• Anonym (D)

Flytta med barn trots gemensam vårdnad

Anonym (Orolig) skrev 2017-03-19 21:00:16 följande:
    Jag vet att barnen och jag måste iväg, men jag är rädd för konsekvenserna. Jag tänker på om samma sak hände mig, då hade jag ju anmält honom om han bara dragit med mitt barn. Förstår du? Att jag typ begår ett brott om jag drar. :( eftersom han och jag har gemensam vårdnad.
    Det är straffbart. Han måste godkänna flytten och skriva på papper. Det kan sluta med att han vinner boendet om han stämmer dig på det.
  • Anonym (D)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-19 22:23:59 följande:
    Det är ju just det här jag tänker på...
    Din sambo mår uppenbarligen inte bra. Går det inte att få honom att gå till en psykolog eller nåt? För honom själv och såklart eran gemensamma sons skull? Hans beteende är ju inte okej mot dig och din son. Men är det verkligen rätt mot er son att flytta iväg så långt? Menar inte att du inte ska flytta men ni för lösa det på något sätt tillsammans eller via rätten.
    Så varför flyttade du från staden där dina andra barns pappa bor? Eller var det han som flytta?
  • Anonym (D)
    Anonym (asdf) skrev 2017-03-20 00:25:38 följande:
    Nej det är inte straffbart eftersom det inte är något brott.

Det är naturligt att man tycker olika som vårdnadshavare. Ingen har mer rätt än den andra. Det finns inget rätt eller fel angående vad som är för barnets bästa. Bara två vitt skilda åsikter. Pappan tycker si och mamman så.
    Jo, det går att dömas för i rätten. Eftersom de har gemensam vårdnad så måste beslutet tas tillsammans.
  • Anonym (D)
    Anonym (asdf) skrev 2017-03-20 09:30:26 följande:
    Det spelar ingen roll.

Ts har bestämt sig för att flytta. Om barnet ska stanna kvar eller följa med beror på vad som är bäst för barnet.
    Förutom att barnets boendeadress inte kan ändras utan pappans tillstånd. Hur kan det vara för barnets bästa att flytta till en annan stad?
    Anonym (asdf) skrev 2017-03-20 09:30:55 följande:

Kan du inte sparka ut din sambo istället?

I Sverige kan man inte bara kasta ut folk.
    Anonym (asdf) skrev 2017-03-20 09:57:25 följande:
    Det finns ingen regel som bara tillåter föräldrar som fortsätter bo nära varandra att separera.
    Nej, men i sådana här frågor så är det alltid barnets bästa som går först. Att flytta långt bort till en annans stad kan inte vara för barnets bästa. Barnet har rätt till båda sina föräldrar.

Svar på tråden Flytta med barn trots gemensam vårdnad