Anonym (bugg) skrev 2017-03-20 11:55:46 följande:
Nej, det gör de naturligtvis inte.
Det som är tråkigt här är att du har fått blandade svar här och att några är helt fel och istället för att hjälpa skrämmer upp dig så att du sannolikt inte kommer att våga lämna.
Och igen, skulle ens pappan VILJA eller kunna ta hand om bebisen på gen hand? Inte eller hur? Även om han hotar med det så skulle han verkligen palla det? Du känner ju honom så du vet.
Du MÅSTE chansa tycker jag, din son tar skada för varje dag som går och du själv mår ju inte bra av att leva på det här viset.
Det kan bli jobbigt i början då det kan ta tid innan bebisen blir folkbokförd då Skatteverket ska göra sin utredning, det kan drabba barnbidrag, underhåll och bostadsbidrag under den första tiden. Han kan stämma dig och då ska ni genomgå en vårdnads och boendeutredning och det blir rättssak osv men risken att du förlorar skulle jag säga är ytterst låg.
Varför bedömer du risken som väldigt låg? Hur tänker du och vilken erfarenhet har du av familjerättsliga tvister?
Till Ts vill jag säga att du inte ska lyssna på att du bara kan ta barnet och flytta. Vid gemensam vårdnad ska föräldrarna vara överens. Att du påstår att han är elak mot ditt barn sedan tidigare är något som domstolen knappast kommer att lägga någon vikt vid. Fällande domar är vad som krävs för att det ska vägas in vid en tvist. Att hålla på och spela in samtal kan man naturligtvis göra men inte heller det brukar vara något som kommer fram i domstolen. Barnet har rätt till båda föräldrarna och den av föräldrarna som bäst kan tillgodose barnets alla rättigheter och behov är den som brukar få boendet för barnet i de få fall där man inte dömer till växelvis boende. Växelvis är inte synonymt med att ha barnet varannan vecka.