Inlägg från: Fyllerobot |Visa alla inlägg
  • Fyllerobot

Varför går folk inte på föräldrarkurser?

Anonym (fatta) skrev 2017-03-23 11:19:40 följande:

Kanske , kanske inte, det lär man ju aldrig få reda på eftersom dessa förmodligen ratade alla kurser för de anser sig själva vara så välinformerade och smarta. Min poäng är att man sällan kan avgöra själv om man är en bra förälder eller ej. Även dåliga föräldrar anser sig förmodligen vara bra föräldrar.

Du kan fråga folk som jobbar med barn på soc. hur verkningsfullt det är med en kurs. (Finns det ngn här?) Tror du inte att de har försökt det mesta? Hade det varit så enkelt (och billigt!) som att ge dåliga föräldrar en kurs hade vi förmodligen inte behövt hälften av personalen som jobbar med barnfamiljer på soc. Så fort någon tog kontakt hade de fått en kurs och så hade allt varit frid och fröjd. Men det fungerar inte så. Jag tror att du också vet det.
  • Fyllerobot
    Anonym (fatta) skrev 2017-03-23 15:22:39 följande:

Så vad är din poäng, att kunskap är sämre än brist på kunskap?

Att det är bättre att folk inte går en kurs än att de går en och riskerar att lära sig något?

Jag menar att de dåliga föräldrarna har betydligt större problem (tex missbruk, personlighetsstörningar, kriminalitet mm) än att det hjälper med en kurs. Lite halvkassa föräldrar kan helt säkert bli hjälpta däremot.
  • Fyllerobot
    Fyllerobot skrev 2017-03-23 15:25:10 följande:

Jag menar att de dåliga föräldrarna har betydligt större problem (tex missbruk, personlighetsstörningar, kriminalitet mm) än att det hjälper med en kurs. Lite halvkassa föräldrar kan helt säkert bli hjälpta däremot.

Ja, och föräldrar till barn med särskilda behov kan ofta behöva hjälp också - men där funkar inte generellt hållna kurser.
  • Fyllerobot
    Anonym (fatta) skrev 2017-03-23 16:19:12 följande:

Exakt, det är det som är min poäng, det är bättre att kurserna finns än att de inte finns. Självklart är ingen kurs i världen någon garanti för att lyckas, det finns fler faktorer som spelar in, men det är iaf en faktor som KAN göra och gör förmodligen skillnad i vissa fall. Det anser jag att det är något positivt inte negativt.

Det är väl ingen här som sagt att kurserna har dålig inverkan på våra barns mående? En del har sagt att de inte gav något, men det är ju inte samma sak som att säga att de är skadliga.

Du slåss lite mot väderkvarnar tycker jag.
Svar på tråden Varför går folk inte på föräldrarkurser?