Inlägg från: Anonym (asdf) |Visa alla inlägg
  • Anonym (asdf)

Flytta med barn trots gemensam vårdnad

Anonym (D) skrev 2017-03-20 10:27:24 följande:

Förutom att barnets boendeadress inte kan ändras utan pappans tillstånd. Hur kan det vara för barnets bästa att flytta till en annan stad?I Sverige kan man inte bara kasta ut folk.Nej, men i sådana här frågor så är det alltid barnets bästa som går först. Att flytta långt bort till en annans stad kan inte vara för barnets bästa. Barnet har rätt till båda sina föräldrar.

Barnets folkbokföringsadress ändras så småningom efter utredning av skatteverket eftersom lagen säger att man ska vara folkbokförd där man faktiskt bor.

Hur kan det vara för barns bästa att föräldrar skiljer sig, gifter sig på nytt, byter jobb, flyttar, skaffar syskon, älskare eller hobbys. Ja du.. Föräldrar gör en massa saker som inte är bäst för barnen.

Nej men hon kan begära bodelning och hoppas på att lägenheten tillfaller henne.

Nej det bästa vore om ts sambo kunde sluta misshandla familjen så de kunde leva lyckluga kärnfamiljen för evigt. Men det nästbästa är kanske om ts flyttar med barnen.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Helga) skrev 2017-03-20 10:35:49 följande:

Visst men Ts har ingen rätt att ensam bestämma vad som är bäst för barnet. Vid gemensam vårdnad ska man vara överens. Att ta ungen och flytta utan den andres medgivande riskerar att bita henne i arslet.

Ts lagenenliga skyldighet som vårdnadshavare är att fatta beslut som är för barnets bästa. Om det enligt hennes bedömning är bäst för barnet att flytta med henne så ska hon givetvis ta med sig barnet. Det vore ju omsorgsbrist av henne att lämna barnet hos pappan om hon tror att barnet riskerar fara illa där.
  • Anonym (asdf)
    Froken Lokens skrev 2017-03-20 10:47:44 följande:

Tack för att du förklarade för asdf. Jag har inte tålamod att förklara det uppenbara.

Så du menar att föräldrar bara får separera om de bor grannar efter separationen?
  • Anonym (asdf)
    Kjell2 skrev 2017-03-20 11:50:17 följande:

Kanske - När en förälder dra är det inte ovanligt att snabbeslutet blir att barnet ska vara kvar tills situationen är utredd.

Vad är sannolikheten att den här pappan orkar dra det till domstol? Närmare noll skulle jag vilja påstå. Tycker ts ska göra det som hon finner är bäst för barnen.
  • Anonym (asdf)

Tror inte att en domstol skulle hålla dig till svars för att du tar med dig barnet. Det är nämligen en självklarhet att ett spädbarn följer med sin primära anknytningsperson, vilket oftast är mamman. Så länge du erbjuder umgänge efteråt bara.

• Anonym (asdf)

Tvärtom kan det säkert senare ligga dig i fatet om du övergett ditt spädbarn.

Det absolut enklaste för dig är att starta en separationsprocess och begära bodelning hos tingsrätten. Om du tilldelas lägemheten så blir det rätt självklart att barnet stannar hos dig nä ett mannen flyttar ut och sannolikheten för en rättstvist minskar. Du har alltid möjligheten senare att flytta men just nu är det kanske inte det bästa alternativet.

• Anonym (asdf)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-20 13:22:38 följande:

Jag vill inte vägra umgänget mellan dom. Jag vill samarbeta. Jag är inte emot något, men det är otänkbart och ohållbart att stanna kvar här.

Om du känner att det är ohållbart att du stannar så ska du givetvis flytta. Vad tror du är bäst för barnet om du flyttar? Att hen följer med dig eller att hen stannar kvar hos pappan?
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Helga) skrev 2017-03-20 14:03:21 följande:

Varför tycker du att det är okej för din son att "busa" och knuffa din sambo? Han tycker uppenbarligen inte att det är lika kul och charmigt som du gör. Kan inte sambon få vara ifred med sitt barn emellanåt så kan du ta hand om dina sen tidigare så kan ni få en mer harmonisk hemmamiljö? Att flytta långt från barnets pappa borde inte vara ett alternativ om du ser barnets bästa.

Alltså det handlar helt uppenbarligen om en olämplig miljö för barn. Vuxna ska givetvis aldrig ta till våld oavsett vems barn det handlar om och jag tycker det är bra märkligt att du skuldbelägger ts för sambons våldsamma handlingar.
  • Anonym (asdf)

Du har fortfarande inte svarat på frågan. Anser du att det är för barnets bästa att följa med dig eller stanna kvar hos pappan?

• Anonym (asdf)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-20 14:45:52 följande:

Det bästa för barnen är att vi flyttar, men jag vill inte att jag ska straffas för det, men det kan ju bli så, Men då får jag ta det då. Barnen ska inte vara med honom. Grabben gjorde just ett misstag, i form av att lägga en smutsig sked i lådan, istället för diskmaskinen (han såg inte att den var smutsig) och då blev sambon ilsken, knuffade ner honom på golvet och sonen börjar såklart gråta för att han slog i huvudet. Jag ska ringa familjerätten och varna dom, då har jag tydligen ett trumfkort enligt en advokat.

Du kan inte straffas för det. Däremot kan det bli så att en domstol inte delar din bedömning om att barnen har det bäst hos dig och i så fall dömer till din sambos fördel. I så fall får barnet flytta tillbaka till pappan.

Vad som är för barnets bästa är en tolkningsfråga. Du har en åsikt. Sambon en annan. Och domstolen kanske en tredje. Det finns inget definitivt rätt eller fel men domstolen har alltid sista ordet. Och du får hoppas att domstolen gör samma tolkning som du. Men tills dess måste du agera utefter vad DU tror är för barnens bästa
  • Anonym (asdf)

Du har följande alternativ.

1) Du drar igång en separationsprocess och ansöker om bodelning och hoppas på att lägenheten tillfaller dig. Sambon flyttar då ut och barnen stannar hos dig. Sambon kan senare dra igång en rättsprocess och kommer då sannolikt få igenom växelvis boende så småningom.

2) Du flyttar ut med äldre barnet och lämnar yngre barnet hos pappan. Du tvingas dra igång en rättsprocess med osäkert slutresultat. Domstolen kommer med största sannolikhet göra bedömningen att det är för barnets bästa att stanna kvar hos pappan eftersom pappan blivit barnets primära omsorgsgivare och den barnet känner bäst. Så småningom kommer du få igenom växelvis boende om du inte flyttar för långt bort. I värsta fall kommer pappan inte orka med barnet. Det kommer kanske sluta med att det börjar dimpa ner socanmälningar om att barnet far illa. I så fall kommer barnet till slut efter mycket lidande att få flytta hem till dig istället.

3) Du flyttar ut med båda barnen. Pappan kommer förmodligen dra igång en rättsprocess med osäkert utfall. Men med allra största sannolikhet kommer domstolen komma fram till att det är rätt att barnet bor med dig då du alltid varit barnets primära omsorgsgivare. Det finns en liten risk att domstolen anser att barnet har det bättre hos pappan (vilken det skulle vara kan jag dock ej komma på). Så småningom kommer han få igenom växelvis boende om ni inte bor för långt ifrån varandra.

4) Du fortsätter att bo kvar. Sambon fortsätter att misshandla det äldsta barnet och kanske det yngre med så småningom. Alla mår dåligt.

Vilket alternativ känns vettigast?

• Anonym (asdf)
    Froken Lokens skrev 2017-03-20 16:10:24 följande:

Jobbar ingen av er?

Gissningsvis är ts föräldraledig.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-21 09:31:26 följande:

Mja, fast jag avbryter studierna och fortsätter är föräldraledig eftersom jag inte kan fokusera då omständigheterna är som de är.

Om du vill få boendet så bör du dra nu innan din sambo går på föräldraledighet. Senare kommer han nämligen vara barnets primära omsorgsgivare eftersom det är han som är föräldraledig.
  • Anonym (asdf)

Du kan få boendet av tre olika skäl varav det första är att du är barnets tryggaste punkt, det andra att pappan inte klarar av att ta hand om barnet och det tredje är att boendet automatiskt tillfaller dig vid en separation om du bor kvar i ert nuvarande hem. Efter att pappan gått på föräldraledighet kommer pappan anses vara en lika trygg punkt som du, om inte ännu tryggare. Och du har inga bevis på att pappan är våldsam. Samt du har inte råd att ta över er lägenhet. Ser mörkt ut. Som det ser ut nu blir du tvungen att lämna en bebis med en labil och våldsam pappa. Se till i framtiden att inte skaffa barn under såna här omständigheter.

• Anonym (asdf)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-21 09:31:26 följande:

Mja, fast jag avbryter studierna och fortsätter är föräldraledig eftersom jag inte kan fokusera då omständigheterna är som de är.

Ska ni vara föräldralediga samtidigt? Hur länge har du råd att vara föräldraledig?
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-21 10:05:18 följande:

De kan knappast besluta att han är barnets trygga punkt då han håller på som han gör.

Men det vet ju inte andra någonting om. Har du polisanmält incidenten när han knuffade din son? Har det funnits andra incidenter då han utövat våld mot dig eller mot barnen?
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-21 10:56:09 följande:

Nej, men jag kanske skulle ta och göra det så att det finns 'något att ta av'.

Psykisk misshandel mot mig, fysisk mot min ena son. Han är farlig med andra ord, varför skulle går gemensamma son få bo med honom om jag flyttar 30 mil bort?

Om vi drar, så kan väl knappast polisen komma efter för att pappan anser att jag 'rövat bort barnet'?

Du kan inte röva bort ett barn som är ditt egna förstår du väl. Däremot kan du dömas för egenmäktighet med barn om du förhindrar kontakten mellan barnet och den andra föräldern.

Ett barn har två föräldrar och ett litet barn kan inte bo hos båda. Vilken av föräldrarna som barnet ska bo med ska baseras på vad som är bäst för barnet och ingenting annat.

Ditt ansvar som vårdnadshavare är att fatta beslut som du tror är för barnets bästa. Precis som det är pappans ansvar som vårdnadshavare att fatta beslut som han tror är för barnets bästa. Om du tror att det är för barnets bästa att flytta med dig så ska du ta med dig barnet oavsett om pappan håller med dig eller inte. Om pappan sedan anser att det är för barnets bästa att barnet bor med honom så får han agera därefter.

Det är inte alls ovanligt att föräldrar är oense. Det betyder inte att någon har mer rätt eller fel utan endast att de då har olika åsikter om vad som är för barnets bästa. De kan då vända sig till domstolen om de vill för att få hjälp. Domstolen gör då en egen bedömning och fattar beslut som står över föräldrarnas.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-21 10:56:09 följande:

Nej, men jag kanske skulle ta och göra det så att det finns 'något att ta av'.

Psykisk misshandel mot mig, fysisk mot min ena son. Han är farlig med andra ord, varför skulle går gemensamma son få bo med honom om jag flyttar 30 mil bort?

Om vi drar, så kan väl knappast polisen komma efter för att pappan anser att jag 'rövat bort barnet'?

Det finns brottsmål och civilrättsliga mål. Brottmål handlar om gärningar som enligt lagen klassas som brott. Man blir polisanmäld, åtalad och straffad. Civilmål handlar om fall där två parter bara inte tycker samma sak. De kan då ta sin sak till en domstol som gör en opartisk prövning och dömer till någons fördel.

Människorov är en brottslig handling. Det är dock inte tillämpbart i ditt fall då du är vårdnadshavare till ditt barn. En vårdnadshavare kan per definition aldrig röva bort sitt barn eftersom barnet enligt lagen ska vara hos (eller under uppsikt av) vårdnadshavaren.

Däremot kan boendet och umgänget bli ett civilrättsligt mål om föräldrarna inte är överens. En domstol kan då göra en bedömning och ge en dom om var barnet ska bo hos och när.
  • Anonym (asdf)

Du är barnets vårdnadshavare och har därmed mandat att fatta beslut gällande barnet. Du behöver inte tillstånd från varken pappan eller någon domstol för det och du gör varken fel eller begår något brott om du tar med dig barnet.

Du och pappan tycker olika. Därför kommer ni att hamna i en domstol förr eller senare ändå. Tror inte du kan undvika det. Det enda du kan göra är att förbereda dig. Ha en bra hemförsäkring (som ibland ersätter rättskostnader), spara pengar och hela tiden agera i enlighet med lagen och din övertygelse om vad som är för barnets bästa.

• Anonym (asdf)
    Kjell2 skrev 2017-03-21 12:06:13 följande:

Hur ser du på BrB 7 kap 4§?

Ja egenmäktighet med barn. Jag är inte heller någon expert. Den paragrafen säger ju att man aldrig får skilja på barnet från vårdnadshavaren utan vårdnadshavares tillåtelse. Inte ens om man själv är vårdnadshavare. Inte utan riktigt goda skäl i alla fall.

Ingen expert men tycker den paragrafen är märkligt utformad eftersom det ger den föräldern som INTE vill splittra familjen automatiskt barnen. Den som lämnar har ingen rätt till barnen. Den som blir kvar kan ju sitta på barnen för evigt. Mycket märkligt. Och inget barnfokus heller. Inte läst förarbetet och vet inte vad som menas exakt. Men har svårt att tänka mig att syftet med den paragrafen är att ge den ena föräldern tolkninfsföreträde över vad som är barnens bästa. Vid gemensam vårdnad anses ju båda vårdnadshavarna nämligen som lika beslutskompetenta.

Vet du?
Svar på tråden Flytta med barn trots gemensam vårdnad