Varför går folk inte på föräldrarkurser?
Skulle aldrig falla mig in att gå någon kurs, anser mig vuxen nog att fixa det själv.. Vad menar du att de som håller dessa kurser skull lära ut som man inte fattar själv?
Skulle aldrig falla mig in att gå någon kurs, anser mig vuxen nog att fixa det själv.. Vad menar du att de som håller dessa kurser skull lära ut som man inte fattar själv?
*Kan tillägga jag har vuxna barn som inte verkar må dåligt av mitt föräldrarkurs-strejkande
Jag har gått två föräldrakurser som kommunen anordnar och när barnen är lite större hoppas jag att de har kvar den som riktar sig mer mot äldre barn och tonåringar så att jag kan gå den också. Tycker kurserna har varit toppen. De baseras på bra litteratur/forskning och teorier/principer kring samspelet mellan föräldrar och barn och jag tycker att jag har fått ut mycket bra av dem, även om mycket är "självklarheter". Man får lite ny energi, lite klarare sätt att se på vardagen och bra verktyg för att hantera vardagens konflikter och stärka relationerna.
I alla fall jag får lite varningsflaggor om man tycker att man är fullärd. På något område, så också vad gäller ens egna barn. Att våga testa andra sätt att se på relationen med sina barn och våga syna sig själv i sömmarna lite är jag övertygad om bara gör gott. Sen är ju majoriteten av familjer helt "normala" som i sak inte "behöver" gå föräldrakurser, men jag är helt övertygad om att i princip alla (om man inte redan bestämt hävdar sin egen obestridliga förträfflighet) skulle få det lite bättre av att gå en föräldrakurs eller två. Tyvärr erbjuder inte alla kommuner möjligheten men jag är superglad att man gör det här.
För att det är totalt meningslöst om man är normalbegåvad.
Personligen anser jag att föräldrakurser borde vara lika naturligt som babysim, finns alldeles för många föräldrar som verkar ha noll koll på vad de gör men anser sig själva vara jätteupplysta. Vi har en helt generation söndercurlade ungar, bris larmar gång på gång om att det finns många barn som mår dåligt, den psykiska välmåendet hos barn och ungdomar blir sämre och sämre men alla anser sig vara jättebra föräldrar ändå. Hur fan går det ihop?.