• Äldre 18 Mar 19:43
    4760 visningar
    13 svar
    13
    4760

    tjänstledig studier och fp??

    Hej!

    Någon kunnig inom tjänstledighet studier och fp vad som kommer hända och vart jag ska först vända mig?

    Jag och min sambo hade börjat utredning gällande barnlöshet och att det skulle mest sannolikt bli ivf för oss , MEN , vi har nu blivit gravida själv! Helt paff och många tankar för tanke om barn låg långt framme pga att sånt brukar ta tid att få hjälp med.

    Grejen är att jag har sedan maj 2016 tagit tjänstledigt från mitt arbete för studier och hade sagt att kommer tillbaka om 2år 2019 efter studier. Va också sjukskriven 3 månader innan detta.
    Tror dessutom att dem vill bli av med mig då jag frågade om kunde jobba där under sommaren och arbetsgivaren sa nej, så jag är lite orolig hur och i vilken ordning jag ska göra med att avbryta/at studie uppehåll under barnets första år samt vid födsel att jag ska ha rätt till min sgi från arbetet...
    vad är det för regler kring försäkringskassa/arbete och studier?

    Jätte snurrigt och vet inte var ska börja.
    Som sagt rätt att missa skydda min sgi och eftersom känner att jobbet vill bli av med mig...
    Någon som har tips eller vet??
    Tacksam för svar

  • Svar på tråden tjänstledig studier och fp??
  • Äldre 18 Mar 19:58
    #1

    Stort grattis till att äntligen vara gravid! Jag var själv tjänstledig för studier under graviditeten och fick behålla min SGI utan problem så jag har rätt bra koll men du måste förstås dubbelkolla med försäkringskassan (FK). Några frågor: Hade du arbetat i minst 240 dagar (ca åtta månader) sammanhängande innan du blev sjukskriven? Var sjukskrivningen godkänd av FK så att du fick sjukpenning baserad på din SGI? Gick du sedan direkt från sjukskrivning till studier utan glapp emellan? Har du papper med datum för din tjänstledighet och tar du ut CSN och har gjort hela tiden? Annars kan det bli problem för din SGI om du inte tagit ut CSN alternativt fått studierna godkända av FK som studier inom eget yrkesområde.

    Du borde nog ringa FK eller boka ett personligt möte om du är orolig för hur det blir med din föräldrapenning. Om FK säger att du behöver gå tillbaka och jobba för att få föräldrapenning baserad på din inkomst (alltså om du förlorat din SGI på något sätt) så kan du vända dig till facket om du är orolig för att ditt jobb inte ska vilja ta emot dig så hjälper de dig med vilka rättigheter du har.

  • Äldre 18 Mar 21:05
    #2

    Vilken bra koll du verkar ha! Tack!
    Det ser ut som det är många saker som man ska göra och ha gjort på korrekt sätt för att inte hamna snett : /

    Jag har varit fast anställt sedan 2008, jobbat heltid innan sjukskrivning, tjänstledighet beviljandet har på mail då behövde aldrig skicka in någon formel ansökan, tagit ut CSN under hela tiden och studerar även inom egen yrkesroll. Kommer ha sommaruppehåll men om förstått rätt så behöver inte vara inskriven på arbetsförmedling eftersom det är en utbildning på 2 år, men ska nog göra det bara för att ändå.
    Sen att jag har bf i november kom också helt fel eftersom kommer bli tvungen att ta uppehåll eller avbryta studier på ett år ,där är lite osäker också gällande om jag måste avbryta istället att ta uppehåll och vad gällde fk vid uppehåll eller avbryt för tror dem ser saker på olika sätt... vill ju såklart ha mitt jobb sgi, ha uppehåll från studier 1 år och återkomma och avsluta sen som planerat , men kan tex. Jobbet neka nu när det är föräldraledighet emellan och sen åter studier?
    Är så snurrig , men som tur är väll att har lite tid att bolla detta :/

  • Äldre 18 Mar 21:22
    #3

    Det är bra att du har en tillsvidaretjänst på heltid och att du tar ut CSN. Om man har för avsikt att fortsäta studierna efter sommaren så behöver man inte anmäla sig på AF på sommarlovet - det gjorde du väl inte i somras? Du missade att svara på om du gick direkt från sjukskrivning till studier eller om hade någon dags glapp mellan datum för sista beviljade sjukskrivning och dag för studiestart? Det kan ev ställa till det.

    Det där med hur FK och din arbetsgivare ser på studieavbrott respektive studieuppehåll vet jag inte utan det får du fråga FK och ditt fackförbund. Det är ju inget som hindrar dig att vara inskriven på kursen tills den tar slut i januari trots att du föder i november, och sedan ta studieuppehåll eller studieavbrott under vårterminen till att börja med och göra klart eventuella tentor som du missat pga förlossning före start på nästa kurs efter föräldraledighet.

    Jag ansökte om tjänstledighet i bara en termin i slutet av graviditeten så jag behövde inte göra något studieuppehåll så jag vet inte vad som är bäst av uppehåll eller avbrott men för mig blev det iaf inget problem av att mitt barn var beräknat före kursens slut.

  • Berraf­is
    Äldre 18 Mar 21:25
    #4

    Nej.

  • Äldre 18 Mar 21:35
    #5
    Berrafis skrev 2017-03-18 21:25:24 följande:

    Nej.


    Nej?
  • Äldre 18 Mar 21:42
    #6
    Seven Costanza skrev 2017-03-18 21:22:11 följande:

    Det är bra att du har en tillsvidaretjänst på heltid och att du tar ut CSN. Om man har för avsikt att fortsäta studierna efter sommaren så behöver man inte anmäla sig på AF på sommarlovet - det gjorde du väl inte i somras? Du missade att svara på om du gick direkt från sjukskrivning till studier eller om hade någon dags glapp mellan datum för sista beviljade sjukskrivning och dag för studiestart? Det kan ev ställa till det.

    Det där med hur FK och din arbetsgivare ser på studieavbrott respektive studieuppehåll vet jag inte utan det får du fråga FK och ditt fackförbund. Det är ju inget som hindrar dig att vara inskriven på kursen tills den tar slut i januari trots att du föder i november, och sedan ta studieuppehåll eller studieavbrott under vårterminen till att börja med och göra klart eventuella tentor som du missat pga förlossning före start på nästa kurs efter föräldraledighet.

    Jag ansökte om tjänstledighet i bara en termin i slutet av graviditeten så jag behövde inte göra något studieuppehåll så jag vet inte vad som är bäst av uppehåll eller avbrott men för mig blev det iaf inget problem av att mitt barn var beräknat före kursens slut.


    Just det, nej hade ingen uppehåll mellan sjukskrivning och början på tjänstledighet/studier utan började studierna direkt dagen efter sjukskrivning. Studerade förra sommaren kurser som krävdes inför utbildningen, så allting borde löpt efter varandra utan uppehåll.
    Men tusen tack för svar, ska prata med fk och facket.
    Kände att vill ha lite kött på benen innan tar upp detta med myndigheter och jobbet eftersom det känns ibland att dem har inte alltid koll på läget så vet stå på mig.
  • Äldre 19 Mar 02:31
    #7
    Tiinuli skrev 2017-03-18 21:42:09 följande:

    Just det, nej hade ingen uppehåll mellan sjukskrivning och början på tjänstledighet/studier utan började studierna direkt dagen efter sjukskrivning. Studerade förra sommaren kurser som krävdes inför utbildningen, så allting borde löpt efter varandra utan uppehåll.

    Men tusen tack för svar, ska prata med fk och facket.

    Kände att vill ha lite kött på benen innan tar upp detta med myndigheter och jobbet eftersom det känns ibland att dem har inte alltid koll på läget så vet stå på mig.


    Varsågod, det löser sig säkert - bra att du är med i facket om du nu känner att ditt jobb kanske tycker att du är besvärlig. Grattis igen till graviditeten och lycka till!
  • Tue 17 Sep 2019 23:22
    #8

    Lånar tråder och vore väldigt tacksam för svar då jag inte förstår mig på reglerna för föräldrapenningen överhuvudtaget!

    Jag har varit fast anställd på mitt arbete mer än 1,5 år. Jag har DOCK varit tjänstledig i två perioder nu, 10 veckor innan sommaren och 10 veckor efter pga att jag läser upp gymnasiebetyg. Första 10 tog jag CSN, inte andra gången.

    HUR kommer detta räknas? För om föräldrapenningen baseras på de senaste 6 månaderna(24v) och jag har varit tjänstledig 20 veckor så kommer jag alltså inte få någon föräldrapenning alls. Eller? Är SÅ orolig, vet att jag bör ringa FK för att fråga men känner att jag gärna har lite under fötterna innan jag ringer

  • Wed 18 Sep 2019 16:08
    #9

    Är inte säker på hur tjänstledigheten spelar in då det aldrig varit aktuellt för mig. Man behöver numera inte ta CSN under studietiden för att skydda sin SGI men har uppfattat det som att kravet är att studierna bedrivs på eftergymnasial nivå (bla). Googla på om tjänstledigheten skyddar din SGI, annars finns det risk att fin SGI har blivit nollad.


    Jojjan skrev 2019-09-17 23:22:00 följande:

    Lånar tråder och vore väldigt tacksam för svar då jag inte förstår mig på reglerna för föräldrapenningen överhuvudtaget!

    Jag har varit fast anställd på mitt arbete mer än 1,5 år. Jag har DOCK varit tjänstledig i två perioder nu, 10 veckor innan sommaren och 10 veckor efter pga att jag läser upp gymnasiebetyg. Första 10 tog jag CSN, inte andra gången.

    HUR kommer detta räknas? För om föräldrapenningen baseras på de senaste 6 månaderna(24v) och jag har varit tjänstledig 20 veckor så kommer jag alltså inte få någon föräldrapenning alls. Eller? Är SÅ orolig, vet att jag bör ringa FK för att fråga men känner att jag gärna har lite under fötterna innan jag ringer


  • MR Xyz
    Wed 18 Sep 2019 16:22
    #10

    Studier på minst halvtid skyddar SGI även om man inte tar studiemedel. Detta gäller studier på eftergymnasial nivå, men även studier på annan nivå, t.ex. gymnasienivå/komvux från och med HT det år man fyller 20 år - under förutsättning att studiestöd/studiemedel får lämnas för de studierna. Detta är nytt från sommaren 2018.

    Så eftersom du kunde fått CSN för studierna är SGI skyddat enligt denna regel OM studierna var minst på halvfart.

  • Wed 11 Dec 2019 14:06
    #11

    Jag har studerat i två perioder på 10v bägge gångerna på halvfart (50%) och varit CSNberättigad. Får samtal från FK idag att dom ändå räknat på mina senaste 6 månader när jag alltså haft väldigt låg inkomst pga studier och tjänstledighet. Hon säger att detta beror på att min SGI inte var skyddad sen tidigare, varför var den inte det undrar jag? Jag har jobbat i 2 år på anställning 85% pch innan det vikarierat på 100% på samma arbetsplats? Och borde inte studietiden räknas in? Hon sa att endast timmarnas jag jobbat räknas.

  • Wed 11 Dec 2019 16:36
    #12

    Har du haft något glapp mellan studierna? När du går från jobb till studier eller jobb till jobb kan du ha ett glapp på max tre månader. När du studerar får du dock inte ha något glapp alls, inte en enda dag (alltså studier till studier/jobb). Kan det vara det som är problemet?


    Jojjan skrev 2019-12-11 14:06:06 följande:

    Jag har studerat i två perioder på 10v bägge gångerna på halvfart (50%) och varit CSNberättigad. Får samtal från FK idag att dom ändå räknat på mina senaste 6 månader när jag alltså haft väldigt låg inkomst pga studier och tjänstledighet. Hon säger att detta beror på att min SGI inte var skyddad sen tidigare, varför var den inte det undrar jag? Jag har jobbat i 2 år på anställning 85% pch innan det vikarierat på 100% på samma arbetsplats? Och borde inte studietiden räknas in? Hon sa att endast timmarnas jag jobbat räknas.


  • Wed 11 Dec 2019 16:52
    #13
    Jojjan skrev 2019-12-11 14:06:06 följande:

    Jag har studerat i två perioder på 10v bägge gångerna på halvfart (50%) och varit CSNberättigad. Får samtal från FK idag att dom ändå räknat på mina senaste 6 månader när jag alltså haft väldigt låg inkomst pga studier och tjänstledighet. Hon säger att detta beror på att min SGI inte var skyddad sen tidigare, varför var den inte det undrar jag? Jag har jobbat i 2 år på anställning 85% pch innan det vikarierat på 100% på samma arbetsplats? Och borde inte studietiden räknas in? Hon sa att endast timmarnas jag jobbat räknas.


    Vad sa hon på FK att SGI skulle räknas på?
Svar på tråden tjänstledig studier och fp??