Inlägg från: Anonym (Ellinor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ellinor)

Varför går folk inte på föräldrarkurser?

Med första barnet gick jag på allt. Dels förberedande kvällsträffar på MVC där man tog upp avslappning, förlossningens olika skeden, smärtlindring, amning, föräldrarollen mm vid typ 4-5 tillfällen. Nu med andra ser jag inte behovet riktigt, jag tycker jag minns det mesta.
    Sen när barnet väl var fött så var det en ny gruppering på BVC med också 4-5 träffar där man ventilerade förlossningen, amning, introducera barnet för mat, barnolycksfall mm.

Har också gått kurser och seminarier liknade ABC och nu senast "grattis du har en tonåring" (fast min förstfödda är bara 11 men det var ändå intressant)
    Så jag försöker ta del av det som kommunen erbjuder. Ibland är det kommunen som går ut till alla via sin hemsida, ibland är det skolan som bjuder in. Jag önskar också att fler fick upp ögonen för detta då det är jättebra informationer. Och även tillfälle att som vuxen knyta kontakt med andra vuxna tycker jag, eftersom engagemanget på vanliga föräldramöten är i princip obefintligt.

• Anonym (Ellinor)

Jag tror att man litar lika mycket på sin förmåga idag som för 30-40 år sen. Och sen är det säkert så att utbudet är större idag så möjligheten finns att lyssna och ta till sig mer än vad det fanns då.
    Men bara för att man deltar i en studiecirkel med andra föräldrar eller går på en föreläsning behöver man väl inte ta allt man hör för 100% sanning och fakta? Den bedömningen får var och en göra själv.

Jag gick in på vår kommuns hemsida nu, icke storstad kan jag tillägga och vår familjecentral som det kallas hade ett större utbud än jag förstått innan.
    Familjecentralen omfattar tex. ungdomsmottagning, öppna förskolan, familjerådgivning och stöd kring barn. Både gentemot skolan (verkar jobba i arbetslagen ute i skolorna, preventivt kring mobbing, vid konflikter i klasser etc) och gentemot föräldrar till barn i olika åldersspann.

Nu kunde man anmäla sig till:

ABC - Alla barn i centrum. Kräver inte att man är i konflikter med barnen utan alla som är intresserade av barns utveckling och föräldraskap är välkomna.

Komet - konkreta redskap för konfliktlösning i vardagen med barn.

Och så fanns en nystartad grupp för föräldrar som inte levde ihop, där man kan diskutera spörsmål kring växelvis boende, vårdnad och den typen av saker som blir aktuell när man som föräldrar valt att inte leva ihop.

Som sagt, man måste inte gå på allt, man måste inte gå på nåt alls om man inte vill. Men att erbjudas möjligheterna att lära sig mer är väl aldrig fel. Jag tyckte att det kändes väldigt generöst!

• Anonym (Ellinor)

Jag håller med dig sextiotalist ovan, och det finns nog både barn och vuxna som är stressade idag. Mycket handlar dock om att prioritera. Barn kräver i grunden inte särskilt mycket. Vissa vill gunga i timmar, andra plocka pinnar i skogen eller att man följer med till närmsta gräsmatta och kickar boll.
    Men informationsflödet idag kan få både barn och vuxna att "tro" att alla andra har allt och gör si eller så. Back to basics säger jag!

• Anonym (Ellinor)
    Anonym (anonym) skrev 2017-03-23 16:49:56 följande:
    Tittade på vad Komet är för något och det står att det är en kurs som är till för att hjälpa till att ändra beteendet hos vuxna för att minska problem så det är ju ingen kurs för föräldrar som inte har några problem med föräldraskap.
    Nej, det skrev jag väl inte heller. Det är ABC som är en mer lättsam variant (som jag själv gått till viss del). Komet har jag inte gått själv och kan inte uttala mig om men enligt hemkommunens webbplats skulle den ge mer handfasta verktyg för föräldrar som upplevde konflikter i vardagen med barn.
  • Anonym (Ellinor)
    Anonym (beror på) skrev 2017-03-27 13:48:42 följande:
    Fast jag bor i centrala Göteborg. Mina barn har iofs nått skolåldern men här erbjöds i princip ingenting från MVC, inte heller föräldrakurs de gånger jag var gravid/nybliven mamma. Jag har förstått att det finns nischad info till t ex tonårsmammor och mammor med beroendeproblematik, men det är inte info som går ut till föräldrar i allmänhet. Den enda öppna förskola som fanns i mitt område var i kyrkans regi och där förmedlades ingen info om andra aktiviteter utom i den mån någon nämnde något.

Något av stadsdelsbiblioteken har haft en del föräldraaktiviteter, inkl någon föreläsning, har jag sett, men det upptäckte jag av en slump när jag läste deras eget program, mitt eget bibliotek har inget sådant. Stadsbibliotekeket har haft  en dyslexiserie (det ryms väl också här) som verkade intressant men eftersom de bara skrivit om den på sin blogg - som jag inte läser - och inte i sitt program missade jag den.

Någon gång per läsår har skolan skickat ut erbjudande om föreläsning, förmedlat av lärare (den jag gick på hade märkbara brister). I övrigt har jag sett enstaka utskick om workshops som uttalat vände sig till familjer med problem med konflikter och gränssättning, inte till "intresserad föräldraallmänhet".

Jag säger inte att det inte finns kurser eller föreläsningar av den typ TS talar sig varm för, men de kräver i så fall att man själv söker upp dem och ev kostnader. Det är inte så att man som "normalförälder" översköljs av erbjudanden om givande evenemang från offentligt håll.
    Konstigt ändå att det skiljer så mycket. Särskilt på MVC tänker jag, där borde de väl ha ett allmänt ansvar att erbjuda ungefär samma sak oavsett var man bor? Det ligger ju inte på kommunen heller utan det är ju landstingen som sköter mödrarvårdscentralerna (om de inte är privata, men det är ju ändå inom landstinget och landstinget är kravställare).

Nu har jag valt att inte gå eftersom det är andra barnet jag väntar och jag minns rätt mycket från första gången. Men det var fem träffar, man kunde välja grupp beroende på om man ville komma på dagtid eller på kvällstid. Och sen var det fasta teman, jag kollade i min gamla mapp;
    Graviditeten
    Förlossning 1 > förlossningens faser + smärtlindring
    Förlossning 2 > avslappning och andning samt partnerns roll
    Det nyfödda barnet + amning
    Föräldraskap, att gå från partners till föräldrar
Svar på tråden Varför går folk inte på föräldrarkurser?