Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Varför går folk inte på föräldrarkurser?

Jag ska bli mamma inom kort och väntar första barnet. För mig är det en självklarhet att tex läsa böcker eller gå på olika kurser som kan lära en hur man bygger upp trygga barn med självkänsla eller hur man kan hantera bråkiga barn osv. Jag har märkt att många föräldrar i min omgivning inte ser fördelen med att gå kurser som tex kommunen erbjuder. Kanske vet de inte? Undrar hur ni gör? Går ni eller har ni gått och isåfall varför? Om ni inte går, förklara gärna varför.

• Svar på tråden Varför går folk inte på föräldrarkurser?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (99ballonger) skrev 2017-03-21 19:06:08 följande:

Soc skickar dit lågbegåvade par. Vanligt folk fixar det där själv.

Har inte haft kontakt med soc en enda gång. Det är valfria kurser. Är högutbildad och tagit ansvar hela mitt liv. Tycker att kurserna kommer med bra tips som i många fall är självklara men som man kanske inte alltid tänker på. I mina ögon förlorar man ingenting på att lära sig. Kan man titta på flera säsonger av en serie kan man väl lägga ner lite tid på kurser också.
  • Anonym (Mamma)

Ni som vägrar gå trots att ni aldrig deltagit i en kurs: hur bygger ni upp barn med stark självkänsla? Vad har ni för gränssättningar? Hur utvecklar ni copingstrategier? Hur formar ni motståndskraftig barn (känslor)? Bara som exempel några saker jag är nyfiken på.

Tycker att många i den här tråden har så tråkig inställning. Jag har inte varit med om att kurserna har försökt styra en för hur man ska uppfostra barn tvärtom, de pratar och uppmanar mycket att man ska anpassa det man lärt sig till ens egen familj. Man får verkligen en kick och motivation till att verkligen anstränga sig. Vissa säger att det är idioter som behöver såna kurser men då blir jag förbluffad. Stackars dens barn som kallar andra för idioter bara för att man verkligen vill lära sig. Om du inte vill lära dig så behöver du kalla andra låga eller idioter. Du kan vara en negativ idiot själv.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (sara) skrev 2017-03-22 16:30:49 följande:

Du får det att låta så komplicerat. Copingstrategier? Det vet jag inte ens vad det är. Men tro mig det är inte så svårt. Din mamma klarade att uppfostra dig utan att behöva tänka på copingstrategier och hur man formar motståndskraftig barn. Och det gick säkert jättebra. Du krånglar till allt.

Du kommer ändå inte orka tänka på det där sen när barnet väl finns hos dig.

Nej, det gick inte bra.
  • Anonym (Mamma)
    Vinterankan skrev 2017-03-23 16:38:41 följande:

Men det kanske är det som är problemet som gör att du känner behov av att gå kurser.

Jag hade en bra uppväxt och har min egen barndom som inspiration. Jag kan också se saker som mina föräldrar gjorde mindre bra (de var faktiskt för snälla i vissa lägen) och försöker då att göra precis de sakerna lite annorlunda.

Nja, alltså jag är jättebra med barn faktiskt. Det säger jag inte bara för att skryta men min svärmor nämner det hela tiden och andra också. Jag tänkte inte så mycket på det förut. Det är kommer ganska naturligt. Kurserna går jag för att jag tycker om att lära mig nya saker. Det är också kul att få tips. Tycker att personalen är mycket trevliga och har bra bemötande. Har inte haft någon anlednining till att inte gå. :)

De andra föräldrarna som jag också träffade på kurserna var snälla och delaktiga. Har inte upplevt de som otrevliga eller velat ta över samtalsämnena.
Svar på tråden Varför går folk inte på föräldrarkurser?