Anonym (keke) skrev 2017-03-23 06:12:56 följande:
Vilket trams! "Bevisat utom allt tvivel". Var är de besvisen? Alla som synar sitt sociala arv kan med viss ansträngning bryta det och/eller påverka påverka sitt föräldraskap. Man måste inte dela de värderingar och övertygelser som ens föräldrar hade.
Om du inte inte har någon koll på socialt arv så har du mycket att ta igen. Forskning har bedrivits i många länder, inte minst Sverige, men är man inte intresserad av andra människors kunskaper så är det självklart att de går en förbi.
Öppenhet för ny/andras kunskap, ömjukhet som utgår ifrån egen trygghet och sund respekt som inte grundar sig rädsla är några av de saker jag aldrig fick lära mig från mitt barndomshem. Det har tagit åratal att vända och många når ju aldrig dit utan fortsätter hävda istället att de redan vet allt. Jag hade bara tur, jag stötte på rätt människor vid rätt tidpunkter, människor som utmanade mina idéer om allt möjligt, till exempel att det räcker att veta vad man själv inte gillade som barn för att själv bli bra förälder, i många fall den mest tragiska slutsatsen en människa kan ta till. Och så böcker... massor av böcker som nästan alltid är skrivna av kloka akademiker med relevanta och forskningsunderstödda metoder och arbetssätt.