonsen:

" We are looking for someone, who can make a real impact in this role. Successful candidates will demonstrate a flexible and positive 'can do' attitude, enabling them to become quickly established and successful therefore rapidly adding value to our business. 

Experience Required:
    - Proven track record in sales/retention function is essential
    - Experience in Sales Administration
    - Experience of working autonomously
    - Skilled in English and Swedish
    - Excellent communication skills
    - Quick Learner 
    - Self Starter"

Står inget om krav på utbildning, eller konkreta egenskaper vilket jag tycker är lite konstigt för ett pass stort företag. 

Själv har jag engelska som modersmål (amerikansk), har pluggat en del inom Internationella Relationer, Business Communication, International Management, International Business Administration. Och har jobbat för det mesta med kundtjänst, Sales, Administration och Service. 

No idea... :/

• Lena

Det listas varken krav på arbetslivserfarenhet eller utbildning så antagligen den lägre tredjedelen av spannet. Jag hade sagt jag ville ha 30-35 utifrån detta.

• Kjell2

Var lite uppmärksam. det finns tyvärr en del fula fiskar inom denna branch.

Om du erbjuds fast lön, finns det något omsättningskrav för att du ska uppnå den?
    Finns de realism att uppnå bonus, rörlig lön?
    Kommer du få köpa arbetsredskap som telefon, dator, bil själv?
    Ska du gå in med någon form av kapital för att få vara med?
    Hur är det med saker som reseersättning, traktamente?
    Finns det ett svenska bolag du kommer vara anställd av?
    Finns det kontor där du ska sitta eller förutsetts du jobba hemifrån och självständigt?
    Kommer du jobba som fristående konsult och egenföretagare?
    Du har säkert Googlat företaget och de du pratat med, om, inte gör det.
    Om du ringer företaget i England går det att bli kopplad till de du ska träffa.

Blir det för mycket dåliga svar på ovanstående frågor skulle jag verkligen tänka mig för en extra gång innan jag hoppas på något.

• Anonym (nn)

Vill absolut inte vara negativ men...mot bakgrund av att de inte har några specifika krav på erfarenhet eller utbildning misstänker jag att lönen inte är någon höjdare men att den providionsbaserade delen däremot är en bra möjlighet att få upp den.

Eftersom ni är så pass få som ska på intervju kan du ju inte straffa ut dig genom att lämna ett högt löneanspråk så tycker du ska köra på Lena's förslag och säga att allt ifrån 30' och uppåt är av intresse men ställa in dig på att de evt erbjuder betydligt mycket lägre än så. Rent krasst, utifrån annonsen, skulle i princip vilken gymnasiestudent med erfarenhet av sälj och admin (båda i regel dåligt betalda) kunna söka den här tjänsten.

Min erfarenhet (är också tvåspråkig, en engelsk och en svensk förälder + utbildad i England) är att det sällan gör någon större skillnad vad gäller språket om man de facto är tvåspråkig eller bara talar hyfsad engelska, som de flesta svenskar gör.

Jag hoppas att jag har fel i ovanstående! Du kan väl meddela hur det gick? Och, stort lycka till!

Svar på tråden Business Developer / Sales Representative - Lön?