Inlägg från: Anonym (12345) |Visa alla inlägg
  • Anonym (12345)

Amortering, buffertsparande, hussparande, långtids- korttidssparande, hur gör ni?

När räntan är låg så ska man amortera eller spara.
    Själv amorterar jag minimum då det inte gör någon skillnad på månadskostnaden.
    Jag har valt att spara ihop ett konto med pengar så att jag har extra att ta av om det behövs, alla andra pengar har jag investerat i högriskfonder som har ökat, går det ned något år så har jag ändå gått plus och kan placera om pengarna.
    Just nu går det ganska bra.

Jag kommer att flytta över en summa av fondsparandet till säkra fonder varje år och efter 5-10 år så kommer jag sälja av en större summa och amoretera av delar av lånet och då kommer om alt går vägen ha lika mycket pengar kvar som när jag gick in i fondsparandet.

Nibör åtminstone ta lite risker om ni vill ha bra avkastning pengarna kommer inte växa på sparkonto räntan är för dålig.
    Gör man 5 % per år på fonder så är det ändå bättre än bankränta.

Me se till att spara i sik eller kapitalförsäkring.

• Anonym (12345)
    nnnnnnnn skrev 2017-03-17 19:28:10 följande:
    Vi ligger på 80-85% av inköpspriset just nu, men vi har renoverat mycket och då höjt lånet några gånger. Vi amorterar ner tex 50 000 kr, sen pratar vi med banken om att tex renovera köket för 100 000 kr och då låna upp de 50 000 kr vi amorterat ner och lägga till 50 000 kr som vi sparat ihop. Sen är vi ju tillbaka på inköpspriset... Men huset har säkert blivit mer värt.

Har faktiskt ingen aning om vad huset är värt, då det är en dålig husmarknad där vi bor så det är svårt att gissa värdet.
    Gissar jag vilt så får jag fram att vår belåningsgrad ligger mellan 70-80% av uppskattade värdet på huset.
    I erat fall är det bättre att spara ihop pengarna med atnke på belåningsgraden.
  • Anonym (12345)
    nnnnnnnn skrev 2017-03-17 19:46:08 följande:

Ja, men när lådornas fronter ramlar av och golvet har stora hål, så har man inte mycket att välja på.

Vi gjorde så när vi var FL och inte tog ut FP under första året.

Nu amorterar vi rejält för att komma ner + sparar separat.

Limma och skruva dit dom?
    Lägg nytt golv, klickgolv är inte så dyrt om det nu är det man vill ha och lätt att lägga.
  • Anonym (12345)
    nnnnnnnn skrev 2017-03-18 22:11:21 följande:
    Jo, vi körde med limma och skruva i ca 5 år, men lådorna var i plast.
    Sen var det lite annat med... Fönster behövdes bytas, ytterdörren, ändra uppvärmningssystem mm...

Men tack för att du bryr dej så mycket om vår amortering!
    Det var ett litet tips om hur man kanske kan göra lite själv för att hålla kostnaderna nere.
  • Anonym (12345)
    Anonym (A) skrev 2017-03-18 22:55:35 följande:

Jag tycker att, det är viktigt att ha kontanter...

Varför är det viktigt att ha kontanter?
  • Anonym (12345)
    lime1234 skrev 2017-03-19 00:17:18 följande:

Vi har låga inkomster, en som går på CSN och en på helt normal lön runt 28-29k (innan skatt). Har väl ca 500k i olika sparformer, bra att ha budget och lite investeringar för framtiden.

Har lite över 3M i lån. Vet inte hur vi lyckades få det lånet nu när bankerna ska vara "hårdare", har som sagt inte ens 2 fasta jobb.
    Huset bör vara värt runt 8M, kan inte låna mer än 50% av hus-värdet för då måste vi amortera och kalkylen faller helt.

Har extremt låga driftkostnader och räntan på lånet efter skatteavdrag blir ca 2000k-2500r i mån. Övrig drift som fjärrvärme mm. hamnar nog även det 2000-2500kr. Totalt betalar vi alltså ungefär än vad det kostar att hyra ett studentrum i någon annans lägenhet. (här i stan).

Har planer på att hyra ut källaren för ca 10k / mån och kommer då bo "gratis".

Jag är inte orolig över hus-bubblan/ränteläget mm. Vi sitter alla i samma båt :)

Ett tips är väl annars att man bör kunna fixa 5-7% ränta och ett husprisfall på 50%.

Själv kommer jag aldrig sälja mitt hus så bryr mig inte så mycket om vad banken värderar det till, men måste se till att alltid kunna klara 5-7% ränta.

Det är dock extrem osannolikt att räntan någonsin kommer gå tillbaka till gamla nivåer (oavsett vad folket på di.se / aftonbladet säger).

Ska man börja väga in den typen av extremhändelser antar jag att man även planerar för krig mm. och hamstrar konserver i förrådet.

Tror inte vi kommer se extrema räntenivåer, däremot är 5% inte helt omöjligt dock tror jag inte det går på ett år eller två.
    Skjuter räntan i höjden och priserna faller och det innebär att man måste sälja med förlust så gör dom flesta inte det utan bor kvar förutsatt att dom kan beta kostnaderna, vilket leder till mindre bostäder som säljs på marknaden.

Antingen extraamorterar man eller lägger undan på annat sätt för att göra det senare, så kommer man klara en nedgång.
    Det kommer alltid en bostadskrach det går i cycler senast var 2008.
  • Anonym (12345)

Ser inte amortering som ett spara mer som en sänkning av kostnader.
    Räknar inte det jag amorterar av som sparande då jag binder det i bostaden och enda sättet att få ut pengarna är att sälja eller låna.

Svar på tråden Amortering, buffertsparande, hussparande, långtids- korttidssparande, hur gör ni?