Inlägg från: Anonym (nej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nej)

Varför går folk inte på föräldrarkurser?

Jag tror mer på att gå på instinkt och att man kommer långt med vanligt sunt förnuft och kärlek. Om problem uppstår tar man tag i det och läser på mer specifikt just då. Det går inte att förutsäga hur barnet blir, och inte heller hur man själv kommer reagera. Man kan läsa tusen böcker men ändå fräsa ilsket åt barnet i mataffären när alla är hungriga, trötta och tålamodet är slut. Det går inte att planera i detalj hur man skall vara som förälder.

• Anonym (nej)
    modsey skrev 2017-03-22 14:53:24 följande:

Ni som menar att sunt förnuft räcker. Tänker man att utbildning i hjärt o lungräddning på barn. Info om tandhälsa. Info om vaccination och barnsjukdomar är liksom självlärande .

Jag går inte på allt . "Äldre "mamma med många barn och sjuksköterska själv. Utbildar oxå ibland i föräldrar grupper. Men generellt tycker jag mycket sim etbjuds är bra!

HLR är bra men inget som normalt ingår i föräldrakurser. Tandhälsa får man från tandläkaren. Vaccination från bvc.
  • Anonym (nej)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-22 16:07:26 följande:
    Ni som vägrar gå trots att ni aldrig deltagit i en kurs:
    hur bygger ni upp barn med stark självkänsla?
    Sunt förnuft.
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-22 16:43:40 följande:
    Vad har ni för gränssättningar?
    Sunt förnuft.
    Hur utvecklar ni copingstrategier?
    Sunt förnuft.

Hur formar ni motståndskraftig barn (känslor)?
    Sunt förnuft.

Man anpassar sig och finner strategier allteftersom olika situationer uppstår. Att du redan nu vill lära dig om hur man hanterar bråkiga barn är ambitiöst, men det hjälper sannolikt inte ett dugg i varje specifik situation du eventuellt råkar ut för.

Svar på tråden Varför går folk inte på föräldrarkurser?