• lengon

Muskelprocent hos tjejer

Jag har länge funderat på vilket procenttal muskelmassa som är vanligt hos tjejer, vad statistiken säger, vad som är mycket och lite. Hittar väldigt knapphändig information om detta på nätet. Är det någon som vet?

Jag försöker nu bygga upp min kropp och styrketränar 4 dagar i veckan. Inte överdrivet mycket, men så att det går framåt. Har ingen pt utan tränar helt på egen hand, jag har därför ingen att fråga! Men sist jag mätte fick jag följande siffror:

Fett%: 17,2
    Vatten%: 62,2
    Muskel%: 47,6

Vad ska man sträva efter? Och vad har ni andra för aktuella siffror? :) Dela gärna med er av dem och skriv hur ni tränar/vad ni vill uppnå!

• Svar på tråden Muskelprocent hos tjejer
  • Kjell2

Vädligt få lyckas i alla fall uppnå en total kroppsandel på 127%

• Studentpappa
    Kjell2 skrev 2017-03-16 12:04:13 följande:

Anx123456 skrev 2017-03-16 13:08:12 följande:

Jag är 17 år, 160cm lång, 63 kilo
    Muskelmassa: 70%
    Vatten: 52%
    Fett: 27%

149% här, inte illa. 

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • lengon

Muskelmassa 70%??? Är du bodybuilder?
  • lengon
    Studentpappa skrev 2017-03-16 13:29:11 följande:

149% här, inte illa. 

haha.. alltså, ja jag vet!! Men det är ju så siffrorna visar. Vet inte hur den uträkningen fungerar... :O
  • Studentpappa
    lengon skrev 2017-03-16 14:48:27 följande:
    haha.. alltså, ja jag vet!! Men det är ju så siffrorna visar. Vet inte hur den uträkningen fungerar... :O
    Inte alls skulle jag säga. Vart har du fått den ifrån?
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anx123456

Jag red från 9-13 kanske, så där kommer mycket av benmusklerna ifrån, sen circus där jag var i trapets (även mycket muskelanvändning) och sen har jag tränar gym i 3 års tid, fast bara 2 gånger i veckan faktiskt
    Haha, är stolt över mina 70% :)

• Aniiee

Hehe, vilka luriga siffror. Gissar att de kommer sig av at man blandat olika sätt/saker att räkna. 

Man brukar skilja på "total massa" och "fett/muskel-ratio". Det låter på de två i tråden som de fått veta dels vattenmängden från sin totala massa, delas fett/muskel-ratio, vilket såklart blir helskumt om man sedan presenterar det som "total massa". Särskillt om man betänker att sedan ska även skelett, organ och hud läggas på där, så är man uppe i 150-200% vilket så klar är totalt orimligt. En person är ju inte två personer.

10-15% är skelett, ca 25% är organ, ink hud. Sedan har vi även ca 7% vätskevikt (blod mm) Fett och muskler står för nästan resten.

Så Anx, var du stolt över dina 70% muskler. Bara vet att det är en sanning med modifikation. GiGANTISK modifikation......

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Anx123456
    Aniiee skrev 2017-03-16 16:25:11 följande:

Hehe, vilka luriga siffror. Gissar att de kommer sig av at man blandat olika sätt/saker att räkna. 

Man brukar skilja på "total massa" och "fett/muskel-ratio". Det låter på de två i tråden som de fått veta dels vattenmängden från sin totala massa, delas fett/muskel-ratio, vilket såklart blir helskumt om man sedan presenterar det som "total massa". Särskillt om man betänker att sedan ska även skelett, organ och hud läggas på där, så är man uppe i 150-200% vilket så klar är totalt orimligt. En person är ju inte två personer.

10-15% är skelett, ca 25% är organ, ink hud. Sedan har vi även ca 7% vätskevikt (blod mm) Fett och muskler står för nästan resten.

Så Anx, var du stolt över dina 70% muskler. Bara vet att det är en sanning med modifikation. GiGANTISK modifikation......

Förstår inte vad du menar, säger detta något?

• Ebba 767
    Kjell2 skrev 2017-03-16 12:04:13 följande:

Meh. Det ska ju inte bli 100%, muskler lär ju också innehålla vatten. Uppenbarligen flera olika variabler som kombinerats här. Vet inte hur mätningen går till, dock.
Svar på tråden Muskelprocent hos tjejer