Anonym (Ellinor) skrev 2017-03-23 14:11:33 följande:
Jag tror att man litar lika mycket på sin förmåga idag som för 30-40 år sen. Och sen är det säkert så att utbudet är större idag så möjligheten finns att lyssna och ta till sig mer än vad det fanns då.
Men bara för att man deltar i en studiecirkel med andra föräldrar eller går på en föreläsning behöver man väl inte ta allt man hör för 100% sanning och fakta? Den bedömningen får var och en göra själv.
Jag gick in på vår kommuns hemsida nu, icke storstad kan jag tillägga och vår familjecentral som det kallas hade ett större utbud än jag förstått innan.
Familjecentralen omfattar tex. ungdomsmottagning, öppna förskolan, familjerådgivning och stöd kring barn. Både gentemot skolan (verkar jobba i arbetslagen ute i skolorna, preventivt kring mobbing, vid konflikter i klasser etc) och gentemot föräldrar till barn i olika åldersspann.
Nu kunde man anmäla sig till:
ABC - Alla barn i centrum. Kräver inte att man är i konflikter med barnen utan alla som är intresserade av barns utveckling och föräldraskap är välkomna.
Komet - konkreta redskap för konfliktlösning i vardagen med barn.
Och så fanns en nystartad grupp för föräldrar som inte levde ihop, där man kan diskutera spörsmål kring växelvis boende, vårdnad och den typen av saker som blir aktuell när man som föräldrar valt att inte leva ihop.
Som sagt, man måste inte gå på allt, man måste inte gå på nåt alls om man inte vill. Men att erbjudas möjligheterna att lära sig mer är väl aldrig fel. Jag tyckte att det kändes väldigt generöst!
Tittade på vad Komet är för något och det står att det är en kurs som är till för att hjälpa till att ändra beteendet hos vuxna för att minska problem så det är ju ingen kurs för föräldrar som inte har några problem med föräldraskap.