Inlägg från: Anonym (Helga) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Helga)

Flytta med barn trots gemensam vårdnad

Anonym (Orolig) skrev 2017-03-20 08:57:54 följande:
    Så om jag drar med våt bebis som dessutom är skriven här, då kan han anmäla oss försvunna eller att mamman tagit hans barn. Sedan kan han få boendet.

Det är inget brottsligt..?
    Han bör snarast stämma dig för att få ensam vårdnad och boende om barnet då du vägrar att ge barnet tillgång till båda föräldrarna. Varför inte bara flytta till en lägenhet i närheten?
  • Anonym (Helga)
    Anonym (asdf) skrev 2017-03-20 09:30:26 följande:
    Det spelar ingen roll.

Ts har bestämt sig för att flytta. Om barnet ska stanna kvar eller följa med beror på vad som är bäst för barnet.
    Visst men Ts har ingen rätt att ensam bestämma vad som är bäst för barnet. Vid gemensam vårdnad ska man vara överens. Att ta ungen och flytta utan den andres medgivande riskerar att bita henne i arslet.
  • Anonym (Helga)
    Anonym (bugg) skrev 2017-03-20 11:55:46 följande:
    Nej, det gör de naturligtvis inte.

Det som är tråkigt här är att du har fått blandade svar här och att några är helt fel och istället för att hjälpa skrämmer upp dig så att du sannolikt inte kommer att våga lämna.

Och igen, skulle ens pappan VILJA eller kunna ta hand om bebisen på gen hand? Inte eller hur? Även om han hotar med det så skulle han verkligen palla det? Du känner ju honom så du vet.

Du MÅSTE chansa tycker jag, din son tar skada för varje dag som går och du själv  mår ju inte bra av att leva på det här viset.

Det kan bli jobbigt i början då det kan ta tid innan bebisen blir folkbokförd då Skatteverket ska göra sin utredning, det kan drabba barnbidrag, underhåll och bostadsbidrag under den första tiden. Han kan stämma dig och då ska ni genomgå en vårdnads och boendeutredning och det blir rättssak osv men risken att du förlorar skulle jag säga är ytterst låg. 
    Varför bedömer du risken som väldigt låg? Hur tänker du och vilken erfarenhet har du av familjerättsliga tvister?

Till Ts vill jag säga att du inte ska lyssna på att du bara kan ta barnet och flytta. Vid gemensam vårdnad ska föräldrarna vara överens. Att du påstår att han är elak mot ditt barn sedan tidigare är något som domstolen knappast kommer att lägga någon vikt vid. Fällande domar är vad som krävs för att det ska vägas in vid en tvist. Att hålla på och spela in samtal kan man naturligtvis göra men inte heller det brukar vara något som kommer fram i domstolen. Barnet har rätt till båda föräldrarna och den av föräldrarna som bäst kan tillgodose barnets alla rättigheter och behov är den som brukar få boendet för barnet i de få fall där man inte dömer till växelvis boende. Växelvis är inte synonymt med att ha barnet varannan vecka.
  • Anonym (Helga)
    Anonym (bugg) skrev 2017-03-20 12:35:09 följande:
    Fast var får du det ifrån att ingen varit med om något sånt här? Vi som svarar gör ju det utifrån erfarenhet på olika sätt. Jag jobbar t ex på Socialtjänsten där vi gör vårdads- och boendeutredningar förutom då vanliga barnutredningar.  
    Det förklarar varför du inte har koll på juridiken. Det är inte ovanligt att socarna tipsar (oftast) mamman att flytta, vägra umgänge mm men när man väl hamnar i domstol så friar de sina händer och backar inte upp mamman som därmed ser ut som den som obstruerar relationen mellan pappa och barn.
  • Anonym (Helga)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-20 13:27:00 följande:
    Jag vill inte vägra umgänget mellan dom. Jag vill samarbeta. Jag är inte emot något, men det är otänkbart och ohållbart att stanna kvar här.
    Anonym (asdf) skrev 2017-03-20 13:24:32 följande:

Tvärtom kan det säkert senare ligga dig i fatet om du övergett ditt spädbarn.

Det absolut enklaste för dig är att starta en separationsprocess och begära bodelning hos tingsrätten. Om du tilldelas lägemheten så blir det rätt självklart att barnet stannar hos dig nä ett mannen flyttar ut och sannolikheten för en rättstvist minskar. Du har alltid möjligheten senare att flytta men just nu är det kanske inte det bästa alternativet.

Vart läser du att jag ska överge mitt barn? Jag är mån om min bebis och vill att bebis och syskon ska vara i närheten av honom längre.
    Hur tror du att barnet ska kunna ha en fortsatt bra relation till sin pappa utan att vara i närheten av honom? Varför tror du att du kan få igenom att barnet bara ska bo med dig och bli folkbokförd på en ny adress bara baserat på vad du påstår om pappan? Du har trots allt valt honom som pappa och av någon anledning så tyckte du att det var en lysande idé att få barn fort i det nya förhållandet. Vad är det som gör honom olämplig att ta hand om sitt eget barn?
  • Anonym (Helga)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-20 13:48:05 följande:
    Eftersom jag bor i en liten stad med en enorm bostadsbrist (Du behöver i princip köpa om du ska ha en snabbt) så är bo kvar här inget alternativ.
    Det är stor bostadsbrist i större delen av landet. Varför tar inte du över lägenheten?
  • Anonym (Helga)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-20 13:46:35 följande:
    Att han har diagnoser vet jag, men sedan vi flyttade till en ny bostad så har han blivit helt personlighetsförändrad och ordet 'nej' sägs ungefär 50 gånger om dagen till min ena son som hittar på bus emellanåt och får ta emot skrik och knuffar. Min son som alltid varit otroligt snäll och lugn är nu skrikig och helt annorlunda, vilket såklart gör mig ledsen. Jag försöker istället avleda min son, men det har han inte psyke till säger han att göra. Det här är alltså saker som kommit på sistone.
    Varför tycker du att det är okej för din son att "busa" och knuffa din sambo? Han tycker uppenbarligen inte att det är lika kul och charmigt som du gör. Kan inte sambon få vara ifred med sitt barn emellanåt så kan du ta hand om dina sen tidigare så kan ni få en mer harmonisk hemmamiljö? Att flytta långt från barnets pappa borde inte vara ett alternativ om du ser barnets bästa.
  • Anonym (Helga)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-20 19:18:37 följande:
    Det är han som ska fortsätta vara det nu och jag ska plugga en månad.
    Då går argumentet om att barnet är tryggast med dig bort. Behåll boendet om du kan. Ansök om det om du vill ha en bättre chans att ha barnet hos dig.
  • Anonym (Helga)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-21 16:41:31 följande:
    Jag har tänkt att jag ska kontakta familjerätten, berätta hur illa situationen är här hemma sedan berätta vad jag tänker göra. Enligt en advokat har jag ett trumfkort längre fram om jag gör detta.

Sen är det faktiskt så att jag inte har tänkt att förhindra att barnet och han ska få ses, men som det är nu kan vi inte bo här.

Har du någon berättelse du kan relatera till, Och vad som hände i deras fall? Tyckte du sa att du hade någon närstående.
    HUR tänker DU se till att de ses då? Tänker du resa till honom med barnet? Tänker du stå för umgängesresorna? Var tänker du att de ska ha umgänge? Ensamma? Eller är du inte rädd längre bara du har flyttat till där stora barnens pappa bor? Din plan verkar inte hålla.
Svar på tråden Flytta med barn trots gemensam vårdnad