Inlägg från: DizzyD66 |Visa alla inlägg
  • DizzyD66

Varför går folk inte på föräldrarkurser?

Anonym (Mamma) skrev 2017-03-21 18:52:35 följande:

Jag ska bli mamma inom kort och väntar första barnet. För mig är det en självklarhet att tex läsa böcker eller gå på olika kurser som kan lära en hur man bygger upp trygga barn med självkänsla eller hur man kan hantera bråkiga barn osv. Jag har märkt att många föräldrar i min omgivning inte ser fördelen med att gå kurser som tex kommunen erbjuder. Kanske vet de inte? Undrar hur ni gör? Går ni eller har ni gått och isåfall varför? Om ni inte går, förklara gärna varför.

Varför skulle vi göra det? Att föda barn lär man sig knappast genom att läsa några böcker. 
  • DizzyD66
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-22 16:07:26 följande:

Ni som vägrar gå trots att ni aldrig deltagit i en kurs: hur bygger ni upp barn med stark självkänsla? Vad har ni för gränssättningar? Hur utvecklar ni copingstrategier? Hur formar ni motståndskraftig barn (känslor)? Bara som exempel några saker jag är nyfiken på.

Tycker att många i den här tråden har så tråkig inställning. Jag har inte varit med om att kurserna har försökt styra en för hur man ska uppfostra barn tvärtom, de pratar och uppmanar mycket att man ska anpassa det man lärt sig till ens egen familj. Man får verkligen en kick och motivation till att verkligen anstränga sig. Vissa säger att det är idioter som behöver såna kurser men då blir jag förbluffad. Stackars dens barn som kallar andra för idioter bara för att man verkligen vill lära sig. Om du inte vill lära dig så behöver du kalla andra låga eller idioter. Du kan vara en negativ idiot själv.

Vadå tråkig inställning? Känner du att du borde besöka någon föräldrakurs är det väl bara bra. Men varför ska nu alla andra göra det?
Svar på tråden Varför går folk inte på föräldrarkurser?