Inlägg från: nnnnnnnn |Visa alla inlägg
  • nnnnnnnn

Amortering, buffertsparande, hussparande, långtids- korttidssparande, hur gör ni?

Anonym (Spara) skrev 2017-03-16 16:13:20 följande:
    Ja vi har kollektivavtal

Ni får mig att tänka om när det gäller amortering faktiskt, vi hade tänkt hela tiden att vi har amorteringskrav bara till 70% och därför ska vi sluta amortera när vi är där, men vi kan ju egentligen fortsätta som vi gör nu även om vi inte är tvungna att göra det. Det blir ju lägre räntekostnader åtminstone.

Hur mycket belåningsgrad har ni andra?
    Vi ligger på 80-85% av inköpspriset just nu, men vi har renoverat mycket och då höjt lånet några gånger. Vi amorterar ner tex 50 000 kr, sen pratar vi med banken om att tex renovera köket för 100 000 kr och då låna upp de 50 000 kr vi amorterat ner och lägga till 50 000 kr som vi sparat ihop. Sen är vi ju tillbaka på inköpspriset... Men huset har säkert blivit mer värt.

Har faktiskt ingen aning om vad huset är värt, då det är en dålig husmarknad där vi bor så det är svårt att gissa värdet.
    Gissar jag vilt så får jag fram att vår belåningsgrad ligger mellan 70-80% av uppskattade värdet på huset.
  • nnnnnnnn
    Anonym (12345) skrev 2017-03-17 19:35:52 följande:
    I erat fall är det bättre att spara ihop pengarna med atnke på belåningsgraden.

Ja, men när lådornas fronter ramlar av och golvet har stora hål, så har man inte mycket att välja på.

Vi gjorde så när vi var FL och inte tog ut FP under första året.

Nu amorterar vi rejält för att komma ner + sparar separat.

• nnnnnnnn
    Anonym (12345) skrev 2017-03-17 19:35:52 följande:
    I erat fall är det bättre att spara ihop pengarna med atnke på belåningsgraden.
    Och vi har väldigt låg ränta ändå, gamla lån, så det gör ingen skillnad om vi kommer ner i belåningsgrad.
  • nnnnnnnn

Det är svårt att jämföra priser. Det såldes 1 hus förra året i trakten, som motsvarar vårt. 2015 såldes 3 st.
    Jämför jag med dessa priser så ligger vår belåningsgrad på 70-100% av värdet.

Anonym (Spara) skrev 2017-03-17 20:40:25 följande:
    Hur länge har ni haft huset? För det måste ha ökat i värde en del
    I min stad har huspriserna ökat otroligt mycket på kort tid, likvärdiga hus kostar nu 20% mer än vad vårt kostade för ca 1,5 år sen, helt galet
  • nnnnnnnn
    Anonym (12345) skrev 2017-03-18 10:42:52 följande:
    Limma och skruva dit dom?
    Lägg nytt golv, klickgolv är inte så dyrt om det nu är det man vill ha och lätt att lägga.
    Jo, vi körde med limma och skruva i ca 5 år, men lådorna var i plast.
    Sen var det lite annat med... Fönster behövdes bytas, ytterdörren, ändra uppvärmningssystem mm...

Men tack för att du bryr dej så mycket om vår amortering!
  • nnnnnnnn
    Anonym (12345) skrev 2017-03-19 11:01:21 följande:
    Ser inte amortering som ett spara mer som en sänkning av kostnader.
    Räknar inte det jag amorterar av som sparande då jag binder det i bostaden och enda sättet att få ut pengarna är att sälja eller låna.
    Fast det gör vi, för vi ska inte bo i detta huset hela livet.
    Om max 20 år så säljer vi och flyttar till något mindre eller mer centralt, så vi ser det som ett sparande inför den flytten.
    Vi har bara CSN-lån förutom huslånet och det är så låg ränta. på det lånet så det får stå kvar och ticka neråt.
    Alltså "sparar" vi genom att amortera för att lätt kunna höja lånet till tidigare nivåer eller ha det som en buffert/start till nya boendet när vi säljer.

Våra kostnader på huslånet just nu är ca 1500 kr/mån och då är inte ränteavdraget medräknat. Det är alltså inte så stor sänkning av kostnader om man betalar av mer.
    Även om räntan dubblas eller tredubblas så blir det inga stora kostnader, det kan vi lätt reglera genom att minska vår amortering i takt med att räntorna höjs.

Trots detta så amorterar vi just nu ca 6000 kr/mån för att få ner lånet, eftersom vårt barn är över 1 år och vi måste ta ut FP för att fylla upp då vi jobbar deltid.
    Det jag skrev innan - att vi höjde upp vårt lån för att renovera, var när vi var hemma utan FP.

Svar på tråden Amortering, buffertsparande, hussparande, långtids- korttidssparande, hur gör ni?