Inlägg från: Anonym (fia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fia)

Varför går folk inte på föräldrarkurser?

Anonym (Mamma) skrev 2017-03-21 19:36:47 följande:

Har inte haft kontakt med soc en enda gång. Det är valfria kurser. Är högutbildad och tagit ansvar hela mitt liv. Tycker att kurserna kommer med bra tips som i många fall är självklara men som man kanske inte alltid tänker på. I mina ögon förlorar man ingenting på att lära sig. Kan man titta på flera säsonger av en serie kan man väl lägga ner lite tid på kurser också.

Sverige är fyllt av osäkra människor som känner att de inte klarar sig utan statens hjälp. Det är klart det är bra med kunskap men tillit till sin egen kompetens är också bra.
  • Anonym (fia)
    Clotilda skrev 2017-03-21 20:15:06 följande:

Jag har gått två föräldrakurser som kommunen anordnar och när barnen är lite större hoppas jag att de har kvar den som riktar sig mer mot äldre barn och tonåringar så att jag kan gå den också. Tycker kurserna har varit toppen. De baseras på bra litteratur/forskning och teorier/principer kring samspelet mellan föräldrar och barn och jag tycker att jag har fått ut mycket bra av dem, även om mycket är "självklarheter". Man får lite ny energi, lite klarare sätt att se på vardagen och bra verktyg för att hantera vardagens konflikter och stärka relationerna.

I alla fall jag får lite varningsflaggor om man tycker att man är fullärd. På något område, så också vad gäller ens egna barn. Att våga testa andra sätt att se på relationen med sina barn och våga syna sig själv i sömmarna lite är jag övertygad om bara gör gott. Sen är ju majoriteten av familjer helt "normala" som i sak inte "behöver" gå föräldrakurser, men jag är helt övertygad om att i princip alla (om man inte redan bestämt hävdar sin egen obestridliga förträfflighet) skulle få det lite bättre av att gå en föräldrakurs eller två. Tyvärr erbjuder inte alla kommuner möjligheten men jag är superglad att man gör det här.

Jag har gått en föräldrautbildningskurs för barn i förskoleåldern genom kommunen. Den var bra. Fick med mig verktyg som funkade. Jag gick där för att jag är ensamstående och behöver vara extra vass som förälder. Men tror att de flesta familjer utan några särskilda problem klarar sig alldeles utmärkt utan.
  • Anonym (fia)
    Fiona M skrev 2017-03-21 20:51:56 följande:

Erbjuds de här kurserna ens om det inte redan finns problematik av ngt slag?

Vår kommun har en massa kurser för vem som helst. De gör reklam på öppna förskolan, kyrkan, lokaltidningen etc.

Men i min grupp hade vi alla ändå problem av något slag. Mitt problem var att jag var ensamstående. Andra hade problem med diagnoser eller att de inte hade någon som helst känsla för barnuppfostran.
  • Anonym (fia)
    Fiona M skrev 2017-03-21 20:51:56 följande:

Erbjuds de här kurserna ens om det inte redan finns problematik av ngt slag?

Det skiljer sig säkert. Beror säkert på hur hårt och i vilken form kommunen satsar på barn.
  • Anonym (fia)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-22 16:43:40 följande:

Nej, det gick inte bra.

Har man själv en trygg anknytning så sitter de rätta handlagen i ryggmärgen. Det är värre om man som förälder har en trasig bakgrund. Då kan man rent intellektuellt sett lära sig ett bra sätt att handskas med barn. Men man kommer ändå ha svårt att applicera det i praktiken.
Svar på tråden Varför går folk inte på föräldrarkurser?