• Anonym (Mamma)

    Varför går folk inte på föräldrarkurser?

    Jag ska bli mamma inom kort och väntar första barnet. För mig är det en självklarhet att tex läsa böcker eller gå på olika kurser som kan lära en hur man bygger upp trygga barn med självkänsla eller hur man kan hantera bråkiga barn osv. Jag har märkt att många föräldrar i min omgivning inte ser fördelen med att gå kurser som tex kommunen erbjuder. Kanske vet de inte? Undrar hur ni gör? Går ni eller har ni gått och isåfall varför? Om ni inte går, förklara gärna varför.

  • Svar på tråden Varför går folk inte på föräldrarkurser?
  • taquine

    Skulle aldrig falla mig in att gå någon kurs, anser mig vuxen nog att fixa det själv.. Vad menar du att de som håller dessa kurser skull lära ut som man inte fattar själv?


    Goodness me
  • Anonym (Man)

    Jag minns inte ens att jag fick nån info om de utbildningar du talar om direkt. Var iofs på en pappaträff nångång där ett gäng osäkra pappor som knappt kunde starta en tvättmaskin sätt o skruva på sig.

    Däremot läste jag ett par böcker om barns utveckling, pedagogik och barnpsykologi. Kände att det räckte.

  • taquine

    *Kan tillägga jag har vuxna barn som inte verkar må dåligt av mitt föräldrarkurs-strejkande


    Goodness me
  • Anonym (99ballonger)

    Soc skickar dit lågbegåvade par. Vanligt folk fixar det där själv.

  • Dixie

    Har aldrig känt ngt behov av föräldrakurser, sunt förnuft kommer man långt med! Jag har innan jag fått barn varit barnvakt till massor av barn, och fått "öva"!

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (99ballonger) skrev 2017-03-21 19:06:08 följande:

    Soc skickar dit lågbegåvade par. Vanligt folk fixar det där själv.


    Har inte haft kontakt med soc en enda gång. Det är valfria kurser. Är högutbildad och tagit ansvar hela mitt liv. Tycker att kurserna kommer med bra tips som i många fall är självklara men som man kanske inte alltid tänker på. I mina ögon förlorar man ingenting på att lära sig. Kan man titta på flera säsonger av en serie kan man väl lägga ner lite tid på kurser också.
  • taquine
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-21 19:36:47 följande:
    Har inte haft kontakt med soc en enda gång. Det är valfria kurser. Är högutbildad och tagit ansvar hela mitt liv. Tycker att kurserna kommer med bra tips som i många fall är självklara men som man kanske inte alltid tänker på. I mina ögon förlorar man ingenting på att lära sig. Kan man titta på flera säsonger av en serie kan man väl lägga ner lite tid på kurser också.
    Precisera dig gärna vad som ska läras ut

    Men grattis till bebisen!
    Goodness me
  • Anonym (anonym)

    Var i landet erbjuder man alla föräldrar gratis föräldrakurser, i min kommun finns inga sådana kurser anordnade för alla blivande föräldrar förutom den föräldrautbildning man får hos Bm.

  • Anonym (4 månader)

    Finna inga där jag bor och tveksamt om jag skulle gått ändå. Är utbildad barnskötare med stor erfarenhet av barn och har ett antal böcker att läsa också så såg inget behov.

  • fluu

    Gick på instinkt, läste böcker och lyssnade till andras erfarenheter. Tyckte det räckte. Eller jo,vi gick på en liten kurs på mvc. Barnmorskan som undervisade rapade upp sitt första faktafel efter fem minuter. #besserwisser


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Varför går folk inte på föräldrarkurser?