Inlägg från: Anonym (beror på) |Visa alla inlägg
  • Anonym (beror på)

Varför går folk inte på föräldrarkurser?

När jag var gravid med mitt första barn (nu på mellanstadiet) hölls inte föräldrakurser i min stadsdel, med andra barnet blev jag inte erbjuden. Annars hade jag nog varit nyfiken och gått med första om det inte försvårat för mycket på jobbet (vi får gå på två MVC-besök på arbetstid, i övrigt får man ta semester, och den ska lämnas in månader innan). (Som föräldraledig hade det varit lättare men MVC:s föräldragrupper/-kurser brukar väl erbjudas under graviditeten?)

Med barnen i skolålder har jag varit på föreläsningskväll i Mentors regi som skolan annonserat om. Tyvärr gav den inte mycket. Det nämndes inte vad den aktuella föreläsaren hade för kompetens men det var lite transaktionsanalys och lite giraffspråk. Förmodligen bra som inspiration för den som aldrig stött på sådant tidigare i diverse sammanhang, men rätt så ytliga råd framställdes som Tio Gud bud, som i god sektstämning inte fick ifrågasättas, och föreläsaren hade ett ganska obehagligt bemötande mot de föräldrar (inte jag) som bad om råd hur man hanterar konfilkter där det inte hjälper eller räcker med dessa förhållningssätt.

• Anonym (beror på)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-23 22:19:50 följande:
    Nja, alltså jag är jättebra med barn faktiskt. Det säger jag inte bara för att skryta men min svärmor nämner det hela tiden och andra också. Jag tänkte inte så mycket på det förut. Det är kommer ganska naturligt. Kurserna går jag för att jag tycker om att lära mig nya saker. Det är också kul att få tips. Tycker att personalen är mycket trevliga och har bra bemötande. Har inte haft någon anlednining till att inte gå. :)

De andra föräldrarna som jag också träffade på kurserna var snälla och delaktiga. Har inte upplevt de som otrevliga eller velat ta över samtalsämnena.
    Du tycker det är både givande och roligt med föräldrarutbildning, någon annan gör en annan bedömning. Nu tycks din kommun vara aktiv med sådant. På MVC här erbjöds bara kortfattad föräldrainfo på ytterst basic nivå, av typ praktiska råd kring när man gör när det blir dags att åka in till förlossning). Bara att få reda på att det faktiskt existerade en amningsrådgivare när detta blev strul och "vanlig" förlossnings- och BVC-personal hade otillräckliga kunskaper tog mycket arbete.

Din kommun verkar iofs ha ett helt annat utbud. Här finns vad jag förstår ett batteri grupper för att förebygga roblem hos vissa socialt utsatta grupper, men inte mycket för "vanliga" föräldrar.

Då och då kommer något erbjudande som förmedlas genom skolan till någon föräldrautbildning där skolan/kommunen samarbetar med aktören, men det jag gick på var inte särskilt bra vilket ju inte ökar intresset att leta efter fler. 

Jag tycker också om att "lära mig nya saker", tycker också det är roligt att träffa positiva engagerade personer med samma intressen, och fortbildar mig kontinuerligt, men jag har inte känt något större behov av att gå på kurser vad gäller just föräldraskap.Hos dig verkar detta för närvarande fylla behov både av mental påfyllning och social samvaro, men andra kan ju ha dessa behov uppfyllda på annat sätt.

Barnolycksfall i t ex  Röda Korsets regi tycker jag alla borde gå (på samma sätt som jag tycker alla borde gå motsvarande ocho HLR för vuxna) men det är inget som kommunen erbjuder; man får aktivt leta rätt på det och anmäla sig och betala.
  • Anonym (beror på)
    Anonym (Emmeline) skrev 2017-03-27 10:51:50 följande:

Jag har gått en del föräldrakurser och min upplevelse är att många här där jag bor går (medelklassområde-övre medelklassområde med välutbildade personer ofta arbete inom kultursektor). Då är det kurser/föreläsningar som handlar om allt från "giftfri vardag", "blöjfri bebis", "ge 100 möjligheter istället för två", "amning och anknytning", ja den stilen. Det är alltid fulltecknat på de jag gått. 

Vilken kommun bor du (och andra med sådant kursutbud) i? Som i inlägg ovan har jag inte ett den här typen av  kurser. Undantag någon kortare föreläsning i något stadsdelsbiblioteks regi.

• Anonym (beror på)
    Konterfej skrev 2017-03-27 12:18:29 följande:
    Ok, det kan nog vara ett storstadsfenomen. Det finns ju ett större "kundunderlag" där....
    Fast jag bor i centrala Göteborg. Mina barn har iofs nått skolåldern men här erbjöds i princip ingenting från MVC, inte heller föräldrakurs de gånger jag var gravid/nybliven mamma. Jag har förstått att det finns nischad info till t ex tonårsmammor och mammor med beroendeproblematik, men det är inte info som går ut till föräldrar i allmänhet. Den enda öppna förskola som fanns i mitt område var i kyrkans regi och där förmedlades ingen info om andra aktiviteter utom i den mån någon nämnde något.

Något av stadsdelsbiblioteken har haft en del föräldraaktiviteter, inkl någon föreläsning, har jag sett, men det upptäckte jag av en slump när jag läste deras eget program, mitt eget bibliotek har inget sådant. Stadsbibliotekeket har haft  en dyslexiserie (det ryms väl också här) som verkade intressant men eftersom de bara skrivit om den på sin blogg - som jag inte läser - och inte i sitt program missade jag den.

Någon gång per läsår har skolan skickat ut erbjudande om föreläsning, förmedlat av lärare (den jag gick på hade märkbara brister). I övrigt har jag sett enstaka utskick om workshops som uttalat vände sig till familjer med problem med konflikter och gränssättning, inte till "intresserad föräldraallmänhet".

Jag säger inte att det inte finns kurser eller föreläsningar av den typ TS talar sig varm för, men de kräver i så fall att man själv söker upp dem och ev kostnader. Det är inte så att man som "normalförälder" översköljs av erbjudanden om givande evenemang från offentligt håll.
Svar på tråden Varför går folk inte på föräldrarkurser?