• lengon

Muskelprocent hos tjejer

Jag har länge funderat på vilket procenttal muskelmassa som är vanligt hos tjejer, vad statistiken säger, vad som är mycket och lite. Hittar väldigt knapphändig information om detta på nätet. Är det någon som vet?

Jag försöker nu bygga upp min kropp och styrketränar 4 dagar i veckan. Inte överdrivet mycket, men så att det går framåt. Har ingen pt utan tränar helt på egen hand, jag har därför ingen att fråga! Men sist jag mätte fick jag följande siffror:

Fett%: 17,2
    Vatten%: 62,2
    Muskel%: 47,6

Vad ska man sträva efter? Och vad har ni andra för aktuella siffror? :) Dela gärna med er av dem och skriv hur ni tränar/vad ni vill uppnå!

• Svar på tråden Muskelprocent hos tjejer
  • Kjell2

Att i absolut tal mäta fetthalt i en kropp är svårt utan avancerade metoder, t ex densitetmätning. Därfär är det svårt att från enklare mätmetoder som vågar och caliper jämföra individer. Enkla metoder funkar ofta tillräckligt bra för en relativ mätning, dvs jämföra samma individ över tid.

• Duckan

Den där bilden med hur olika fetthalter ser ut stämmer inte ett dugg på mig.
    .
    Jag är en sk smalfet person och enligt bilderna skulle jag vara nånstans mellan 25-30%, men jag ligger högre än så.

• Johan75
    Margaux skrev 2017-03-30 11:49:55 följande:
    Kvinnor har ca 12% som gräns för essentiellt fett. Dvs kroppen fungerar inte med mindre. Vill man vara "rippad" säger man 12-15% och det är bara ok i kortare perioder. För att fungera optimalt inom sport är 18-20 bra för tjejer.
    Ja, men det finns givetvis individuella skillnader. En extremt tränings- och kostmedveten kvinna kan ligga på 11% kroppsfett en kortare tid om hon har anlag för det. Det är liksom inget mirkael ifall det skulle inträffa. Ovanligt och extremt, men inte omöjligt. Ser inte varför man ska ifrågasätta Lottis påstående. 
    Behold, i come as a thief.
  • Margaux
    Johan75 skrev 2017-03-30 20:31:55 följande:
    Ja, men det finns givetvis individuella skillnader. En extremt tränings- och kostmedveten kvinna kan ligga på 11% kroppsfett en kortare tid om hon har anlag för det. Det är liksom inget mirkael ifall det skulle inträffa. Ovanligt och extremt, men inte omöjligt. Ser inte varför man ska ifrågasätta Lottis påstående. 
    Jag har inte ifrågasatt något om Lottis, trådstartaren frågade vad som var vanligt bland tjejer. Det är _ytterst_ ovanligt med kvinnor som har lägre fettprocent än 12%. Det är heller inte hälsosamt och därför inget att sträva efter.
  • Johan75
    Margaux skrev 2017-03-30 21:05:07 följande:
    Jag har inte ifrågasatt något om Lottis, trådstartaren frågade vad som var vanligt bland tjejer. Det är _ytterst_ ovanligt med kvinnor som har lägre fettprocent än 12%. Det är heller inte hälsosamt och därför inget att sträva efter.
    Det håller jag med om, även om det kan vara något att sträva efter under korta perioder om man befinner sig i kroppsbyggarvärlden. Men hälsosamt är det inte. 

Min undran, eller fråga, kom sig av att du citerade mig där jag svarade någon som ifrågasatte att ytterligare en skribent i tråden hade haft den fettprocent hon påstod sig ha haft. 
  • lengon
    Johan75 skrev 2017-03-30 21:13:56 följande:
    Det håller jag med om, även om det kan vara något att sträva efter under korta perioder om man befinner sig i kroppsbyggarvärlden. Men hälsosamt är det inte. 

Min undran, eller fråga, kom sig av att du citerade mig där jag svarade någon som ifrågasatte att ytterligare en skribent i tråden hade haft den fettprocent hon påstod sig ha haft. 

Även om hon är väldigt vältränad så tror jag fortfarande inte på att hon skulle ligga på 11%. Som redan flera har nämnt här i tråden är det EXTREMT få som ligger på den nivån och då är det människor som professionellt satsar på att uppnå just det... som satsar på bodybuilding eller liknande, och lägger enormt med arbete och energi på att strukturera upp sin kost efter detta mål! Alternativt grovt anorektiker. ca. 11% är vad en kvinna minst måste ha för att organen inne kroppen ska kunna överleva. Det vill säga att hon därutöver i princip inte har en enda procent fett på hela kroppen!

Kom igen.. va lite realistiska nu! Lottis, ser du ut som på följande bild? :) (Om du gör det ska jag inte ifrågasätta detta mer. Lovar.)

www.burnthefatinnercircle.com/members/images/675.jpg 

• K grrl
    lengon skrev 2017-03-30 09:37:35 följande:

Fettprocent på under 20% är inte så svårt att uppnå om man är en smal tjej. Jag har legat på under 20% hela mitt liv (utom under graviditet) och jag är inte elitidrottare överhuvudtaget. Men om du ser min bild som jag bifogar så förstår du kanske att man kan ha låg fettprocenthalt ändå. Jag brukar ligga på runt 16,5%.

Så här kan exempel med fetthalter se ut.

media.ptphilip.se/2013/03/body-fat-percentage-women.jpg

Fast jag tycker inte att du ser ut att ha en fettprocenthalt under 20, du saknar ju muskeldefinition helt.
  • Johan75
    lengon skrev 2017-03-31 01:38:58 följande:

Även om hon är väldigt vältränad så tror jag fortfarande inte på att hon skulle ligga på 11%. Som redan flera har nämnt här i tråden är det EXTREMT få som ligger på den nivån och då är det människor som professionellt satsar på att uppnå just det... som satsar på bodybuilding eller liknande, och lägger enormt med arbete och energi på att strukturera upp sin kost efter detta mål! Alternativt grovt anorektiker. ca. 11% är vad en kvinna minst måste ha för att organen inne kroppen ska kunna överleva. Det vill säga att hon därutöver i princip inte har en enda procent fett på hela kroppen!

Kom igen.. va lite realistiska nu! Lottis, ser du ut som på följande bild? :) (Om du gör det ska jag inte ifrågasätta detta mer. Lovar.)

www.burnthefatinnercircle.com/members/images/... 

Vi tänker helt enkelt olika. Du väljer att misstro henne. Jag väljer att tro på henne. 
  • K grrl

Jag ligger på ca 21, skulle jag tro. Är bodybuilder och jobbar nu med recomp på en lite högre vikt. Väger 65-66 kg på 174 cm, med väl synliga obliques (yttre och inre) - men magrutorna försvann när jag gick över 63 kg. Har väldefinierade armar och axlar och det går t ex fortfarande att se muskelseparation på armar och ben, men det är knappt. Jag är mer muskulös än "gemene man" (kvinna) men har ingen aning om hur mycket min LBM ligger på. Generellt är det dock så att det är lätt att överskatta sin egen muskelmassa och underskatta sin fettmassa.

• K grrl
    K grrl skrev 2017-03-31 10:36:40 följande:

Jag ligger på ca 21, skulle jag tro. Är bodybuilder och jobbar nu med recomp på en lite högre vikt. Väger 65-66 kg på 174 cm, med väl synliga obliques (yttre och inre) - men magrutorna försvann när jag gick över 63 kg. Har väldefinierade armar och axlar och det går t ex fortfarande att se muskelseparation på armar och ben, men det är knappt. Jag är mer muskulös än "gemene man" (kvinna) men har ingen aning om hur mycket min LBM ligger på. Generellt är det dock så att det är lätt att överskatta sin egen muskelmassa och underskatta sin fettmassa.

* menar lägre serratus anterior, inte inre obliques.
  • Margaux

Huruvida Lottis har 11% eller inte är inte så intressant i sammanhanget.
    När man tävlar i bodybuilding etc så deffar man inför tävling ner till Max 11-12% (kvinna) för att sen äta upp sig igen. Detta är alltså bara för en kort tid. Det är ingen frisk kvinna som går runt med så låg fettprocent.
    Så är det bara. Det är liksom inget att diskutera.

• Margaux
    lengon skrev 2017-03-30 09:37:35 följande:

Fettprocent på under 20% är inte så svårt att uppnå om man är en smal tjej. Jag har legat på under 20% hela mitt liv (utom under graviditet) och jag är inte elitidrottare överhuvudtaget. Men om du ser min bild som jag bifogar så förstår du kanske att man kan ha låg fettprocenthalt ändå. Jag brukar ligga på runt 16,5%.

Så här kan exempel med fetthalter se ut.

media.ptphilip.se/2013/03/body-fat-percentage-women.jpg

Jag påminde mycket om din kroppstyp tidigare. 180cm till ca 63-64kg. När jag började träna ordentligt för ca 2år sedan så gjorde jag en Scan som visade ca 20% kroppsfett men med hög andel visceralt fett, dvs dårligt fett runt de inre organen.
    På ca 5mnd minskade jag det med 1 kubikdecimeter och det var såklart jättebra. Ett år senare låg jag på 18,5% i fett men som Kjell skriver är det bara densitetmätning i vatten som är exakt. Nu väger jag 4kg mer än när jag började och det känns helt ok. Strong is the new skinny!
    Jag väger mig heller inte ofta, det är lite intressant, prestationer säger mer och en blick i spegeln.
  • Johan75
    Margaux skrev 2017-03-31 15:25:04 följande:
    Detta är alltså bara för en kort tid. Det är ingen frisk kvinna som går runt med så låg fettprocent. Så är det bara. Det är liksom inget att diskutera.
    Nej, det är det väl ingen som har diskuterat heller? 
  • lengon
    K grrl skrev 2017-03-31 07:21:08 följande:
    Fast jag tycker inte att du ser ut att ha en fettprocenthalt under 20, du saknar ju muskeldefinition helt.

Eh.. Vad var det för elakt svar? Nej, jag saknar inte muskler. Jag tränar styrka varannan dag och kondition varannan dag och är en väldigt målmedveten och aktiv tjej. Jag rider och dansar och springer och är inte på något vis svag eller muskellös.

Du däremot är antagligen både fet och lat (och oallmänbildad) eftersom du slänger ur dig en sån här kommentar och inte verkar förstå att man kan vara sportig fast man är liten till storleken. Gäsp.

• lengon
    Johan75 skrev 2017-03-31 09:54:44 följande:
    Vi tänker helt enkelt olika. Du väljer att misstro henne. Jag väljer att tro på henne. 
    Jag väljer att tänka realistiskt! ;D
  • Studentpappa
    lengon skrev 2017-04-04 10:08:34 följande:

Eh.. Vad var det för elakt svar? Nej, jag saknar inte muskler. Jag tränar styrka varannan dag och kondition varannan dag och är en väldigt målmedveten och aktiv tjej. Jag rider och dansar och springer och är inte på något vis svag eller muskellös.

Du däremot är antagligen både fet och lat (och oallmänbildad) eftersom du slänger ur dig en sån här kommentar och inte verkar förstå att man kan vara sportig fast man är liten till storleken. Gäsp.

Det var väl inget elakt svar utan enbart ett konstaterande? Oavsett om du tränar mycket så har du ju ingen tydlig muskeldefinition. Det är inte detsamma som att du är utan muskler.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • K grrl
    lengon skrev 2017-04-04 10:08:34 följande:

Jag skrev att du saknar muskeldefinition, det är en annan sak än att sakna muskler. Och då är det ju dessutom än tydligare att du har en fettprocent som är högre än 17%.

Jag har varit underviktig. Jag har styrketränat mig till en högre vikt som jag är väldigt glad åt. Min fettprocent är inte superlåg längre, nej, eftersom jag ligger i byggfas/recomp. Men jag är långt ifrån fet och har avsevärt mycket mer muskler än du, så mycket kan jag säga.
  • Lottis77
    lengon skrev 2017-03-30 09:40:58 följande:

11 i fettprocent på dig som tjej?? Med mindre du är bodybuilder/elitidrottare så tror jag inte på den siffran. Mellan 12 och 17% kan vara realistiskt om du är MYCKET smal, men under 12... Det är få i Sverige som ligger på det.mens. Så du kan säkert själv lista ut om dina "nya rätta" siffror stämmer... :) Du ska nog lita på din första siffra istället. 21,5% är en väldigt vanlig och stabil fetthalt hos tjejer idag.

Jo, det stämmer nog tyvärr... Min PT var lite chockad. Vi mätte eftersom jag inte fick någon muskelutveckling, och det var så lågt. Gick knappt att nypa åt med kaliper på vissa ställen.
    Jag tränar för att förhoppningsvid tävla i bodyfitness om ett par år.
Svar på tråden Muskelprocent hos tjejer