Anonym (beror på) skrev 2017-03-27 13:48:42 följande:
Fast jag bor i centrala Göteborg. Mina barn har iofs nått skolåldern men här erbjöds i princip ingenting från MVC, inte heller föräldrakurs de gånger jag var gravid/nybliven mamma. Jag har förstått att det finns nischad info till t ex tonårsmammor och mammor med beroendeproblematik, men det är inte info som går ut till föräldrar i allmänhet. Den enda öppna förskola som fanns i mitt område var i kyrkans regi och där förmedlades ingen info om andra aktiviteter utom i den mån någon nämnde något.
Något av stadsdelsbiblioteken har haft en del föräldraaktiviteter, inkl någon föreläsning, har jag sett, men det upptäckte jag av en slump när jag läste deras eget program, mitt eget bibliotek har inget sådant. Stadsbibliotekeket har haft en dyslexiserie (det ryms väl också här) som verkade intressant men eftersom de bara skrivit om den på sin blogg - som jag inte läser - och inte i sitt program missade jag den.
Någon gång per läsår har skolan skickat ut erbjudande om föreläsning, förmedlat av lärare (den jag gick på hade märkbara brister). I övrigt har jag sett enstaka utskick om workshops som uttalat vände sig till familjer med problem med konflikter och gränssättning, inte till "intresserad föräldraallmänhet".
Jag säger inte att det inte finns kurser eller föreläsningar av den typ TS talar sig varm för, men de kräver i så fall att man själv söker upp dem och ev kostnader. Det är inte så att man som "normalförälder" översköljs av erbjudanden om givande evenemang från offentligt håll.
Konstigt ändå att det skiljer så mycket. Särskilt på MVC tänker jag, där borde de väl ha ett allmänt ansvar att erbjuda ungefär samma sak oavsett var man bor? Det ligger ju inte på kommunen heller utan det är ju landstingen som sköter mödrarvårdscentralerna (om de inte är privata, men det är ju ändå inom landstinget och landstinget är kravställare).
Nu har jag valt att inte gå eftersom det är andra barnet jag väntar och jag minns rätt mycket från första gången. Men det var fem träffar, man kunde välja grupp beroende på om man ville komma på dagtid eller på kvällstid. Och sen var det fasta teman, jag kollade i min gamla mapp;
Graviditeten
Förlossning 1 > förlossningens faser + smärtlindring
Förlossning 2 > avslappning och andning samt partnerns roll
Det nyfödda barnet + amning
Föräldraskap, att gå från partners till föräldrar