Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

Flytta med barn trots gemensam vårdnad

Anonym (Helga) skrev 2017-03-20 13:37:23 följande:

Hur tror du att barnet ska kunna ha en fortsatt bra relation till sin pappa utan att vara i närheten av honom? Varför tror du att du kan få igenom att barnet bara ska bo med dig och bli folkbokförd på en ny adress bara baserat på vad du påstår om pappan? Du har trots allt valt honom som pappa och av någon anledning så tyckte du att det var en lysande idé att få barn fort i det nya förhållandet. Vad är det som gör honom olämplig att ta hand om sitt eget barn?

Att han har diagnoser vet jag, men sedan vi flyttade till en ny bostad så har han blivit helt personlighetsförändrad och ordet 'nej' sägs ungefär 50 gånger om dagen till min ena son som hittar på bus emellanåt och får ta emot skrik och knuffar. Min son som alltid varit otroligt snäll och lugn är nu skrikig och helt annorlunda, vilket såklart gör mig ledsen. Jag försöker istället avleda min son, men det har han inte psyke till säger han att göra. Det här är alltså saker som kommit på sistone.
  • Anonym (Orolig)
    Kjell2 skrev 2017-03-20 13:41:42 följande:

TS: Är du inte beredd att ta rhisken med en direktflytt frå du väl ta det stegvis.

Separation

Kort flytt/bodelning

Fastställa vårdnad, boende och umgänge via familjerätt eller domstol

Utifrån detta ta ett beslut om var du ska bo.

Eftersom jag bor i en liten stad med en enorm bostadsbrist (Du behöver i princip köpa om du ska ha en snabbt) så är bo kvar här inget alternativ.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Helga) skrev 2017-03-20 14:00:16 följande:

Det är stor bostadsbrist i större delen av landet. Varför tar inte du över lägenheten?

Anonym (Helga) skrev 2017-03-20 14:03:21 följande:

Varför tycker du att det är okej för din son att "busa" och knuffa din sambo? Han tycker uppenbarligen inte att det är lika kul och charmigt som du gör. Kan inte sambon få vara ifred med sitt barn emellanåt så kan du ta hand om dina sen tidigare så kan ni få en mer harmonisk hemmamiljö? Att flytta långt från barnets pappa borde inte vara ett alternativ om du ser barnets bästa.

Han har blivit så sen barnets pappa blivit som han blivit . Ska du knuffa ett barn tillbaka och visa att det är så man gör? Nej....
  • Anonym (Orolig)
    Kjell2 skrev 2017-03-20 14:19:34 följande:

Vad är det för skitsits du har satt dig i?

Du flyttar bort från orten där dina fösta barns far bo

Du skaffar barn med en olämplig man som du sen länge haft problem med

Ni flyttar till nytt hus

Du har ingen möjlighet att själv skafa boende där du bor

Din nuvarande man kommer tra strid i vårdnads och umgängesfrågan

Du kan inte bo kvar med din man

Vad du än gör blir det problem någonstans. Du får helt enkelt välja var,

Hyresrätt och ogift är jag.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (asdf) skrev 2017-03-20 14:37:19 följande:

Du har fortfarande inte svarat på frågan. Anser du att det är för barnets bästa att följa med dig eller stanna kvar hos pappan?

Det bästa för barnen är att vi flyttar, men jag vill inte att jag ska straffas för det, men det kan ju bli så, Men då får jag ta det då. Barnen ska inte vara med honom. Grabben gjorde just ett misstag, i form av att lägga en smutsig sked i lådan, istället för diskmaskinen (han såg inte att den var smutsig) och då blev sambon ilsken, knuffade ner honom på golvet och sonen börjar såklart gråta för att han slog i huvudet. Jag ska ringa familjerätten och varna dom, då har jag tydligen ett trumfkort enligt en advokat.
  • Anonym (Orolig)
    Kjell2 skrev 2017-03-20 14:25:12 följande:

Ok då. Kan du ta över hyresrätten i samband med en bodelning?

Den är över min budget ensam.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (asdf) skrev 2017-03-20 15:15:09 följande:

Du kan inte straffas för det. Däremot kan det bli så att en domstol inte delar din bedömning om att barnen har det bäst hos dig och i så fall dömer till din sambos fördel. I så fall får barnet flytta tillbaka till pappan.

Vad som är för barnets bästa är en tolkningsfråga. Du har en åsikt. Sambon en annan. Och domstolen kanske en tredje. Det finns inget definitivt rätt eller fel men domstolen har alltid sista ordet. Och du får hoppas att domstolen gör samma tolkning som du. Men tills dess måste du agera utefter vad DU tror är för barnens bästa

Jag önskar det fanns någon som kunde säga ungefär hur stor chans det är att det blir så att barnet får komma tillbaka till pappan eller ej. Han är inte kapabel att ens hjälpa till här hemma och utför våld.
  • Anonym (Orolig)

Jo, föräldraledig .

• Anonym (Orolig)
    Froken Lokens skrev 2017-03-20 18:52:38 följande:

Och din partner? Eftersom han var ledig mitt på dagen tänker jag?

Det är han som ska fortsätta vara det nu och jag ska plugga en månad.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Helga) skrev 2017-03-21 08:33:44 följande:

Då går argumentet om att barnet är tryggast med dig bort. Behåll boendet om du kan. Ansök om det om du vill ha en bättre chans att ha barnet hos dig.

Mja, fast jag avbryter studierna och fortsätter är föräldraledig eftersom jag inte kan fokusera då omständigheterna är som de är.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (asdf) skrev 2017-03-21 09:45:50 följande:

Du kan få boendet av tre olika skäl varav det första är att du är barnets tryggaste punkt, det andra att pappan inte klarar av att ta hand om barnet och det tredje är att boendet automatiskt tillfaller dig vid en separation om du bor kvar i ert nuvarande hem. Efter att pappan gått på föräldraledighet kommer pappan anses vara en lika trygg punkt som du, om inte ännu tryggare. Och du har inga bevis på att pappan är våldsam. Samt du har inte råd att ta över er lägenhet. Ser mörkt ut. Som det ser ut nu blir du tvungen att lämna en bebis med en labil och våldsam pappa. Se till i framtiden att inte skaffa barn under såna här omständigheter.

Han har tagit ut lite dagar här och där. Han har precis börjat vara ledig på riktigt. Jag avbryter mina studier och drar i dagarna.
  • Anonym (Orolig)

De kan knappast besluta att han är barnets trygga punkt då han håller på som han gör.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (asdf) skrev 2017-03-21 10:26:48 följande:

Men det vet ju inte andra någonting om. Har du polisanmält incidenten när han knuffade din son? Har det funnits andra incidenter då han utövat våld mot dig eller mot barnen?

Nej, men jag kanske skulle ta och göra det så att det finns 'något att ta av'.

Psykisk misshandel mot mig, fysisk mot min ena son. Han är farlig med andra ord, varför skulle går gemensamma son få bo med honom om jag flyttar 30 mil bort?

Om vi drar, så kan väl knappast polisen komma efter för att pappan anser att jag 'rövat bort barnet'?
  • Anonym (Orolig)
    Kjell2 skrev 2017-03-21 12:06:13 följande:

Hur ser du på BrB 7 kap 4§?

Kjell2, jobbar du inom detta område?
  • Anonym (Orolig)
    Kjell2 skrev 2017-03-21 12:36:03 följande:

Nej, men en till mig närstående person och sen har jag läst en del.

Söker du proffshjälp anlita någon lokalt.

Var bara nyfiken om vi kunnat prata.
  • Anonym (Orolig)
    Kjell2 skrev 2017-03-21 13:13:58 följande:

Säger väl ungefär att se till att det finns umgänge och fixa ett schema.

Lagen hindrar inte flytt men flyttar man OCH förhindrar umgänge kan det slå tillbaka.

Jag har tänkt att jag ska kontakta familjerätten, berätta hur illa situationen är här hemma sedan berätta vad jag tänker göra. Enligt en advokat har jag ett trumfkort längre fram om jag gör detta.

Sen är det faktiskt så att jag inte har tänkt att förhindra att barnet och han ska få ses, men som det är nu kan vi inte bo här.

Har du någon berättelse du kan relatera till, Och vad som hände i deras fall? Tyckte du sa att du hade någon närstående.
Svar på tråden Flytta med barn trots gemensam vårdnad