Inlägg från: Anonym (fatta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fatta)

Varför går folk inte på föräldrarkurser?

Ingen kurs i välden hjälper mot idioti. Man ska ju förstå det man läser, inte nog med det sen ska man applicera skiten i praktiken också. Finns säker många idioter som tror de kommer bli superföräldrar genom att gå en kurs. De går kursen och får diplom men hemma gör de som de alltid gjort. Känner flera såna, deras ungar är lika odrägliga nu som innan kursen.

• Anonym (fatta)
    Girkflickan skrev 2017-03-23 10:30:17 följande:
    Det finns väl inget som säger att man är självgod och anser sig vara förträfflig bara för att man inte vill gå en kurs? Många i tråden berättar ju om hur de läser böcker, tidningar och på nätet och att de pratar med vänner och släktingar. Sån är jag också och det beror på att jag då kan välja vilken info jag får. Mitt barn har tex mkt lite trots. Hennes problem är tvärtom - att hon behöver lära sig att bita ifrån. Därför väljer jag litteratur som handlar om just det - självkänsla och socialt mod. Att sitta på en kurs för att lära mig hantera bråkiga barn vore helt bortkastat. Jag har inga såna.
    Nja, rätt många här verkar snacka om "instinkter" och "normalbegåvad".
    Problemet är bara att även riktiga pannben med odrägliga ungar anser förmodligen sig vara normalbegåvade och ha enormt fina instinkter,
  • Anonym (fatta)

Personligen anser jag att föräldrakurser borde vara lika  naturligt som babysim, finns alldeles för många föräldrar som verkar ha noll koll på vad de gör men anser sig själva vara jätteupplysta. Vi har en helt generation söndercurlade ungar, bris larmar gång på gång om att det finns många barn som mår dåligt, den psykiska välmåendet hos barn och ungdomar blir sämre och sämre men alla anser sig vara jättebra föräldrar ändå. Hur fan går det ihop?. 

• Anonym (fatta)
    Girkflickan skrev 2017-03-23 10:46:25 följande:
    Ekonomisk osäkerhet, missbruk, skolsystemet, betygssystemet, för stora barngrupper och arbetslöshet är väl tyvärr saker som föräldrar inte kan påverka genom att gå en kurs.

(Jag har aldrig gått på babysim heller.)
    Ja de är några förklaringar, sen har vi egotrippade föräldrar som prioriterar sina egna liv före ungarnas, föräldrar som anser att det är skolans uppgift att uppfostra deras barn, föräldrar som ger barn materiell välstånd med ingen närhet och bekräftelse, etc, etc... många av dessa är framgångsrika och välutbildade personer. Det är inte bara barn i förorten eller låginkomsttagare, arbetslösa som mår dåligt, det går igenom alla "klasser" Att vara framgångsrik eller välutbildad är ingen garanti för att vara en bra förälder.
  • Anonym (fatta)
    Girkflickan skrev 2017-03-23 10:42:36 följande:
    Om barnen och föräldrarna mår bra och livet hemma funkar funkar uppenbarligen instinkterna och normalbegåvningen.

Vad menar du förresten med "riktiga pannben"? Har aldrig hört uttrycket.
    Ja fast hur många barn mår bra trotts att deras föräldrar anser sig må jättebra?
    Ljuger bris? Är det dåliga psykiska måendet hos barn bara fejk?
  • Anonym (fatta)
    sextiotalist skrev 2017-03-23 10:59:43 följande:
    Jag har träffat två par med barn som mått oerhört dåligt, några mer fantastiska föräldrar har jag nog sällan träffat. När flickan mådde dåligt, så tog den ena föräldern tjänstledigt från sitt arbete och var med denna flicka dygnet runt mer eller mindre (hon gick på mellanstadiet).
    Slet som ett djur för att få adekvat hjälp till flickan. Dessa föräldrar har även arbeten som tillät korta dagar, så enligt norm, så hade den flicka check på allt som skulle ge en trygg uppväxt, närvarande föräldrar, korta dagar på dagis, äldre syskon som skulle gå genom eld för deras lillasyster.
    Men det räckte uppenbarligen inte. Det tog ett år innan hon gick tillbaka till skolan
    Ja de var säkert bra föräldrar men alla andra då?
    Bevisligen mår en hel del barn dåligt, finns säkert många olika anledningar, men jag tycker inte man ska blunda för att ett av dem är dåliga föräldrar.
  • Anonym (fatta)
    Girkflickan skrev 2017-03-23 11:15:52 följande:
    Ja, såna föräldrar finns tyvärr. Men de förändras inte av en kurs. Hade det varit så enkelt hade problemet varit ur världen för länge sedan, tror du inte?
    Kanske , kanske inte, det lär man ju aldrig få reda på eftersom dessa förmodligen ratade alla kurser för de anser sig själva vara så välinformerade och smarta. Min poäng är att man sällan kan avgöra själv om man är en bra förälder eller ej. Även dåliga föräldrar anser sig förmodligen vara bra föräldrar.
  • Anonym (fatta)
    sextiotalist skrev 2017-03-23 10:55:03 följande:

Oj, jag måste klassa mig till en dålig förälder eftersom jag varken har gått några föräldrakurser eller babysim.

Jodå, sonen är dräglig vuxen ung man och kan simma.

Förresten, den som jag i min bekantskapskrets som har de mest odrägligaste ungarna och dessutom är rätt curlade, de har både fixat babysim och kurser. Den ena ungen (äldre än sonen förresten) har inte ens gått ut gymnasiet, inte beroende på att han har någon nedsatt begåvning, utan för att "det var så jobbigt". Så mitt enkla svar är, varken babysim eller kurser hindrar att barn blir odrägliga eller curlade.

vad du anser dig själv vara för förälder får stå för dig, jag har inte påstått någonting om just ditt föräldraskap. Jag påpekar bara att det finns en jäkla massa dåliga föräldrar och att det finns en jäkla massa barn som mår dåligt och att det inte är något man ska sopa under mattan.

Ja ingen kurs i världen är någon garanti för någonting, det är information, sen får folk göra vad de vill av det. Dock tror jag att bildning är bättre än ingen bildning alls, om en kurs leder till att ett enda barn slipper fara illa så är det värt det,.
  • Anonym (fatta)
    sextiotalist skrev 2017-03-23 11:24:04 följande:
    Ja, det finns barn som mår dåligt, men vet du, jag tvivlar på att föräldrakurser är svaret.
    Och jag tvivlar på att passivitet och självgodhet är svaret heller
  • Anonym (fatta)
    taquine skrev 2017-03-23 11:25:40 följande:
    Varför skulle babysim vara naturligt, eller kurser? Jag har likt sextiotalist vuxna barn som är otroligt välfungerande , bra självkänsla m.m utan både babysim och mumbo-jumbokurser.
    Och du / ni representerar givetvis alla föräldrar i Sverige?
  • Anonym (fatta)
    taquine skrev 2017-03-23 11:25:40 följande:
    Varför skulle babysim vara naturligt, eller kurser? Jag har likt sextiotalist vuxna barn som är otroligt välfungerande , bra självkänsla m.m utan både babysim och mumbo-jumbokurser.
    Och du / ni representerar givetvis alla föräldrar i Sverige?
  • Anonym (fatta)
    Stårschan skrev 2017-03-23 11:28:41 följande:
    Om babysim var så himla naturligt och nödvändigt skulle det kanske finnas möjlighet för alla nyblivna föräldrar att gå på sånt, men möjligheten finns inte ens för alla. Typiskt storstadstänk.
    I så fall är hela tråden en enda "strorstadstänk" eftersom föräldrarkurser också är något som oftast förekommer i storstäder, babysim var ett exempel på att lära sig saker är oftast bättre att inte lära sig alls och förlita sig på "instinkter" och jag kan minsann bättre själv. Finns det möjlighet att få information och lära sig något så varför inte ta det?
  • Anonym (fatta)
    Anonym (anonym) skrev 2017-03-23 11:53:36 följande:
    De flesta förstår väl att föräldrakurser i förebyggande syfte inte har någon effekt på framtida föräldraförmåga när det gäller normalfungerande föräldrar också därför kommuner inte erbjuder detta till alla blivande föräldrar.
    Och det baserar du på vad? Har du någon statistik som styrker att föräldrakurser skulle vara verkningslösa i det långa loppet? Att vi inte har allmänna föräldrarkurser är nog snarare en kostnadsfråga, för att hålla kurser på bred front behövs personal och lokaler.
  • Anonym (fatta)
    Anonym (anonym) skrev 2017-03-23 12:00:29 följande:
    Vi som fick barn för 30 år sedan gick inte på några babysim eftersom det inte fanns och det lär ha fungerat ypperligt att klara sig utan detta eftersom våra barn inte tillhör den söndercurlade generationen utan klarat sig alldeles ypperligt med både utbildning och jobb. Kan nog vara så att de som går en massa kurser är de som misslyckas med att få sina barn att må bra eftersom de istället för att lita på sin egen förmåga.
    Räcker gott och väl som förstagångsförälder utan erfarenhet av att läsa bra litteratur angående barns utveckling för att klara av att på ett bra sätt ta hand sina barn.
    Och du representerar alla föräldrar i Sverige?
  • Anonym (fatta)
    Fyllerobot skrev 2017-03-23 15:15:54 följande:
    Du kan fråga folk som jobbar med barn på soc. hur verkningsfullt det är med en kurs. (Finns det ngn här?) Tror du inte att de har försökt det mesta? Hade det varit så enkelt (och billigt!) som att ge dåliga föräldrar en kurs hade vi förmodligen inte behövt hälften av personalen som jobbar med barnfamiljer på soc. Så fort någon tog kontakt hade de fått en kurs och så hade allt varit frid och fröjd. Men det fungerar inte så. Jag tror att du också vet det.
    Så vad är din poäng, att kunskap är sämre än brist på kunskap?
    Att det är bättre att folk inte går en kurs än att de går en och riskerar att lära sig något?
  • Anonym (fatta)
    sextiotalist skrev 2017-03-23 15:30:22 följande:
    Men du, kunskap kan man få från andra håll och dessutom är det så under den tiden jag varit förälder, så har det florerat så många olika sätt som barn ska uppfostras. Det som var rätt en dag, är helt fel nästa dag.
    Ska de ha kurser för alla olika personlighetstyper som finns hos barn?
    För hur som helst, så fixar den stora majoriteten av föräldrar sitt föräldraskap bra. De flesta barn växer upp till harmoniska vuxna personer som känner sig trygga (nej, det är inte en majoritet av barnen som mår dåligt, de flesta mår faktiskt bra).
    Sedan finns det en grupp barn, som behöver mer stöd och vägledning än andra, då kan det vara bra att få stöttning i sitt föräldraskap.
    Men du representerar fortfarande inte all föräldrar i Sverige. ATT möjligheten till kunskap finns via kurser är väl bättre än att de inte finns. På vilket sätt gör det någon skada?
  • Anonym (fatta)
    Fyllerobot skrev 2017-03-23 15:25:10 följande:
    Jag menar att de dåliga föräldrarna har betydligt större problem (tex missbruk, personlighetsstörningar, kriminalitet mm) än att det hjälper med en kurs. Lite halvkassa föräldrar kan helt säkert bli hjälpta däremot.
    Exakt, det är det som är min poäng, det är bättre att kurserna finns än att de inte finns. Självklart är ingen kurs i världen någon garanti för att lyckas, det finns fler faktorer som spelar in, men det är iaf en faktor som KAN göra och gör förmodligen skillnad i vissa fall. Det anser jag att det är något positivt inte negativt.
  • Anonym (fatta)
    Fyllerobot skrev 2017-03-23 16:24:13 följande:
    Det är väl ingen här som sagt att kurserna har dålig inverkan på våra barns mående? En del har sagt att de inte gav något, men det är ju inte samma sak som att säga att de är skadliga.

Du slåss lite mot väderkvarnar tycker jag.
    Det gör vi nog båda i så fall för jag har inte heller påstått att de är nödvändiga och lösningen på alla problem i världen.
  • Anonym (fatta)
    Anonym (Maria) skrev 2017-03-23 16:30:02 följande:
    Och du är ju inte ens förälder själv, så vad vet du överhuvudtaget?
    Ehm, vad får det ifrån? Jag har 2 barn, 10 och 12 år gamla.
Svar på tråden Varför går folk inte på föräldrarkurser?