Varför går folk inte på föräldrarkurser?
När jag var gravid med mitt första barn (nu på mellanstadiet) hölls inte föräldrakurser i min stadsdel, med andra barnet blev jag inte erbjuden. Annars hade jag nog varit nyfiken och gått med första om det inte försvårat för mycket på jobbet (vi får gå på två MVC-besök på arbetstid, i övrigt får man ta semester, och den ska lämnas in månader innan). (Som föräldraledig hade det varit lättare men MVC:s föräldragrupper/-kurser brukar väl erbjudas under graviditeten?)
Med barnen i skolålder har jag varit på föreläsningskväll i Mentors regi som skolan annonserat om. Tyvärr gav den inte mycket. Det nämndes inte vad den aktuella föreläsaren hade för kompetens men det var lite transaktionsanalys och lite giraffspråk. Förmodligen bra som inspiration för den som aldrig stött på sådant tidigare i diverse sammanhang, men rätt så ytliga råd framställdes som Tio Gud bud, som i god sektstämning inte fick ifrågasättas, och föreläsaren hade ett ganska obehagligt bemötande mot de föräldrar (inte jag) som bad om råd hur man hanterar konfilkter där det inte hjälper eller räcker med dessa förhållningssätt.