• legomum

Varför går folk inte på föräldrarkurser?

Anonym (Mamma) skrev 2017-03-21 18:52:35 följande:

Jag ska bli mamma inom kort och väntar första barnet. För mig är det en självklarhet att tex läsa böcker eller gå på olika kurser som kan lära en hur man bygger upp trygga barn med självkänsla eller hur man kan hantera bråkiga barn osv. Jag har märkt att många föräldrar i min omgivning inte ser fördelen med att gå kurser som tex kommunen erbjuder. Kanske vet de inte? Undrar hur ni gör? Går ni eller har ni gått och isåfall varför? Om ni inte går, förklara gärna varför.

Nej jag har inte gått något annat än en profylaxkurs (rätt fånig sådan på mvc för 23 år sedan) Inför tvillingarnas ankomst fanns endast en privat betalvariant och det kändes lite överkurs.
    Hur svårt och annorlunda kan det vara med två istället för en? Så jag struntade i allt vad det heter med kurser.

(har 20 års erfarenhet av pedagogiskt arbete så jag anser mig kunna en del och det jag inte kan tar jag reda på)
  • legomum
    Clotilda skrev 2017-03-21 20:15:06 följande:

I alla fall jag får lite varningsflaggor om man tycker att man är fullärd. På något område, så också vad gäller ens egna barn. Att våga testa andra sätt att se på relationen med sina barn och våga syna sig själv i sömmarna lite är jag övertygad om bara gör gott.

--Aoutch den kängan kändes Skrattande

Känner mig manad att förklara lite... Jag har arbetat på förskola i många år. Inom vården några år och inom handikapp ännu flera år (sammanlagt 20). Jag har utbildningar och utvecklats genom kurser, kvalitetssäkrat min kunskap. Har intresset av att läsa om barn både i psykologi och utveckling.

Jag är hemmaförälder med intresset av att vara hemma och lära mina kids allt (ska de bli bäst kan jag ju inte bara sitta och dricka kaffe ...Flört) Känner mig trygg i föräldrarollen kan ju också spela in en del de är ju inte mina första utan sista barn.

Jag är inte fullärd och jag känner mig inte fullärd då jag fortfarande läser mycket och lär mig hela tiden.
    Det här är vad jag brinner för Hjärta

Man kan inte göra mer än sitt bästa.
Svar på tråden Varför går folk inte på föräldrarkurser?