• sunshine1

Depression/Ångest

Hej Alla Kloka Människor!
    Är det någon av er som har erfarenhet av depression hos barn? Jag misstänker starkt någon form av ångest och depression hos vår snart 11 årige son, han har sen i december vägrat gå till skolan, får ont  i magen om han skulle vara där själv, stannar enbart i skolan om jag är med, begränsar sig och vågar inte gå på träningen själv, eller hem till kompisar, blir helt slut av att göra läxor, krävs oerhört mkt motivationsarbete och han kommer inte i gång av sig själv, har han visserligen aldrig gjort. Remiss är skriven till bup, men väntetiden är lång... Hoppas att någon vill dela med sig av sina erfarenheter och tips och råd!!
    Stor Kram till er alla!
  • Svar på tråden Depression/Ångest
  • Anonym (A)

Ge honom inte mediciner.

• Veraw

Kan det vara mobbning som förekommer i skolan.

Jag tycker du ska prata med läraren för dom måste ha sett om det pågår. Om han är utanför. Har själv blivit mobbad i den åldern och känner igen mig mycket i det.

Det är tråkigt om det är så men jag tycker du som förälder ska prata med ditt barn aldra först och får du inget svar av honom så prata med lärarna.

Eller lider han av panikångestatack.

Vet ej hur det känns men jag har haft kompisar som har det.

En tjej skulle jobba på ICA men fick sluta för hon hade panikångest.

• Anonym (Marie)

Min äldsta dotter hade ungefär samma problem som din son när hon var i den åldern. Många gånger satt vi i bilen på skolans parkering då hon vägrade gå in.Det var skrik, gråt och bönanden om att få stanna hemma varje morgon under en lång tid. Många timmar satt jag med på lektioner. Hon hade turen att skolans kurator och lärare var helt suveräna. Särskilt kuratorn som min dotter fick stort förtroende för fanns alltid där och ställde upp i alla lägen. Det min dotter behövde var tid och att hennes vuxna nätverk fanns där som stöd när hon behövde oss. Hon hade ett stort behov av att prata och stöta och blöta sin ångest. Sakta men säkert avtog bråken och vägran att gå till skolan. Nu är hon i övre tonåren, har tagit , studenten och bor och jobbar utomlands, något som jag aldrig hade trott när hon mådde som sämst. Mitt råd till dig är att finnas där och stötta din son men också att ställa krav, vissa saker måste man bara göra. Lycka till

• Anonym (Marie)

Låter som en klyscha men något som är otroligt viktigt vid depression är rutiner, bra sömn, att man äter ordentligt samt träning.

• sunshine1

Tack alla för era svar!!

Anonym( Marie) skulle jag möjligtvis kunna få skicka meddelande till dig privat?

• Pavane12

Hej och stor kram till dej!

Jag förstår precis vad du går igenom. Är nämligen där själv. Min dotter skolvägrar i synnerligen stor utsträckning. Panik, oro och ångest är en del av vår vardag.

Vi går på bup där man konstaterat att hon har någon form av ångestproblematik. Jag har klurat på depression men det hävdar psykologen att det inte handlar om. Ingen annan diagnos har diskuterats utan det handlar om en fas/period här i livet säger de lärde... Jag tror de på bup stagnerat lite i vår situation för jag upplever att det inte händer ngt från deras håll. Vi träffas och får ventilera en sväng om vad som händer och sker, men sen får vi ett snett huvudleende och en ny tid. Det känns som den här "lära-känna-varann" perioden har pågått i två år nu men ingen vet riktigt hur vi ska gå vidare. Har en egen tråd om det: när inte bup räcker till.

Läkaren på bup har skrivit ett intyg så jag kan vab:a, vilket jag gör nu i princip på heltid. Jobbar några timmar i veckan bara.

De dagar det fungerar att gå till skolan är jag med. Måste vara med annars är det tvärstopp. De dagar det inte fungerar att komma iväg har rektorn fixat så att en resurs kommer hem till oss med skolarbete. Det är toppen eftersom det betyder att barnet inte hamnar efter i skolarbetet. Sen att hon halkar efter i det praktiska och det sociala är en annan femma. Problemet med resursen är dock att när barnet är i skolvägrar-läge är det oftast till följd av att hon inte mår bra och då är det svårt att jobba med resursen. Det är då jag som får sitta med henne och initiera, motivera och entusiasmera till förbannelse (känns det som). Men så länge det fungerar får det vara värt det. Och jag är otroligt tacksam mot skolan som fixat möjligheten iaf.

Vi har haft det så här i några omgångar. Nu senast sedan jullovet. Men det började för ca två år sedan. Första omgången vägrade hon också att gå till skolan initialt. Men så fort jag fick vab-intyg kom vi igång ganska omgående. Jag var på skolan med henne och kunde sakta men säkert gå ut från klassrummet, senare ta en promenad, gå längre och längre bort från skolan osv. Då gick progressen mkt bättre och efter ca tre månader funkade allt okej. Sen kom ett bakslag med ytterligare skolvägran, men där gick det fort över och efter vårterminen hade vi en härlig sommar. I höstas hade vi en period då allt fungerade rätt bra, men sedan startade det om igen. Ingen uttalat som utlöste det hela utan mest troligt jullovets förändrade rutiner och frånvaron av den sociala interaktionen. Nu går det otroligt trögt. Nu går hon i skolan 2-3 ggr/veckan. Övriga dagar fungerar det ej. Framstegen är minimala. Känns som ett steg fram och två tillbaka. Vi är båda helt slut och hon själv mår så attans dåligt för att hon inte klarar av det. Men jag märker klart och tydligt att mitt eget mående och min inställning spelar oerhört stor roll.

Det är ett tips; att se till att du orkar. Få återhämtning och stöd. Jag kan periodvis känna mej som världens uslaste morsa som inte fixar att få mitt barn över ytan. Då är det skönt att prata med någon som kan klappa en på axeln och prata en tillrätta. Eller som bara finns där. Men det är oerhört tufft då det kommer bakslag och när barnet hamnar i affekt. Usch å fy! Den här frustrerande känslan att man inte räcker till, orkar, eller vill för den delen, är galet jobbig.

Någon skrev ovan om vikten av mat och sömn och det är klart att det spelar stor roll. Men dessvärre är det svårt att få i barnet mat då hon har ont i magen, svårt att komma till ro när hon är orolig och en otrolig utmaning att hålla fast vid rutiner då dagsformen varierar i det oändliga. För oss är det så. Jag brukar lägga mej hos mitt barn på kvällen och göra andningsövningar och/eller avslappning. Har också börjat läsa högt för henne igen för att oron ska släppa. Det funkar oftast men sedan sover hon så galet dåligt under natten och där är det ruskigt svårt att hitta strategier som fungerar.

Ja, summasumarum (eller hur det nu stavas) så är vi fler som kämpar på! Det är en av livets stora utmaningar att se ens barn må så dåligt. Håller alla tummar och tår att ni - och vi - snart kommer ut i solsken igen. Stor kram och lycka till!

• Anonym (Marie)
    sunshine1 skrev 2017-03-17 08:25:49 följande:

Tack alla för era svar!!

Anonym( Marie) skulle jag möjligtvis kunna få skicka meddelande till dig privat?

Absolut
  • sunshine1

Hej Pavane, har skickat meddelande till dig, Marie kan ju inte skicka till dig då du är anonym, kan du skicka meddelande till mig istället?

Kram till er!

• Anonym (igenkänning)

Ta honom från den skolan direkt, och försök hitta alternativ.

Jag mådde själv fruktansvärt i den åldern och hade stor ångest inför skolan.

Jag önskar att någon hade tagit det på allvar, istället för att tvinga mig att försöka något som sakta.bröt ned mig. Jag blev mobbad, och att tvingas in i ett sammanhang där man är utsatt utan någon väg att fly gjorde att jag till slut stängde av min person. Jag blev ett tomt apatiskt skal, död på insidan och väntade bara på att få dö fysiskt också.

Tappade även förtroendet för vuxenvärlden, för även om problemet uppmärksammades var försöken från skolans sida lama och var mest inriktade på att behandla det som en obetydlig konflikt där vi skulle säga förlåt och sen skulle alla vara kompisar igen.

Sen blev det år med mobbning i skolan och sedan terapi hos bup efter skolan för att hantera mobbningen.

Istället för att låta mig leva ett liv utan mobbning

• sunshine1

Anonym Marie, kan ju inte skicka meddelande då du är anonym????, men du får gärna skicka meddelande till mig.

Svar på tråden Depression/Ångest